آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

در اين نوشته می خوانيد :

برای تولید آب گازدار، گاز دی اکسید کربن تحت فشار به آب تزریق می شود. انواع مختلفی از آب جوشان وجود دارد. آب گازدار به دلیل کربناته بودن، کالری کمتری دارد و قابل مقایسه با نوشابه است. گرچه این یک جایگزین لذت بخش برای نوشیدنی ها است، آیا هر روز نوشیدن آب گازدار بد است؟ این چیزی است که ما در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

آب گازدار می تواند به پیشگیری از کم آبی بدن کمک کند که ممکن است باعث خشکی لب ها، سردرد، خستگی و کاهش عملکرد شود. یبوست، مشکلات قلبی و کلیوی و مشکلات گوارشی ممکن است در اثر کم آبی مزمن ایجاد شوند. از آنجا که اکنون جهان گرم تر است، هیدراتاسیون (هیدراته ماندن) بدن به خاطر سلامتی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مشکل این است که بسیاری از افراد نمی خواهند آب خالص و بدون ناخالصی بنوشند. آنها آب گازدار می خواهند که دارای طعم باشد. با وجود برندهای بسیار زیاد آب گازدار که در بازار موجود هستند، طبیعی است که به این موضوع فکر کنیم که آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است یا خیر؟

چرا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

تحقیقات انجام شده توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان داده اند، دندان هایی که در آب گازدار غوطه ور می شوند، در مقایسه با دندان هایی که در آب معمولی غوطه ور می شوند، از نظر فرسایش تفاوتی بین آنها وجود ندارد. در حالی که مطالعات بیشتری نیاز است، هیچ شواهد قطعی برای پاسخ دادن به این پرسش که آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است وجود ندارد. با این حال، آنچه واضح است این است که این گاز نیست که مشکل دارد.

مشکل آب گازدار، مواد موجود در آن است. تولیدکنندگان برای ایجاد تمایز بین محصولات متفاوت، طیف مختلفی از مواد تشکیل دهنده را اضافه می کنند. برخی مقادیر زیادی شکر اضافه می کنند که خطر ایجاد حفره را افزایش می دهد.

نوع دیگر آب گازدار که برای دندان ها مضر است، آب گازداری است که حاوی شیرین کننده های مصنوعی است. این شیرین کننده ها شامل زایلیتول و آسپارتام هستند. آنها می توانند برای سلامتی شما مضر باشند، بخصوص زمانی که به مقدار زیاد آب بنوشید. همچنین خوب است توجه داشته باشید که آب گازداری که طعم دهنده پرتقال یا لیمو به آن افزوده شده است ممکن است دارای مقادیر قابل توجهی اسید سیتریک باشد، که ممکن است به دندان های شما آسیب وارد کند.

همچنین این واقعیت وجود دارد که تبدیل آب معمولی به آب گازدار مستلزم قرار دادن آب در دمای پایین است، و از فشار بالا برای وارد کردن گاز دی اکسید کربن به آن استفاده می شود. هنگامی که دی اکسید کربن در آب حل می شود، اسید کربنیک بوجود می آورد. این چیزی است که باعث می شود سطح pH آب گازدار کمتر از آب لوله کشی باشد. این به سادگی به این معنا است که آب گازدار اسیدی تر است. پس آیا آب گازدار برای دندان های کودکان مضر است؟ با در نظر گرفتن این اطلاعات، پاسخ مثبت است. این به دلیل اسیدیته است.

مطالعه ای که توسط کاتریونا براون برای مجله بین المللی دندانپزشکی کودکان در دانشگاه بیرمنگام انجام شد به این نتیجه رسید که آب گازدار همان اثرات فرسایشی را دارد، که آب پرتقال روی دندان ها دارد. ثابت شده است که آب پرتقال مینای دندان ها را فرسوده می کند. مطالعه دیگری که در مجله توانبخشی دهان منتشر شد، نشان داد که آب گازدار بدون طعم و آب معدنی ساده، کمترین اثر آسیب رسان را روی دندان ها دارند.

