کمک ارتودنسی به درمان دندان های نهفته

در اين نوشته می خوانيد :

دندان نهفته دندانی است که از خط لثه عبور نکرده باشد تا رشد کند و در جای خود قرار بگیرد. در عوض، این دندان داخل بافت لثه یا استخوان گیر می کند- یا نهفته باقی می ماند. این مشکل اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند موجب بروز مشکلات دندانی و نگرانی های دیگر برای سلامتی شود.

علل مختلفی برای نهفته باقی ماندن دندان ها، و روش های متعددی برای درمان مشکل وجود دارد. این راهنما به شما کمک خواهد کرد درک کنید دندان نهفته چیست، چرا درمان این شرایط مهم است، و چگونه می توان انتظار داشت مراقبت های ارتودنتیک به درمان آن کمک کنند.

دندان نهفته چیست؟

نهفتگی دندان زمانی اتفاق می افتد که دندان ها قادر نیستند به تنهایی به درستی رشد کنند؛ یا اینکه چیزی مسیر آنها را مسدود کرده است- مثلاً عدم افتادن دندان های شیری- یا جای کافی برای همه دندان ها وجود ندارد. این باعث گیر کردن دندان ها می شود، گاهی اوقات تنها اندکی از دندان از خط لثه بیرون می زند، یا اصلاً از زیر لثه ها قابل مشاهده نیست.

برخی افراد ممکن است چندین دندان نهفته داشته باشند، در حالی که بقیه تنها یک دندان نهفته داشته باشند. این به علت نهفتگی دندان و نیز نحوه رشد آن بستگی دارد. یا اینکه، برخی افراد دندان شیری نهفته دارند، اما دندان های دائمی آنها به درستی رشد می کنند، یا بالعکس. همه اینها به دندان های منحصر بفرد شما بستگی دارد.

گرچه ممکن است دندان نهفته موجب بروز درد یا ناراحتی نشود، یا حتی ممکن است ندانید که آن دندان آنجاست- اما نظارت داشتن روی آن، و در برخی موارد، درمان کردن آن مهم است. این می تواند به معنای بیرون کشیدن آن و بردن آن به موقعیت صحیح، و یا کشیدن آن باشد.

دندان شیری نهفته

وقتی دندان شیری به صورت خود به خود نمی افتد، ممکن است زیر خط لثه پنهان یا نهفته باقی بماند و کشیدن آن نیاز به مداخله داشته باشد. این امر غیر معمول است اما در برخی موارد خاص، این دندان ها می توانند به طور سرسختانه از افتادن امتناع کنند، این امر بر دندان های دائمی که هیچ فضایی برای رشد مناسب ندارند تأثیر متقابل دارد و بنابراین یا می توانند نهفته شوند یا در زاویه ای مشکل دار رشد کند.

یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس کمک خواهد کرد مشخص شود آیا دندان های شیری باعث رشد نادرست دندان های دائمی شده اند، و در برخی موارد، دندان شیری که تحت تأثیر قرار گرفته است زود کشیده خواهد شد تا فضای کافی برای دندان های دائمی فراهم شود. این یکی از دلایلی است که چرا مداخلات زود هنگام ارتودنسی می توانند فوق العاده مفید باشند. انجمن آمریکایی ارتودنتیست ها توصیه می کند که کودکان در سن 7 سالگی به ارتودنتیست مراجعه کنند.

ارتودنسی دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته

دندان عقل نهفته

شایع ترین نهفتگی برای دندان های عقل اتفاق می افتد، آخرین سری از دندان های مولر، که اغلب به دلیل عدم وجود فضای کافی داخل دهان، به موقع رشد نمی کنند. بسیاری افراد این دندان های نهفته را در سنین نوجوانی یا اوایل جوانی می کشند.

دندان های نهفته به طور کلی موجب بروز درد نمی شوند، اما این شرایط باید با دقت مشاهده، و در صورت نیاز درمان شود. دندان نهفته اگر درمان نشده باقی بماند، به مرور زمان ممکن است موجب بروز آسیب های دندانی، درد، یا مشکلات دیگر برای سلامتی شود. اگر دندان های مولر سوم نهفته موجب بروز هیچ مسئله یا مشکل احتمالی نشوند، متخصصان دندانپزشک نظارت با دقت برای مشاهده هر گونه تغییری را توصیه می کنند.

