در صورت خارج شدن پر شدگی دندان چه باید کرد؟

در اين نوشته می خوانيد :

وقتی دندان شما حفره دارد، دندانپزشک آن را پر می کند تا از پیشرفت آن جلوگیری کند و از ساختار باقی مانده دندان محافظت کند. پر شدگی های دندانی تا ابد دوام نمی آورند و گاهی اوقات پر شدگی ممکن است از داخل دندان خارج شود. مدت زمان ماندگاری پر شدگی دندان به مراقبت و فرسودگی روزمره بستگی دارد. در نهایت، پرکننده ها باید جایگزین شوند. دلایل زیادی وجود دارند که می توانند باعث شوند یک پر شدگی دندان شل یا کنده شود. برخی از شایع ترین دلایل عبارتند از:

  • پوسیدگی جدید در اطراف پر شدگی دندان
  • جویدن خیلی سخت
  • گاز زدن به غذاهای سفت یا ترد
  • دندان قروچه (براکسیسم)
  • ضربه به دندان یا ریشه آن
  • یک واکنش شیمیایی که باعث سست شدن پیوند پر شدگی دندان می شود.

اگر پر شدگی بیفتد، نخستین گام این است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات تعیین کنید. در این بازه زمانی، تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه می کنید، مهم است که از دندان درگیر محافظت کنید.

دندانپزشک شما با معاینه دندان و گرفتن عکس رادیوگرافی از آن می تواند تشخیص دهد که آیا دندان دوباره پوسیده شده است و قبل از پر شدن مجدد به تراش و ترمیم نیاز دارد یا نه.

 

اگر پر شدگی دندان شل شد چه باید کرد؟

اگر پر شدگی دندان شما شل شد یا افتاد، مهم است که در اسرع وقت آن را تعویض کنید. در اینجا کارهایی که باید انجام دهید را برای شما توضیح داده ایم.

 

مراحلی که باید طی شوند:

  • با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت یک قرار ملاقات تعیین کنید. اگر درد دارید به دندانپزشک اطلاع دهید. اگر دندانپزشک نمی تواند فوراً شما را ویزیت کند، جویای توصیه های مربوط به محافظت از دندان های در معرض آسیب خود شوید.
  • پر شدگی را نگه دارید تا دندانپزشک تشخیص دهد که آیا باید دوباره از آن استفاده کند یا خیر. اگر روکش آن را گم کردید، دندانپزشک ممکن است قادر باشد مجدداً آن را روی دندان شما بچسباند.
  • با آب نمک غرغره کنید تا ناحیه اطراف آن دندان را تمیز نگه دارید و بقایای مواد غذایی را از روی دندان پاک کنید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. چند ثانیه غرغره کنید. این می تواند به کشتن باکتری هایی که می توانند به دندان بدون پوشش شما آسیب برسانند، کمک کند.
  • با روتین بهداشتی مناسب دهان و دندان از دندان آسیب دیده خود مراقبت کنید. ناحیه ای که پر شدگی از آن خارج شده است را به آرامی مسواک بزنید.
  • از جویدن روی ناحیه ای که دندان آسیب دیده در آنجا وجود دارد خودداری کنید.
  • از موم دندان یا مواد پرکننده موقت که به صورت آنلاین یا در داروخانه ها در دسترس هستند، برای محافظت از دندان بدون محافظ خود استفاده کنید. این تنها یک راه حل موقت است تا زمانی که بتوانید پر شدگی را نزد دندانپزشک خود ترمیم کنید.

 

اگر دندانپزشک نتواند شما را ویزیت کند چه باید بکنید؟

معمولاً یک مطب دندانپزشکی تمام تلاش خود را می کند تا شما را به موقع ویزیت کند.

اما اگر دندانپزشک نتواند به زودی شما را ببیند چه؟

در این صورت، باید یک دندانپزشک جدید پیدا کنید.

اگر دندانپزشک شما فقط می تواند در چند روز آینده شما را ویزیت کند، احتمالاً توصیه ها و پیشنهادات خاصی برای انجام کارهایی که تا زمان ویزیت شما باید انجام دهید، خواهد داشت.