آیا آب گازدار می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند؟ با در نظر گرفتن علوم فوق، پاسخ مثبت است. علت این است که، واضح است که احتمال اندکی وجود دارد که این آب گازدار تأثیر مخربی روی دندان های شما داشته باشد. با این حال، حتی در بدترین سناریوها، آسیب برابر با مصرف یک آب میوه فاقد قند است.

آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

چگونه می توان در عین محافظت از دندان های خود، از آب گازدار لذت برد؟

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز بهترین راه برای مبارزه با بوی بد دهان، پوسیدگی و دیگر مشکلات دهان است. مسئله این است که آب لوله کشی بی مزه است. با این حال، به این معنا نیست که شما باید از استفاده از آب گازدار صرف نظر کنید. راهی برای مصرف مقدار زیادی آب گازدار بدون آسیب رساندن به دندان ها وجود دارد. در اینجا به بیان برخی از کارهایی می پردازیم که باید انجام دهید.

آب گازدار بدون طعم را انتخاب کنید.

آیا آب گازدار ساده برای دندان های شما مضر است؟ همانطور که قبلا اشاره شد، آب گازدار به دلیل طعمی که دارد، برای دندان های شما مضر است. برخی از مارک های آب گازدار، شکر زیادی به آنها اضافه می کنند. این همان چیزی است که باعث می شود آب طعم دار برای دندان ها مضر باشد. پس، آیا آب گازدار برای لثه ها مضر است؟ به مقدار شکر موجود در آب بستگی دارد. قند زیاد باعث رشد باکتری هایی خواهد شد که باعث پوسیدگی دندان و بروز بیماری لثه می شوند.

علاوه بر این، از آب گازدار طعم دار باید به دلیل اسیدیته بالای آن دوری کنید. آب گازدار بدون طعم نسبت به آب لوله کشی، اسیدیته بالاتری دارد. وقتی طعم دهنده هایی مانند لیمو یا پرتقال به آن افزوده می شود، اسیدیته آن حتی بیشتر می شود. سطح بالای اسید به دندان های شما آسیب وارد خواهد کرد.

از نی استفاده کنید.

یکی از راه های اطمینان از اینکه آب گازدار کمترین آسیب را به دندان های شما وارد می کند استفاده از نی است. نوشیدن نوشیدنی های گازدار با نی، با کاهش میزان تماس بین عناصر مضر و مینای دندان ها، از دندان ها دفاع می کند.

آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

آیا آب گازدار برای دندان ها مضر است؟

نوشیدنی ها را همراه با غذا مصرف کنید.

جرعه جرعه نوشیدن آب گازدار در طول روز باعث افزایش قرار گرفتن دندان ها در معرض عناصر مضر می شود. بهتر است آب گازدار را با غذا مصرف کنید. علت این است که عمل جویدن باعث افزایش تولید بزاق خواهد شد، که به نوبه خود، بیشتر اسید موجود در غذا و آب گازدار را خنثی می کند.

بعد از 30 دقیقه مسواک بزنید.

آیا بعد از نوشیدن آب گازدار باید دندان هایم را مسواک بزنم؟ اگر می خواهید بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید، بعد از مصرف آب گازدار، دندان های خود را مسواک بزنید. زیرا بعد از نوشیدن آب گازدار، مینای دندان های شما ضعیف می شود. صرف زمان برای بلافاصله مسواک زدن بعد از مصرف این آب، از دندان های شما محافظت خواهد کرد.

اکنون که پاسخ این پرسش را دارید که آیا آب جوش شیرین برای دندان هایتان مضر است و می دانید چگونه بهتر از خود محافظت کنید، باید برای معاینات منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. علت این است که بیشتر مشکلات دندانی به تدریج رخ می دهند. وقتی صحبت از حفره ها به میان می آید، این مشکلات حتی بیشتر از این نیز هستند. فقط با شناسایی زودهنگام این مشکلات، می توانید آنها را معکوس کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code