نکروز یا از دست رفتن پالپ چیست؟

نکروز پالپ زمانی است که بافت پالپ داخل دندان شما از دست می رود (می میرد). این شرایط معمولاً در نتیجه عفونتی بوجود می آید که زمانی ایجاد می شود که باکتری ها از طریق یک حفره یا ترک وارد پالپ می شوند. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، نخ دندان کشیدن منظم و مراجعات معمول دندانپزشکی می توانند به پیشگیری از عفونت یا درمان آن قبل از ایجاد نکروز کمک کنند.

نکروز پالپ چیست؟

نکروز پالپ زمانی اتفاق می افتد که داخلی ترین بافت دندان شما (پالپ) از دست می رود. بافت پالپ در زیر مینای سخت دندان قرار دارد و تا ریشه ها گسترش یافته است. پالپ متشکل از عروق خونی، اعصاب، و انواع دیگر سلول ها است که به سلامت دندان های شما کمک می کنند.

نکروز پالپ چگونه اتفاق می افتد؟

هنگامی که در دندان خود حفره یا ترک دارید، باکتری ها می توانند وارد پالپ شده و باعث التهاب (پالپیت) شوند. دندان های شما تا حدودی توانایی بهبودی از پالپیت را دارند. اما در صورتی که پالپیت درمان نشده رها شود، در نهایت منجر به نکروز پالپ خواهد شد. مراحل مرگ پالپ عبارتند از:

• پالپیت برگشت پذیر: اگر دندانپزشک آن را ترمیم و سیل (مهر و موم) کند، خود به خود بهبود خواهد یافت.
  • پالپیت برگشت ناپذیر: التهاب پیشرفت می کند و دندان نمی تواند خود به خود بهبود یابد.
  • نکروز پالپ: بافت پالپ می میرد.

عفونت در صورت عدم درمان، می تواند از پالپ فراتر برود و به فک، گردن و قفسه سینه گسترش یابد. این شرایط می تواند بسیار جدی باشد.

از دست رفتن پالپ

نکروز پالپ چقدر شایع است؟

نکروز پالپ یک شرایط شایع است، اما دقیقاً مشخص نیست که چقدر رخ می دهد. تعداد دفعات درمان های ریشه ممکن است تخمین تقریبی ارائه دهند، زیرا درمان های ریشه اغلب برای درمان نکروز پالپ انجام می شوند. انجمن اندودنتیست های آمریکا تخمین می زند که سالانه 15 میلیون فرایند درمان ریشه انجام می شود.

نکروز پالپ چه علائمی دارد؟

علائم اصلی پالپیت و نکروز پالپ دندان، درد و حساسیت هستند. نوع درد و حساسیتی که احساس می کنید ممکن است بر اساس مرحله متفاوت باشد:

• پالپیت برگشت پذیر: ممکن است با سرما یا شیرینی، درد کوتاه و شدیدی داشته باشید، اما به سرعت از بین می رود. معمولاً به گرما حساس نیستید.
  • پالپیت برگشت ناپذیر: این می تواند یک درد با مقیاس پایین، درد ضربان دار یا درد شدید باشد که 30 ثانیه یا بیشتر پس از قرار گرفتن در معرض گرما، سرما یا شیرینی جات طول می کشد.
  • نکروز پالپ: اگر عصب بمیرد، ممکن است به گرما، سرما یا شیرینی ها حساسیت نداشته باشید. زمانی که دندانپزشک به دندان شما ضربه می زند ممکن است درد احساس کنید.
از دست رفتن پالپ

چه چیزی باعث نکروز پالپ می شود؟

شایع ترین علت نکروز پالپ ایجاد حفره است. اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود دچار حفره های دندانی می شوند. این حفره ها اگر تشخیص داده نشوند و ترمیم نشوند، می توانند به باکتری اجازه ورود به پالپ را بدهند. علل دیگر عبارتند از:

• دندان ترک خورده: ترک در دندان شما می تواند راهی برای ورود باکتری ها به پالپ باشد.
  • فرایندهای دندانپزشکی: فرایندهای دندانپزشکی متعدد یا ناموفق می توانند دندان را مستعد نکروز پالپ کنند.
  • تروما: آسیب به دندان شما می تواند باعث از بین رفتن پوشش محافظ پالپ دندان شود. همچنین می تواند روی خونرسانی به پالپ تأثیر بگذارد و باعث مرگ بافت شود.
  • مینای دندان فرسوده: این می تواند نتیجه مسواک زدن یا فرسایش دندان ها باشد. نواحی فرسوده می توانند امکان ورود باکتری ها به دندان شما را فراهم کنند.