ارتودنسی دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته

علل نهفتگی دندان ها چیست؟

نهفتگی دندان ها به علل مختلفی رخ می دهد؛ یک دندان به یک یا چند دلیل از عوامل زیر می تواند نهفته شود.

علل شایع نهفتگی دندان:

  • دندان چرخیده یا با زاویه ای اشتباه رشد کرده است، بنابراین روند بیرون آمدن آن متوقف شده است.
  • دندان های دیگر داخل دهان بیش از اندازه فشرده شده اند و فضا را برای رشد آن پر کرده اند.
  • فک برای جای دادن دندان های بیشتر خیلی کوچک است، و باعث شده است برخی دندان ها رشد کنند و رشد بقیه متوقف شود.
  • دندان خیلی بزرگ تر از فضایی است که نیاز است درون آن رشد.
  • عوامل ژنتیکی روی دندان ها یا فک تأثیر می گذارند.
  • آسیب های تصادفی به دندان های شیری، که رویش دندان های زیرین را تحت تأثیر قرار می دهد، این احتمال وجود دارد که دندان نهفته شده باشد و قادر نباشد در مراحل بعد رشد کند.

علت نهفته شدن دندان ها ممکن است ژنتیکی باشد- مخصوصاً به دلیل عدم تناسب بین اندازه دندان های شما و اندازه فک شما- یا می تواند به دلیل عوامل خارجی اتفاق بیفتد، مانند از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری، به دلیل تصادف یا دیگر تروماهای دهانی.

دندان های شیری می توانند موجب نهفتگی دندان های دائمی شوند.

دندان های دائمی می توانند به دلیل رشد نادرست یا از افتادن با تأخیر دندان های شیری نهفته شوند. این در دندان های نیش شایع است. از دست رفتن با تأخیر یا زود هنگام اولین سری دندان های نیش می تواند رشد دندان های نیش دائمی را متوقف کند و باعث نهفتگی آنها شود.

ارتودنسی دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته

علل نهفتگی دندان های نیش

دندان های نیش آخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند، و عموماً بین سنین 17 تا 21 سال بیرون می آیند. دندان های عقل … هستند: آنها برای اجداد ما انسان ها مفید بوده اند، افرادی که نسبت به اکنون، غذاهای خام و سفت تری می جویده اند، اما ما اکنون دیگر چنین دندان های آسیاب قوی را نیاز نداریم. به مرور زمان، فک ما آب می رود و کوچک تر می شود- اما دندان های عقل باقی می مانند.

برای برخی افراد، فضای کافی برای دندان های عقل داخل فک وجود دارد و آنها به طور عادی بیرون خواهند آمد، اما برای بسیاری افراد، دندان های عقل نهفته باقی می مانند بدون آنکه فضای کافی برای رشد آنها وجود داشته باشد.

دندان های نهفته ممکن است موجب بروز درد یا آسیب به فک شوند. علاوه بر این، آنها می توانند نهفته باقی بمانند بدون آنکه هیچ پیامد منفی داشته باشند- این به مورد خاص بستگی دارد.

اگر آنها نهفته باشند، دندانپزشک یا ارتودنتیست دندان های عقل شما را مشاهده خواهد کرد و مشخص خواهد کرد آیا آنها باید کشیده شوند یا خیر. کشیدن دندان های مولر سوم نهفته (دندان عقل) نیازمند جراحی دهان است و می تواند فرایند پیچیده ای باشد. بنابراین، نظارت روی نهفتگی دندان های عقل مهم است، زیرا ممکن است همیشه کشیدن دندان ضروری نباشد. از ارتودنتیست خود نظر تخصصی او را در مورد دندان های عقل خود جویا شوید.

علائم و نشانه های نهفتگی دندان کدامند؟

ممکن است شما قادر به مشاهده دندان های نهفته باشید یا نباشید: گاهی اوقات، آنها در خط لثه قابل مشاهده هستند، اما گیر کرده اند و بیشتر نمی توانند رشد کنند. در موارد دیگر، ممکن است کاملاً درون لثه پنهان شده باشند، و شما نتوانید آنها را ببینید.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس به ارتودنتیست شما کمک می کنند موقعیت دندان های نهفته را مشخص نماید، حتی اگر نتوانید آنها را داخل دهان مشاهده کنید.

