پیشگیری از بوی بد دهان در طول ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

هالیتوزیس یا بوی بد دهان یکی از مشکلات شایعی است که بیش از 50 درصد از کل افراد آن را طی یک دوره ای تجربه می کنند. این شرایط می تواند ناراحت کننده – زیرا مزه بدی داخل دهان بوجود می آورد- یا شرمنده کننده- وقتی اطرافیان آن را حس می کنند- باشد.

گرچه بوی بد دهان می تواند هرکسی را تحت تأثیر قرار دهد، افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند بیشتر مستعد بروز آن هستند.

از دیدگاه ارتودنتیست ها، بزرگترین نگرانی مربوط به بوی بد دهان ارتباط آن با سلامت دهان بیمار است. اصلی ترین مقصر این مزه و بوی ناخوشایند رشد بیش از حد باکتری است. باکتری ها ریشه اصلی پوسیدگی های دندانی هستند و یک دهان پر از دندان های پوسیده و کرم خورده نتیجه خوشایند و مطلوب برای سرمایه گذاری شما روی بریس ها نیست.

به اندازه کافی نمی توان روی اهمیت مراقبت از دندان ها در طول دوره ای که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید تأکید کرد. تمیز نگه داشتن بریس ها خطر پوسیدگی های دندان یا حساسیت لثه ها اطراف دندان ها- مشکلاتی که باعث کند شدن روند درمان شما می شوند- را کاهش خواهد داد.

وقتی ارتودنتیست بریس های شما را کار می گذارد، راهنمای کاملی از چگونگی مراقبت از دندان ها و تمیز نگه داشتن آنها را در اختیار شما قرار خواهد داد. بهداشت دهانی صحیح در دطول درمان شما نخستین خط دفاعی است که می توانید در برابر بوی بد دهان داشته باشید.

پیشگیری از بوی بد دهان و درمان آن تا میزان زیادی مشابه یکدیگر هستند. کارهای مختلفی هستند که با انجام آنها می توانید به کاهش وخامت هالیتوزیس خود کمک کنید یا از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

بیشتر مسواک بزنید.

اکثر متخصصان دندانپزشکی حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز را توصیه می کنند. اگر از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید و بوی بد دهان را تجربه می کنید، ممکن است لازم باشد دفعات بیشتری مسواک بزنید.

اما این کار را از حد نگذرانید. شاید غریزه شما به شما می گوید که هرچه مسواک شما فرچه های سفت تری داشته باشد دندان های شما تمیزتر خواهند شد. اما این الزاماً صحت ندارد. در حقیقت، مسواک زدن بیش از حد بریس ها می تواند به براکت ها یا سیم های کمانی روی آنها آسیب برساند. برخی نمونه های جدید الکتریکی آنها دارای حسگرهایی هستند که در صورتی که فشار زیادی به آنها وارد شود به صورت خود به خود خاموش می شوند.

محکم مسواک زدن، مخصوصاً با مسواک هایی که فرچه های سفت دارند می تواند موجب ساییدگی و خوردگی مینای دندان ها و حساسیت لثه ها نیز شود. محکم فشار دادن مسواک باعث نمی شود تأثیرگذاری آن افزایش پیدا کند. زمان گذاشتن برای مسواک زدن تمام سطوح، جلو و عقب، و نیز خط لثه ها، چیزی است که برای داشتن عادات خوب لازم است.

مسواک زدن با دفعات زیاد در طول هر روز می تواند تأثیرات منفی نیز داشته باشد. اگر فکر می کنید لازم است بیشتر از سه مرتبه در طول روز مسواک بزنید، ابتدا تأیید آن را از ارتودنتیست خود بگیرید.

روش صحیح مسواک زدن نیز مهم است. خمیر دندان خوب نیز به کاهش هالیتوزیس کمک می کند. خمیر دندان هایی که هدف استفاده از آنها متعادل ساختن pH دهان است و خمیر دندان های حاوی سدیم فلوراید به یک اندازه در مبارزه با بوی بد دهان مؤثر هستند. با این حال، عاقلانه است قبل از تغییر خمیر دندان خود با ارتودنتیست خود مشورت کنید. از آنجا که بوی بد دهان یکی یکی از مشکلات شایع همراه با بریس ها است، ممکن است برند خاصی به شما توصیه شود.

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

به طور منظم نخ دندان بکشید.