نکروز پالپ چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر دندانپزشک شما به عفونی بودن پالپ مشکوک باشد، احتمالاً شما را به متخصص ریشه ارجاع خواهد داد. این دندانپزشک در درمان مشکلات دندانی تخصص دارد که پالپ را تحت تأثیر قرار می دهند. دندانپزشکان و اندودنتیست ها از این آزمایشات برای تشخیص نکروز پالپ استفاده می کنند:

• تست الکتریکی پالپ: در این تست، یک ابزار یک پالس الکتریکی کوچک به دندان شما منتقل می کند. اگر بتوانید تحریک را احساس کنید، پالپ شما زنده است. در نکروز پالپ، پالس الکتریکی را احساس نخواهید کرد.
  • تست گرما یا سرما: این تست شامل تماس ماده سرد یا گرم با دندان ها است. دندانپزشک شما همچنین ممکن است در مورد حساسیت هایی که هنگام خوردن یا نوشیدن تجربه کرده اید سؤال کند.
  • ضربه زدن به دندان: دندانپزشک پاسخ شما به ضربه زدن ملایم روی دندان با ابزار را ارزیابی خواهد کرد.
  • تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس: این نوع تصاویر دندانپزشکی این امکان را برای دندانپزشک فراهم می آورند تا ساختار دندان ها و فک شما را ببیند. تصاویر ممکن است نقص در دندان یا پالپ عفونی را نشان دهند.

نکروز پالپ چگونه درمان می شود؟

پس از مرگ بافت پالپ، دندانپزشک شما باید آن را تخلیه کند. این اقدام از گسترش عفونت و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری خواهد کرد. گزینه های درمان عبارتند از:

• کانال ریشه: دندانپزشکان عمومی و متخصصان درمان ریشه درمان های ریشه را انجام می دهند. آنها پالپ را تخلیه می کنند، ریشه را پاکسازی می کنند، سپس کانال خالی ریشه را پر کرده و مهر و موم می کنند. پس از گذشت چند هفته از ترمیم دندان، دندانپزشک شما روی دندان شما را معمولاً با یک روکش می پوشاند.
  • کشیدن دندان: با دندانپزشک خود در مورد گزینه های خود برای جایگزینی دندان با ایمپلنت دندانی یا بریج دندان صحبت کنید.

دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه شما برای کمک به جلوگیری از گسترش عفونت همچنین ممکن است آنتی بیوتیک ها را تجویز کند، به خصوص اگر مجبور باشید برای انجام این فرایند صبر کنید. اما این یک درمان اولیه نیست.

عوارض احتمالی نکروز پالپ چیست؟

هنگامی که عفونت در پالپ گسترش می یابد، عوارضی رخ می دهند. اگر این عفونت به نوک ریشه برسد می تواند باعث ایجاد چرک (آبسه) شود که می تواند بسیار دردناک باشد.

عوارض دیگر عبارتند از:

• آنژین لودویگ Ludwig’s angina، عفونت در بافت های نرم زیر زبان و گردن گسترش می یابد.
  • مدیاستینیت Mediastinitis، عفونت در فضای اطراف اندام های قفسه سینه گسترش می یابد.
  • استئومیلیت Osteomyelitis فک، عفونت استخوان فک.

چگونه می توان از نکروز پالپ جلوگیری کرد؟

با موارد زیر می توان از پوسیدگی پیشگیری کرد و دندان های خود را سالم نگه داشت:

• دو مرتبه در روز مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • برای تمیز کردن و معاینات معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • هر گونه علائم دندانی جدید، مانند درد و حساسیت را، فوراً گزارش دهید.
  • اگر در خواب دندان قروچه می کنید، از محافظ دندان شبانه برای محافظت از دندان های خود استفاده کنید.

چشم انداز نکروز پالپ چگونه است؟

با تشخیص و درمان سریع، چشم انداز شما خوب است.

اگر عفونت به فک، گردن یا قفسه سینه شما سرایت کند، می تواند جدی باشد. در گذشته، چنین شرایطی تهدید کننده زندگی بودند، اما درمان آنتی بیوتیکی و بهبود تکنیک های تصویربرداری و جراحی پیش آگهی را بهبود بخشیده اند.

چه زمانی باید با دندانپزشک صحبت کرد؟

اگر دندان درد را تجربه کردید یا دندان های شما به گرما، سرما یا شیرینی ها حساس شده اند، فوراً با دندانپزشک صحبت کنید. تشخیص و درمان زود هنگام پالپیت و نکروز پالپ می تواند به جلوگیری از گسترش عفونت و کاهش خطر عوارض کمک کند.

سخن پایانی

در نکروز پالپ، بافت پالپ داخل دندان از بین می رود. گزینه های درمانی شامل درمان ریشه یا کشیدن دندان هستند. درمان فوری ضروری است زیرا عفونتی که باعث نکروز پالپ می شود می تواند به نواحی اطراف سرایت کند. مراقبت از دندان ها بهترین راه برای پیشگیری از این عارضه است. دندان های خود را مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، برای مراجعات معمول دندانپزشکی برنامه ریزی کنید و فوراً علائم جدید را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.