دیگر علائمی که می توانند حاکی از نهفتگی دندان باشند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بوی بد دهان
  • مزه بد داخل دهان
  • درد یا تحریک پذیری لثه ها
  • تورم، قرمزی، یا دردناک بودن لثه ها
  • فاصله بین دندان ها
  • سر درد
  • درد فک
  • درد هنگام باز کردن دهان
  • مشکل یا درد هنگام جویدن، گاز زدن، یا قورت دادن
  • از دست رفتن زود هنگام یا با تأخیر دندان های شیری

اگر شما دندان های فشرده داشته باشید، ممکن است به سختی بتوان تنها با نگاه کردن به دندان های شما بررسی کرد که آیا یک دندان رشد کرده است یا خیر: مراجعه به ارتودنتیست مهم است، زیرا می تواند عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرد تا بررسی کند کدام دندان ممکن است به درستی رشد نکرده باشد.

در صورت داشتن هر یک از این علائم، با یک ارتودنتیست معتبر و مجرب مشورت کنید، کسی که بتواند دندان های شما را معاینه کند، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس و اسناد تشخیصی بگیرد، و مشخص نماید آیا درمان نیاز است یا خیر.

ارتودنسی دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته

آیا دندان های نهفته برای سلامت دهان شما مضر هستند؟

درمان دندان های نهفته مهم است، زیرا رها کردن آنها می تواند پیامدهای جدی برای دیگر دندان های شما و نیز سلامت عمومی شما در پی داشته باشد.

پیامدهای نهفتگی دندان ها

  • مشکلات زیبایی
  • آبسه (پاکت عفونت)
  • آسیب به دندان های مجاور
  • پوسیدگی با از دست رفتن دندان ها
  • مشکلات بایت یا جویدن
  • درد فک و سر درد
  • التهاب لثه
  • بیماری پریودنتال

مهم است دندان نهفته، خواه با کشیدن، یا با درمان ارتودنسی درمان شود.

مراجعه به ارتودنتیست این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که یک متخصص با استفاده از تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس دندان های شما را معاینه کند تا زیر خط لثه ها را مشاهده کند، و مشخص نماید آیا دندان های خاصی نهفته هستند و طرحی برای درمان آنها ارائه دهد.

درمان دندان های نهفته

گزینه های متعددی برای درمان دندان های نهفته وجود دارد. ارتودنتیست شما یک معاینه دقیق و کامل انجام خواهد داد و اقدامات صحیح را به شما توصیه خواهد کرد.

درمان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • اینکه دندان های شیری هستند یا دائمی.
  • اینکه آیا مداخله می تواند به رشد صحیح آنها کمک کند.
  • ماهیت یا وخامت شرایط نهفتگی دندان ها.

درمان دندان های نهفته، خواه با کشیدن یا با درمان ارتودنسی مهم است.

مراجعه به یک ارتودنتیست اجازه خواهد داد یک متخصص مجرب با استفاده از تصاویر رادیوگرافی زیر خط لثه شما را مشاهده کند، و مشخص نماید آیا دندان های خاصی نهفته هستند و طرحی برای درمان مشخص نماید.

درمان دندان های نهفته

گزینه های متعددی برای درمان دندان های نهفته وجود دارد. ارتودنتیست شما ارزیابی دقیق و کاملی انجام خواهد داد و صحیح ترین اقدامات را توصیه خواهد کرد.

درمان به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • اینکه دندان ها شیری هستند یا دائمی.
  • اینکه آیا مداخله می تواند به رشد صحیح دندان ها کمک کند.
  • ماهیت یا وخامت شرایط دندان نهفته.

درمان دندان های شیری نهفته

درمان دندان های شیری نهفته با دندان های دائمی متفاوت است زیرا از دست رفتن آنها اجتناب ناپذیر است: خواه دندان نهفته به صورت دستی کشیده شود یا خیر، در نهایت لازم است دندان بیرون آورده شود تا دندان های دائمی رشد کنند.

به همین دلیل، کشیدن شایع ترین درمان برای دندان های شیری نهفته است، اما راهکار همیشگی نیست. دندانپزشک و ارتودنتیست کودک شما با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا بهترین اقدام برای دندان های شیری نهفته را مشخص نمایند.

وقتی نوبت به درمان دندان های شیری نهفته می رسد، مهم ترین هدف همیشه این است که احتمال بروز مشکلات و نیاز به مداخلات پیچیده تر ارتودنسی در آینده را به حداقل برسد. درمان ها و مشاوره های زود هنگام با ارتودنسیت می توانند نیاز به مراقبت های پیچیده و پر هزینه در آینده را کاهش دهند.