متأسفانه، کشیدن نخ دندان هنگام استفاده از بریس ها می تواند چالش برانگیزتر باشد. اما به این معنا نیست که می توان از انجام آن صرفنظر کرد. افراد زیادی هستند که به اشتباه فکر می کنند بهداشت دهانی آنها به اندازه کافی خوب است زیرا به طور منظم مسواک می زنند.

از آنجا که مسواک نمی تواند به پلاک های بین دندان ها دسترسی داشته باشد، پوسیدگی دندان و بیماری لثه می توانند در آن قسمت ها گسترش پیدا کنند، و این می تواند موجب بروز بوی بد دهان شود، و اصلاً مهم نیست چند مرتبه در طول روز دندان های خود را مسواک می زنید.

سیگار نکشید.

کشیدن سیگار نه تنها باعث می شود نفس شما بوی کلاسیک و قدیمی سیگار را بگیرد که افراد غیر سیگاری از فاصله دور نیز می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند، بلکه خود تنباکو موجب خشکی دهان می شود، که باعث تخریب آنتی بادی های می شود که با باکتری های موجود در بزاق شما مبارزه می کنند.

اگر از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید و سیگار می کشید، احتمال گسترش بوی بد دهان در شما بیشتر خواهد بود و احتمال حذف آن بسیار اندک خواهد باود تا زمانی که به طور کامل آن را ترک کنید. برای ترک راحت تر می توانید در جلسات مشاوره ترک سیگار شرکت کنید.

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

مراقب آنچه می خورید باشید.

چندین سال است که استفاده از انواع متنوعی از غذاهای حاوی کربوهیدرات اندک رواج یافته است و با همان شعرت باقی مانده اند. رژیم غذایی حاوی کتون ها، که یکی از زیر مجموعه های رژیم غذایی آتکینز است، در حال حاضر رایج است. و گرچه ممکن است برای باریک شدن کمر شما مناسب باشد، اما برای بوی دهان شما چندان خوب نیست.

بدن وقتی چربی می سوزاند، برخی مواد شیمیایی خاص به نام کتون ها را آزاد می کند. یکی از ویژگی های اصلی و شاخص ورود به مرحله چربی سوزی رژیم کتوز بوی بد دهان است. اگر از قبل نگران مشکلات ناشی از استفاده از بریس های ارتودنسی برای بو دهان خود هستید، احتمالاً لازم است این رژیم را کنار بگذارید.

صرف نظر از اینکه رژیم غذایی مورد علاقه شما چیست، باید تأثیر احتمالی غذاها و نوشیدنی های انتخابی خود روی بوی دهان را مد نظر قرار دهید. خوراکی ها و نوشیدنی هایی که منجر به بروز بوی بد دهان می شوند عبارتند از: سیر، پیاز، قهوه، و الکل. خوراکی ها و نوشیدنی هایی که احتمالاً منجر به بروز بوی بد دهان می شوند عبارتند از: لبنیات، گوشت ها، آبمیوه ها، و نوشابه های حاوی قند. خوراکی ها و نوشیدنی هایی که بوی دهان را بهتر می کنند عبارتند از: جعفری، پرتقال، سیب، گلابی، خربزه، کرفس، هویچ، خیار، چای سبز، و آب.

بدن خود را هیدراته نگه دارید

در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید آب زیاد بنوشید. کم آب شدن بدن می تواند موجب بالا رفتن احتمال بوی بد دهان شود. مانند سیگار کشیدن، کم آب شدن بدن منجر به خشکی دهان می شود، که مانع تولید بزاق دهان می شود. باکتری هایی که در نتیجه بروز این مشکل چرک می کنند عامل بروز بوب بد دهان هستند.

توصیه استاندارد برای دریافت آب دو لیتر در روز است. با این حال، بسته به شیمی بدن شما، غذاها و دیگر نوشیدنی هایی که مصرف می کنید، و میزان فعالیت شما، ممکن است لازم باشد مقدار مایعات مصرفی خود را تنظیم کنید.

تنها به خاطر داشته باشید که اگر شما انتخاب کنید که مایع دیگری به عنوان منبع هیدراسیون مصرف کنید، پس از نوشیدن آنها باید دهان خود را با آب شستشو دهید، مخصوصاً اگر بریس استفاده می کنید.

از آدامس و آبنبات های خوشبو کننده دهان غافل نشوید.

