رژیم غذایی مناسب برای سلامت دندان ها

در اين نوشته می خوانيد :

مراقبت از سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان کلید اصلی برای داشتن زیباترین لبخند است. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز (آخرین کاری که در طول روز انجام می دهید و یک مرتبه دیگر) با خمیر دندان فلورایده و داشتن چکاپ های منظم دندانپزشکی می توانند به شما کمک کنند دندان های سالم خود را حفظ کنید.

رژیم غذایی، سیگار کشیدن، و نوشیدن الکل نیز روی سلامت دندان ها تأثیر دارند.

رژیم غذایی سالمِ که برای دندان های شما خوب است

آنچه شما می خورید و می نوشید می توانند موجب پوسیدگی دندان های شما شوند، بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم برای دندان های شما مهم است.

یک رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات، و نیز غذاهای نشاسته ای، مانند نان، برنج، سیب زمینی، و پاستا (ماکارونی) است (مواد غذایی نشاسته ای حاوی دانه های کامل را انتخاب کنید و در صورت امکان سیب زمینی ها را با پوست بخورید).

علاوه بر این، باید منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، و دیگر منابع غیر لبنی پروتئین، و مقداری شیر، و غذاهای لبنی (به صورت ایده آل، پروتئین های کم چرب) بخورید.

تنها مقادیر اندکی از خوراکی ها و نوشیدنی های حاوی قند زیاد بخورید.

به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مصرف قند را کاهش دهید

محدود کردن مقدار قندی که می خورید و می نوشید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مهم است.

مقدار زیادی از قندهایی که شما می خورید و می نوشید در غذاهایی مانند نمونه های زیر وجود دارند:

  • شیرینی ها، شکلات، کیک، و بیسکوئیت
  • نوشیدنی های قندی حاوی نوشیدنی های رژیمی، نوشیدنی های گازدار، نوشیدنی های حاوی شیر با قند افزوده، و الکل
  • آبمیوه ها شامل آبمیوه های تازه شیرین نشده و اسموتی ها
  • نان، شیرینی، و پای میوه ای
  • پودینگ های اسفنجی، و پودینگ های دیگر
  • قند افزوده شده به غذاها یا نوشیدنی هایی مانند چای
  • غلات شیرین صبحانه
  • مربا، مارمالاد، عسل، و شربت ها
  • بستنی و سوربت ها
  • میوه های خشک یا میوه های داخل شربت

در روز یک لیوان آبمیوه یا اسموتی بخورید

قندها به صورت طبیعی در خوردنی هایی مانند میوه ها و شیر وجود دارند، اما نیاز نیست خوردن این نوع قندها را قطع کرد.

اما وقتی آب میوه ها گرفته می شود با ترکیب می شوند، مثلاً مانند زمانی که در اسموتی ها استفاده می شوند، قندها از ساختار میوه آزاد می شوند. این قندها وقتی آزاد می شوند می توانند به دندان ها آسیب برسانند، بنابراین بهتر است آبمیوه ها یا اسموتی ها را در زمان وعده های غذایی بنوشید.

مجموع نوشیدنی هایی که می نوشید، از آبمیوه ها و آب سبزیجات گرفته تا اسموتی ها، نباید بیشتر از 150 میلی لیتر در روز شود، که یک لیوان کوچک است.

برای مثال، اگر در طول یک روز 150 میلی لیتر آب پرتقال و 150 میلی لیتر اسموتی بخورید، شما از مقدار توصیه شده 150 میلی لیتر فراتر رفته اید.

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

کشیدن سیگار چگونه می تواند به دندان ها آسیب برساند؟

کشیدن سیگار می تواند موجب ایجاد لکه های زرد رنگ روی دندان ها و بروز بوی بد دهان و افزایش خطر بیماری لثه شود، و نیز باعث بروز بسیاری مشکلات جدی دیگر برای سلامتی شود.

اثر الکل بر سلامت دهان

الکل می تواند موجب فرسایش سطح بیرونی دندان ها شود، و منجر به از دست رفتن مینای دندان ها شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ممکن است لازم باشد برای پر کردن دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

نوشیدن مقدار زیادی الکل با افزایش خطر گسترش سرطان دهان ارتباط دارد.

مهم ترین ریسک فاکتور برای سرطان دهان ترکیبی از تأثیرات کشیدن سیگار و نوشیدن الکل است.

تخمین زده شده است که نوشیدن مقادیر زیاد الکل و مصرف دخانیات خطر گسترش سرطان های دهان را 38 مرتبه بیشتر افرادی می کند که نه الکل مصرف می کنند و نه سیگار می کشند.

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

خوردنی ها و نوشیدنی ها می توانند موجب لک شدن دندان ها شوند

شراب، کشیدن سیگار، چای، و قهوه همگی عواملی هستند که موجب لک شدن دندان ها می شوند. آنها را در حداقل نگه دارید تا لک شدن دندان های خود را متوقف کنید.

دندانپزشک شما می تواند پاکسازی تخصصی روی دندان های شما انجام دهد، که می تواند به کاهش لکه های دندانی کمک کند.

برای داشتن دهانی سالم چه می توان خورد؟

بادام

بادام ها از آنجا که حاوی مقادیر اندکی قند و منبع خوبی از کلسیم و پروتئین می باشند، میان وعده ای ایده آل می باشند، و نیز راهی ایده آل برای سالم نگه داشتن دهان. سعی کنید یک مشت بادام به سالاد خود اضافه کنید، تا عطر و طعم بیشتری پیدا کند یا آنها را به یک شام ساده اضافه کنید تا بافت خوبی بگیرد.

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

رژیم غذایی برای سلامت دهان و دندان

هویچ

هویچ ها ترد و سرشار از مواد مغذی خوبی مانند فیبرها و ویتامین ها هستند. این سبزیجات را به عنوان یک میان وعده عصرانه یا بخشی از ناهار خود مصرف کنید. حتی خوردن مقداری هویچ خام می تواند به افزایش تولید بزاق کمک کند که خطر بروز حفره های دندانی را کاهش می دهد.

لبنیات

ثابت شده است که فراورده های لبنی مانند ماست و پنیر به حفظ سلامت خوب دهان کمک می کنند. مخصوصاً پنیر می تواند pH دهان را بالا ببرد و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. این فراورده های لبنی حاوی کلسیم و پروتئین نیز هستند، که هر دوی آنها به افزایش استحکام مینای دندان ها کمک می کنند. ماست نیز درست مانند پنیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پروتئین است، همراه با مزایای افزوده پروبیوتیک. این باکتری های مفید می توانند با کاهش تجمع باکتری های دیگر که می توانند موجب پوسیدگی دندان ها و مشکلات دیگر شوند به سلامت لثه ها کمک کنند.

سیب

یک سیب در روز ممکن است شما را از پزشک دور نگهدارد، اما می تواند دندانپزشک را نیز از شما دور نگهدارد. سیب ها ممکن است در دسته شیرین کننده ها قرار بکیرند، اما مقادیر زیادی آب و فیبر دارند. با خوردن سیب، بزاق داخل دهان خود را افزایش می دهید، که کمک می کند باکتری ها و ذرات غذا شسته شوند. به لطف فیبرهای موجود در پوست سیب نیز لثه های شما تحریک می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code