درمان دندان های دائمی نهفته

در مورد دندان های دائمی نهفته، عوامل بیشتری هستند که باید مد نظر قرار بگیرند:

  • آیا به جای کشیدن دندان، احتمال نجات آن وجود دارد؟
  • آیا فضای کافی برای رشد داخل آن وجود داد، و ایا این فضا می تواند ایجاد شود؟
  • دندان های نهفته چه تأثیراتی می توانند روی دیگر دندان های دائمی داشته باشند؟

درمان دندان های نهفته نیازمند مداخلات با دقت و دقیق ، و نیز نظارت یک ارتودنتیست مجرب و معتبر است.

کشیدن دندان با جراحی دهان

بسته به وخامت یا جایگاه دندان نهفته، و نیز موقعیت بقیه دندان ها، مؤثرترین درمان ممکن است به سادگی کشیدن دندان نهفته باشد.

این نیازمند جراحی دهان توسط یک جراح دهان یا دندانپزشک با تجربه کشیدن دندان است. کشیدن دندان عموماً قبل از آغاز درمان ارتودنسی انجام می شود. اگر جراحی دهان ضروری باشد، دندانپزشک یا ارتودنتیست شما شما را برای انجام فرایند به جراح ارجاع خواهند داد. جراحی دهان نیازمند مراجعه به یک متخصص دیگر است.

درمان دندان های نهفته با بریس ها

مداخلات مفید، مؤثر، و بی خطر متعددی برای دندان های نهفته با استفاده از درمان با بریس ها وجود دارد.

بریس های فلزی یا سرامیکی می توانند تحت نظارت یک ارتودنتیست مجرب برای درمان یک دندان نهفته استفاده شوند.

چنین روش درمانی عبارت است از یک جراحی ساده برای باز کردن لثه و اکسپوز بخش کوچکی از دندان نهفته. سپس یک حلقه کوچک روی دندان نصب می شود، که با یک زنجیر کوچک به سیم بریس ها متصل می شود. کشش مداوم زنجیر به آرامی دندان را از موقعیت نهفته خود خارج می کند و در محل دیگری قرار می دهد. وقتی دندان پایین آمد، درمان با بریس های سنتی می تواند برای تنظیم آن در راستای صحیح با دندان های دیگر استفاده شود.

درمان دندان های نهفته با اینویزیلاین

اینکه آیا اینویزیلاین می تواند دندان نهفته را بیرون بیاورد یا خیر به وخامت تشخیص بستگی دارد. در موارد خاصف اینویزیلاین می تواند به راست شدن دندان های نهفته کمک کند، اما به طور کلی، قبل از رفتن به سراغ اینویزیلاین، این شرایط ابتدا به درمان های دیگری تحت نظارت یک ارتودنتیست مجرب نیاز دارد.

امکان بیرون کشیدن یک دندان نهفته با اینویزیلاین با استفاده از اتصالات فلزی خاص و تکنیک های خاص وجود دارد. حتماً ارتودنتیستی را انتخاب کنید که در استفاده از اینویزیلاین ها مجرب و معتبر باشد، و از استفاده از کیت های خانگی خودداری کنید.

پس از بیرون آمدن یک دندان نهفته، اتصالات فلزی می توانند برداشته شوند و درمان با الاینرهای شفاف اینویزیلاین های سنتی ادامه پیدا می کند، تا درمان مؤثر و کارآمدی برای همراستا کردن همه دندان ها به محل صحیح آنها انجام شود.

در صورت ضروری بودن کشیدن دندان، این کار قبل از آغاز درمان با اینویزیلاین ها انجام می شود. اگر به اینویزلاین ها علاقه مند هستید، و دندان نهفته داری، با یک ارتودنتیست مجرب در مورد راهکاهای احتمالی گفتگو کنید.

به هیچ عنوان اقدام به گرفتن مشاوره های از راه دور و خرید اینترنتی کیت های استفاده در منزل نکنید: این شرکت ها ممکن است شما را برای درمان مورد تأیید قرار دهند بدون اینکه حتی یک تصویر جامع از شرایط شما مشاهده کنند، که می تواند موجب بروز آسیب های جدی و دائمی به دهان و دندان های شما شود.