از هر کس بپرسید بهترین راه برای پوشش دادن بوی بد دهان چیست، احتمالاً آدامس و آبنبات های خوشبو کننده دهان را به شما یادآوری خواهد کرد. با این حال، اگر از بریس ها استفاده می کنید، باید نسبت به این پیشنهاد با احتیاط بیشتری عمل کنید.

در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید، هرگز نباید آدامس بجوید، حتی اگر برای دلیل خوبی باشد. مکیدن آبنبات های خوشبو کننده دهان می توانند گزینه بهتری باشند، با این حال باید از آبنبات هایی استفاده کنید که حل می شوند و نیازی به گاز زدن یا جویدن نداشته باشند. آبنبات های خوشبو کننده دهانی که پوسته محکمی دارند می توانند موجب شکسته شدن سیم ها و براکت های بریس های ارتودنسی شوند، علاوه بر این، جویدن آبنبات ها می تواند موجب گیر کردن ذرات آن کنار ابزار شود.

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

از ابزار زبان شوی استفاده کنید.

تمیز کردن منظم زبان یا ساییدن سطح زبان موجب حذف مقادیر زیادی از باکتری ها و مواد مغذی می شود که این باکتری ها از آنها تغذیه می کنند. رشد بیش از حد این باکتری ها داخل دهان در حقیقت سلامت لثه ها و دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

بسیاری از دندانپزشکان افزودن مرحله تمیز کردن زبان به کارهای روزانه بهداشت دهان و دندان ها توصیه می کنند، اما این کار در طول دوره استفاده از بریس های ارتودنسی مهم تر نیز هست.

دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید.

به عنوان بخشی از کارهای معمولی که برای بهداشت دهان خود انجام می دهید، از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید تا با بوی بد دهان، پلاک، و ژینژیویت مبارزه کنید.

برای مراجعه به دندانپزشک وقت بگیرید.

شاید فکر کنید شما که به ارتودنتیست مراجعه می کنید، چرا باید به دندانپزشک مراجعه کنید؟ باید بدانید که مراجعه منظم به دندانپزشک در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید، بخش مهم از درمان ارتودنسی شما است. پاکسازی و چکاپ منظمی که دندانپزشک انجام می دهد چیزی فراتر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدنی است که برای از بین رفتن بوی بد دهان و حفظ دندان ها در وضعیت خوب انجام می دهید تا لبخندی زیبا داشته باشید.

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

پیشگیری از بوی بد دهان در ارتودنسی

آیا بریس ها منجر به بوی بد صبحگاهی دهان می شوند؟

نیازی نیست نگران شوید! همه ما گاهگاهی بو بد صبحگاهی دهان را تجربه می کنیم. عموماً، مسواکی که ما به صورت روتین می زنیم می تواند ما را از شر بوی بد صبحگاهی دهان رها کند. اما برخی افراد وقتی بریس دارند، ممکن است بوی بدتری صبح ها تجربه کنند.

گرچه بوی بد کلی دهان علل متعددی می تواند داشته باشد، اما بوی بد صبحگاهی دهان اساساً در نتیجه خشکی دهان بوجود می آید. در طول مدتی که خواب هستید، سرعت تولید بزاق کند می شود، بدن این کار را انجام می دهد تا به شما کمک کند بخوابید- در غیر اینصورت شما مجبور خواهید بود تمام وقت آب دهان قورت دهید. بزاق برای سلامت دهان حیاتی است زیرا ذرات غذا را پاک می کند و حالت اسیدی دهان را کاهش می دهد، و کمک می کند باکتری های دهان تحت کنترل باقی بمانند. بنابراین وقتی بزاق در طول خواب این کار خود را انجام نمی دهد، و باکتری ها از کنترل خارج می شوند! این منجر به ایجاد مقدار زیادی گاز سولفور می شود که بو ایجاد می کند. این دلیل دیگری است که چرا مسواک زدن قبل از رفتن به رختخواب مهم است- این کار کمک می کند دوره خواب خود را با کمترین مقدار قند و باکتری داخل دهان خود آغاز کنیم.

اگر متوجه شدید با وجود بریس ها بوی دهان شما صبح ها بدتر می شود، ممکن است نشانه این باشد که شما نیاز دارید شب ها زمان بیشتری صرف مسواک زدن و کشیدن نخ دندان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code