آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

در اين نوشته می خوانيد :

اگر می‌خواهید درمان ارتودنسی انجام داده و به اصطلاح دندان‌هایتان را سیم‌ کشی کنید حتماً مایلید بدانید براکت درد دارد یا خیر. بسیاری از متقاضیان درمان ارتودنسی در مورد درد براکت نگرانی داشته و حتی ممکن است به همین خاطر در انجام درمان تعلل نمایند. به طور کلی هر چه با جوانب مختلف درمان ارتودنسی بیشتر آشنایی داشته باشید، درمان برایتان راحت‌تر بوده و احتمال همکاری تان با ارتودنتیست بیشتر می‌شود.

 آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

نصب براکت در دهان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان لازم برای نصب براکت به دندان‌ها بستگی به بیمار و نوع براکت دارد اما برای بیشتر بیماران به ‌طور کلی می‌توان گفت این کار یک یا دو ساعت زمان می‌برد. فرایند نصب براکت ممکن است ناخوشایند باشد اما نگران درد آن نباشید.

ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را تمیز و خشک می‌کند. سپس با استفاده از چسب مخصوص دندانپزشکی نگینهای براکت را به سطح دندان‌ها می‌چسباند. در صورتی که از براکت پشت دندانی استفاده می‌کنید مدت زمان نصب آن بیشتر می‌شود چرا که باید تک تک نگینهای براکت به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده شود. اگر چه مزه چسب دندانپزشکی خوشایند نیست اما کاملاً بی ‌خطر و مطمئن است و نیازی نیست نگران وجود آن در داخل دهان خود باشید. آخرین کاری که باید انجام شود قرار دادن سیم ارتودنسی (آرچ وایر) در نگینهای براکت و تنظیم آن است. در سیستم براکت معمولی از تعدادی حلقه کشی کوچک به نام لیگاچور برای متصل نگهداشتن سیم ارتودنسی به نگین براکت استفاده می‌شود اما در صورتی که از براکت دیمون استفاده کنید نیازی به لیگاچور وجود ندارد. همچنین ممکن از یک یا چند الاستیک یا حلقه کشی بزرگ برای تعدیل نیرو بین دو فک استفاده شود.

 آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

درد براکت چگونه است؟

در طول نصب براکت هیچ دردی احساس نمی‌کنید اما احتمالاً دندان‌ها و لثه پس از نصب کمی احساس فشار یا درد خواهند داشت. درد تا یک هفته ممکن است طول بکشد اما به عقیده بیشتر بیماران در ابتدا که براکت در دهان قرار داده می‌شود بیشتر احساس مزاحمت و آزار دهنده ایجاد می‌کند و درد زیادی احساس نمی‌کنید.

برای کاهش درد براکت چه می‌توان کرد؟

در صورتی که پس از نصب براکت درد اذیتتان میکند یا مانع تمرکز شما برای کارهایتان می‌شود، اقداماتی می‌توانید برای کاهش درد انجام دهید:

  • در چند روز اول غذاهای نرم مصرف کنید. غذاهایی مانند پوره سیب ‌زمینی، سوپ، پنیر، نیمرو و املت در این دوران مناسب هستند.
  • مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن مصرف کنید. هرگز هیچ دارویی را بیشتر از مقدار توصیه شده بر روی برچسب محصول نباید مصرف کنید.
 آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

آیا ارتودنسی دندانها با براکت درد دارد؟

 

  • می‌توانید مقداری موم دندان‌پزشکی تهیه کنید و در هر ناحیه از دهان که احساس ناراحتی می‌کنید کمی موم بگذارید. برای این کار مقداری از موم را بین انگشتان خود گرفته و فشار دهید و سپس آن را به بخش‌هایی از براکت که به بافت‌های نرم دهان برخورد می‌کند و باعث تحریک بافت‌ها و زخم آن‌ها می‌شود بمالید (شکل بالا).
  • نوشیدنی‌های ترش و اسیدی مانند آب پرتقال مصرف نکنید.
  • در صورتی که دهان تان زخمی شده است، به آن دست نزنید. برای آرام شدن درد و تسریع بهبودی، با محلول آب نمک دهان خود را شست ‌و شو دهید . برای این منظور نصف قاشق نمک را یک لیوان آب گرم حل کنید. همچنین می‌توانید از داروهای بی‌ حسی موضعی دهان استفاده کنید.

درد براکت چه مدت طول می‌کشد؟

درد ظرف چند روز برطرف می‌شود و احتمالاً ظرف یک ماه به براکت کاملاً عادت می‌کنید و با آن راحت خواهید بود. پس از شش ماه احتمالاً فراموش می‌کنید براکت در دهان دارید. در طول یک ماه اول ممکن است گاهی اوقات درد خفیفی تجربه کنید که امری طبیعی است. با این حال خیلی زود درد برطرف می‌شود و جای نگرانی نیست. در صورتی ‌که می‌خواهید براکت بگذارید مطمئن باشید نتایج آن ارزش تحمل اندکی درد و زحمت را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code