ریتینرها

ریتینرها برای بیرون کشیدن یا اصلاح نهفتگی دندان استفاده نمی شوند، بلکه آنها برای نگهداشتن دندان ها در جای خود، پس از انجام درمان استفاده می شوند.

مهم است طبق دستورالعمل ارتودنتیست خود از ریتینرها استفاده کنید، تا مطمئن شوید که لبخند شما سال ها سالم و درخشان باقی خواهد ماند.

آیا درمان نهفتگی دندان ها الزامی است؟

درمان دندان های نهفته بسیار مهم است. رها کردن آنها می تواند باعث بروز انواع مشکلات دندانی شود، از جمله بالا رفتن احتمال پوسیدگی های دندانی، آبسه، درد لثه ها، التهاب، یا تورم، پوسیدگی پریودنتال، و عفونت لثه ها، و نیز درد فک و دندان ها، مشکل در جویدن، گاز زدن، یا قورت دادن، و سر درد. دندان های نهفته الزاماً نیاز به کشیدن ندارند: مداخلات ارتودنتیک می توانند این نوع دندان ها را در جای درست خود قرار دهند.

آیا دندان های نهفته حتماً باید کشیده شوند؟

نه الزاماً. مراقبت های ارتودنتیک با نظارت دقیق می توانند دندان های نهفته را در جای صحیح خود قرار دهند، بدون آنکه نیاز باشد کشیده شوند. دندان های شیری نهفته ممکن است کشیده شوند، زیرا آنها در هر صورت خواهند افتاد، اما یک ارتودنتیست مجرب وضعیت دندان های دائمی نهفته را بررسی خواهد کرد تا ببیند آیا راهی برای نجات آنها وجود دارد. اگر تعداد دندان های شما خیلی زیاد باشد، و باعث شود برخی دندان های خاص نهفته شوند، ممکن است دندان های اضافی کشیده شوند تا فضای کافی برای تعداد صحیح دندان ها فراهم شود بدون آنکه فشردگی وجود داشته باشد.

آیا یک دندان شیری نهفته در نهایت بیرون خواهند آمد؟

بستگی دارد. مراقبت های زود هنگام ارتودنتیک برای حصول اطمینان از اینکه دندان های شیری به موقع خواهند افتاد و فضای کافی برای رویش صحیح دندان های دائمی حیاتی است. یک دندان شیری نهفته ممکن است به دلیل مسائل ژنتیکی یا برخی عوامل خارجی دیگر گیر کند، و نتواند به درستی رشد کند یا به موقع بیفتد تا دندان دائمی پس از آن بیرون بیاید. یک موقعیت این چنین ممکن است نیاز به مداخله ارتودنتیک یا کشیدن دندان شیری داشته باشد، تا اطمینان حاصل شود که دندان دائمی به صورت بی خطر، به درستی و سالم رشد خواهد کرد.

ارتودنسی دندان نهفته

ارتودنسی دندان نهفته

درمان دندان نهفته چقدر طول خواهد کشید؟

طول دوره درمان به وضعیت دندان ها، پیچیدگی درمان، و نیز ارائه دهنده درمان ارتودنسی شما بستگی خواهد داشت. مطمئن شوید یک ارتودنتیست مجرب و معتبر برای ارزیابی وضعیت خود انتخاب می کنید تا وضعیت شما را بررسی کند . تشخیص صحیح را انجام دهد. کشیدن دندان نهفته می تواند با یک جراحی ساده انجام شود- اما برای دستیابی به دندان هایی همراستا و لبخندی سالم ممکن است مراقبت های ارتودنتیک بیشتر نیاز باشند. قرار دادن یک دندان نهفته در موقعیت صحیح (و همراستا با دندان های دیگر) بیشتر طول خواهد کشید- چیزی بین 6 ماه تا 2 سال.

آیا بریس ها قادر به درمان دندان های نهفته هستند؟

آری. بریس ها روشی فوق العاده مؤثر برای درمان دندان های نهفته هستند. یک فرایند خاص اجازه می دهد ارتودنتیست با دقت و با استفاده از فشار اندک دندان ها را پایین بیاورد و در موقعیت صحیح قرار دهد. وقتی دندان ها پایین آورده شدند، بریس ها می توانند برای قرار دادن آنها در کنار دندان های دیگر، لبخندی زیبا خلق کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code