خارج شدن پر شدگی دندان

خارج شدن پر شدگی دندان

 

اگر درد وجود داشت چه کاری باید کرد؟

اگر باید یک یا دو روز صبر کنید تا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و درد دارید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • برای کاهش درد و تورم از یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID ها) بدون نسخه مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • روغن میخک را روی دندانی که پوشش محافظ آن از دست رفته و در معرض محیط دهان قرار گرفته و لثه اطراف آن اعمال کنید یا از میخک کامل استفاده کنید.
  • برای تسکین درد و تورم، از کمپرس سرد یا کیسه یخ هر بار به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.
  • از یک ماده بی حس کننده موضعی استفاده کنید تا به طور موقت دندان و لثه را بی حس کند.

 

آیا پر شدگی سست دندان می تواند باعث ایجاد عوارض شود؟

اگر یک پر شدگی ظرف مدت چند روز جایگزین نشود، ممکن است به دندان محافظت نشده آسیب وارد شود.

باکتری ها و ذرات غذا می توانند به فضای خالی بچسبند و باعث ایجاد پوسیدگی شوند. بعلاوه، پر شدگی از دست رفته می تواند باعث شود عاج، لایه دوم دندان که در زیر مینای سخت خارجی وجود دارد، را در معرض محیط دهان قرار دهد. عاج نرم تر از مینای دندان است و بیشتر مستعد پوسیده شدن است. عاجی که در معرض محیط دهان قرار گرفته است، بعلاوه می تواند بسیار حساس باشد.

پوسیدگی یا آسیب بیشتر به دندان ممکن است به کارهای ترمیم گسترده تری مانند روکش دندان، دریافت ریشه یا کشیدن دندان نیاز داشته باشد. به همین دلیل است که هر چه زودتر بتوانید پر شدگی را تعویض کنید، بهتر است.

خارج شدن پر شدگی دندان

خارج شدن پر شدگی دندان

در چه شرایطی ممکن است دندان به کشیدن نیاز داشته باشد؟

در شرایط نادر، از دست دادن یا شکستگی پر شدگی دندان ممکن است آنقدر شدید باشد که تنها گزینه باقی مانده کشیدن دندان باشد. اگر این اتفاق رخ دهد، جراح دهان و دندان شما یک طرح درمان برای جایگزینی دندان شما با یک بریج ثابت یا متحرک یا یک ایمپلنت دندانی ارائه می کند.

 

آیا برای تعویض پر شدگی به پرداخت هزینه نیاز دارید؟

اگر پر شدگی اصلی را اخیراً دریافت کرده اید، دندانپزشک شما ممکن است قیمت کمتری برای پر شدگی جایگزین به شما بدهد. اگر به دندانپزشک بگویید که پر شدگی دندان شما اخیراً انجام شده است، احتمالاً دندانپزشک برای اثبات حسن نیت خود تغییراتی را اعمال می کند.

اما ممکن است شرایط تخفیف دهنده ای وجود داشته باشند که روی این مذاکره تأثیر بگذارند. از جمله، عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید مشخص شوند:

  • سن پر شدگی دندان دقیقاً چند است
  • آیا در ابتدا روکش توصیه شده است، اما بیمار پر کردن کم هزینه تر (و ضعیف تر) را انتخاب کرده است
  • آیا پر شدگی به دلیل ضربه، مانند تصادف یا جراحت شل شده است

اگر شما شامل کاهش هزینه ها نشوید، احتمالاً پر شدگی جایگزین تقریباً به اندازه یک پر کردن جدید هزینه خواهد داشت. اگر عاج یا پالپ زیرین آسیب دیده یا پوسیده شده باشند، ممکن است به اقدامات دندانپزشکی اضافی مانند درمان ریشه یا روکش دندان نیاز داشته باشید.

 

آیا تعویض پر شدگی دندان تحت پوشش بیمه قرار می گیرد؟

طرح های بیمه دندانپزشکی بسیار متفاوت هستند. به طور کلی، اکثر طرح ها بخشی یا تمام هزینه های پر کردن را پوشش می دهند. اگر اخیراً انجام نشده باشد، این طرح شامل تعویض پر شدگی می شود.

برخی از طرح ها دارای دوره انتظار و کسر هستند. بهتر است از قبل با شرکت ارائه دهنده طرح خود در مورد پوشش و هر گونه هزینه ای که باید از جیب پرداخت کنید را بررسی کنید.

 

پر شدگی معمولاً چقدر دوام دارد؟

طول عمر پر شدگی به مواد مورد استفاده و بهداشت شخصی دهان و دندانی شما بستگی دارد.

اگر در حفظ سلامت دندان ها و لثه های خود کوشا هستید و مرتباً برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه می کنید، احتمالاً پر شدگی های شما عمر طولانی تری خواهند داشت.

طول عمر پر شدگی، تحت تأثیر اندازه و موقعیت آن نیز می باشد.

مواد پر کننده مانند تمام مواد ساختاری، از نظر مقاومت دارای محدودیت هایی هستند. این امر بویژه در صورتی صادق است که پرکننده ها بزرگ باشند و انتظار برود که فشار عملکردی (جویدن) بالایی را جذب کنند یا برای افزایش عمودی ارتفاع دندان ها استفاده شوند.

در اینجا چند بازه زمانی کلی برای مواد پرکننده خاص آمده است:

  • پر شدگی آمالگام: 5 تا 25 سال
  • پر شدگی کامپوزیت: 5 تا 15 سال
  • پر شدگی طلا: 15 تا 30 سال

اگر متخصص دندانپزشکی شما فکر می کند دندان شما قابل ترمیم است، ممکن است با یک ماده دیگر پر کردن دندان را انجام دهد. اگر دندان مورد نظر مولر یا پرمولر باشد، ممکن است مواد پرکننده آمالگام (نقره) یا کامپوزیت و گلاس آینومر (همرنگ دندان) را انتخاب کند. اگر دندان جلو (پیشین یا نیش) باشد، بهترین انتخاب زیبایی، پر کردن کامپوزیت و گلاس آینومر است. از آنجا که دندان های عقب شما بیشترین کار را انجام می دهند (جویدن زیاد)، دندانپزشک شما ممکن است از پر کردن آمالگام استفاده کند، زیرا ماده محکم تری است و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که، از آنجا که بسیاری از پرکردگی ها خیلی قابل مشاهده هستند، بسیاری از متخصصان دندانپزشکی به بیماران خود اجازه می دهند تا تصمیم بگیرند.

خارج شدن پر شدگی دندان

خارج شدن پر شدگی دندان

چگونه می توان از شل شدن پر شدگی جلوگیری کرد؟

کلید جلوگیری از شل شدن پر شدگی دندان، رعایت بهداشت مناسب و معاینات منظم دندانپزشکی است. در اینجا چند نکته برای بهداشت خوب دهان وجود دارند:

  • دندان های خود را حداقل دو مرتبه در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یک مرتبه تعویض کنید.
  • زبان خود را مسواک بزنید تا از شر باکتری ها خلاص شوید و نفس خود را تازه کنید.
  • به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • انجام معاینات حداقل هر 6 ماه یک مرتبه می تانند به تشخیص زود هنگام هر گونه مشکل احتمالی در مورد پر شدگی، قبل از شل شدن یا ایجاد هر گونه مشکل دیگری کمک کند. دندانپزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا پر شدگی دندان شما فرسوده شده و به تعویض نیاز دارد یا خیر.

سایر اقدامات پیشگیرانه که ممکن است به محافظت از پر شدگی دندان شما کمک کنند شامل نکات زیر هستند:

  • از دندان قروچه خودداری کنید. اگر این مشکل وجود دارد، بویژه اگر هنگام خواب دندان قروچه می کنید، راه حل هایی وجود دارند. برخی از گزینه ها شامل استفاده از محافظ دندان یا اسپلینت هستند.
  • از جویدن اجسام سخت مانند یخ خودداری کنید.
  • هنگام گاز زدن به غذاهای سفت مانند مغزها، آبنبات سفت، یا نان شیرینی خشک مراقب باشید.
  • سعی کنید دندان های خود را روی یکدیگر فشار ندهید.
  • خوراکی های چسبناک و شیرین را محدود کنید. این نوع خوراکی ها می توانند به دندان های شما بچسبند، پر شدگی های شما را از جای خود خارج کنند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.
  • اگر دندان پر شده به گرما یا سرما حساس شد یا شروع به درد کرد به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

با رعایت بهداشت خوب دهان و دندان، پر شدگی دندان می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد- اما نه برای همیشه.

اگر پر شدگی خارج شد، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. انتظار بیش از حد برای جایگزینی پر شدگی دندان می تواند باعث پوسیدگی دندان و بروز مشکلات بیشتر شود.

محل را تمیز نگه دارید تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، و سعی کنید غذا خوردن یا جویدن را در ناحیه آسیب دیده محدود کنید.

هزینه پر شدگی های جایگزین تقریباً به اندازه پر شدگی های اصلی است. با بررسی طرح بیمه دندانپزشکی خود، در مورد آنچه که آنها پوشش می دهند و هزینه های پرداختی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code