صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

لبخند زیبا و دندان‌های صاف و یکدست رؤیای هر نوجوان و بسیاری از بزرگسالان است. استفاده از بریس‌ها یا براکت‌های ارتودنسی تنها راه ممکن برای دستیابی به این هدف نیست. با این حال اگر در پی راهی برای صاف نمودن دندان‌ها در منزل بدون استفاده از بریس‌ها هستید باید به خاطر داشته باشید هر گونه درمان ارتودنتیک بدون مشورت با ارتودنتیست خطرناک و بی تاثیر خواهد بود. ارتودنتیست به شما کمک خواهد کرد تا درمان و ابزارهای درست را بیابید تا بدون خطر و به صورت موثر، دندان‌های خود را مجددا صاف کنید. در اینجا به بیان روش‌های دیگر خواهیم پرداخت که بسته به مشکل کجی دندان‌های شما می‌توان از آنها استفاده نمود.

مشکلاتی که می‌توان بدون استفاده از براکت‌ها آنها را برطرف نمود

در صورتی که شما با هر یک از شرایط زیر مواجه باشید، ممکن است گزینه‌ی مناسبی برای دیگر درمان‌های ارتودنسی باشید که نیاز به استفاده از بریس‌ها ندارند:

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

 

  • فشردگی و نامرتبی خفیف. در صورتی که دندان‌های شما در نتیجه‌ی فشردگی و نامرتب بودن تنها اندکی کج و نامرتب هستند، می‌توانید مشکل را تنها با استفاده از ریتینرها بر طرف نمایید.
  • مال اکلوزن. اصلاح بایت و صاف نمودن آن اغلب نیاز به ابزارهایی دارد تا با وضعیت فک شما تطبیق پیدا کند.
  • عدم رشد کامل کام (سقف دهان) یا باریک بودن فک بالا. وسیع کردن کام با کمک وسیع کننده‌ها فضایی ایجاد خواهد کرد که برای جابجایی دندان‌ها و قرار گرفتن آنها در جای درست خود نیاز خواهد بود.

ارتودنتیست می‌تواند تشخیص دهد که بسته به مشکل ارتودنسی شما، بدون استفاده از براکت‌ها چگونه می‌توان مشکل را برطرف نمود. هر روشی که برای شما انتخاب شود، باید طی درمان به شدت بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید تا مطمئن باشید که دندان‌های شما سالم و محکم باقی خواهند ماند.

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینرها

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

ریتینرهای ثابت، از جمله ریتینرهای پشت دندانی که روی سطح زبانی دندان‌ها متصل می‌شوند، با استفاده از چسب دندانپزشکی به سطح داخلی دندان‌ها متصل می‌شوند تا از جابجایی آنها به مرور زمان پیشگیری نمایند، که به اصلاح بایت و صاف شدن دندان‌های بیمار کمک می‌کند. ریتینر ثابت راهکاری مناسب برای دراز مدت است، اما متاسفانه شما قادر نخواهید بود برای کاهش درد یا تعمیر، خودتان آنها را خارج کنید.

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

ریتینرهای هالی از جمله ریتینرهای متحرک هستند که از سیم‌های فلزی و پلاستیک ساخته شده‌اند و بر اساس قالب دندان‌ها، متناسب با شکل دهان شکل می‌گیرند. ریتینرها را می‌توان برای هر دو قوس دندانی بالا و پایین استفاده نمود تا دندان‌ها را صاف نمود.

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

ریتینرهای متحرک برای افرادی ایده‌آل هستند که سعی دارند ظاهر لبخند خود را اصلاح نمایند، و از سوی دیگر تمایل ندارند ابزار ثابتی در دهان آنها قرار گیرد، زیرا برای شرایط خاص یا کاهش درد و گاهی برای استراحت می‌توان آنها را از دهان خارج نمود. اما به سادگی ممکن است گم شوند بنابراین غیر عادی نیست که ریتینرهای کوچک روی میز یا هر جای دیگری جا بمانند – از طرفی هزینه‌ی یک دست ریتینر جدید نیز بالا است.

ابزارهای ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

ابزارها و وسایلی مانند هربست با اصلاح نقص‌های فک قادرند دندان‌ها را صاف کنند. ابزار هربست اجازه می‌دهد فک پایین در مسیر درست خود رشد کند که در نتیجه منجر به اصلاح بایت خواهد شد. این ابزار اجازه می‌دهد تا فک بالا و پایین به یکدیگر برسند، که اغلب برای دستیابی به دندان‌های صاف و یکدست و بی نقص نیاز است. این ابزار دارای بخشی فلزی است که به مولرها متصل می‌شود تا فک‌های بالا و پایین را به یکدیگر نزدیک کند. معمولا بیمار باید یک سال از این ابزار استفاده نماید، که طی آن ارتودنتیست به تدریج فک پایین را به محل درست خود هدایت می‌کند.

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

هدگیر ابزار دیگری است که قادر است بدون استفاده از بریس‌ها دندان‌ها را صاف و یکدست نماید. رو به جلو بودن دندان‌های فک بالا در کودکان می‌تواند به معنی اوربایت شدید باشد، که با استفاده از هدگیر قابل حل است. این ابزار به دندان‌ها و فک بالای کودک فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها و فک به طور همزمان به سمت محل درست خود جابجا شوند. بیمار باید مدت معینی در طول روز از هدگیر استفاده کند تا شاهد بهبود در ظاهر دندان‌های خود باشد.

مهمترین ضعف این ابزار این است که به صورت پیوسته مورد استفاده قرار نمی‌گیرد در نتیجه، دستیابی به نتایج مطلوب و اصلاح مال اکلوژن‌ها بوسیله‌ی آنها نیاز به زمان زیادی دارد.

وسیع کننده‌ی کام

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

در صورتی که قوس دندانی فرزند شما به حدی کوچک است که جای کافی برای رشد دندان‌های دائمی او در آینده وجود ندارد، ممکن است ارتودنتیست با استفاده از وسیع کننده‌ی کام قوس دندانی فک بالا را وسیع کند. این باعث می‌شود جای کافی برای جابجایی طبیعی دندان‌ها به محل درست آنها فراهم شود. وسیع کننده با استفاده از چسب دندانپزشکی به مولرهای فک بالا متصل می‌شود. ارتودنتیست با استفاده از یک ابزار خاص پیچ مرکزی وسیع کننده را می‌چرخاند و به هر دو نیمه‌ی چپ و راست فک بالا فشار تدریجی وارد می‌کند . این باعث می‌شود بین دو نیمه، استخوان اضافی رشد کند و پهنای دهان افزایش یابد به گونه‌ای که دندان‌ها به محل درست خود جابجا شوند. وسیع کننده‌ها اکثرا غیر قابل مشاهده هستند، و پس از هر مرتبه تنظیم مجدد، بیماران اندکی ناراحتی خواهند داشت.

اینویزیلاین

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

صاف کردن دندان بدون براکت ارتودنسی

 

این گزینه عبارت است از ریتینرهای پلاستیکی شفاف برای صاف کردن دندان‌ها به گونه‌ای که قابل مشاهده نباشد. الاینرهایی که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند متحرک هستند و قادرند به سرعت و با دقت لبخند فرد را اصلاح نمایند. گرچه ریتینرها و ابزارهای ارتودنسی برای رفع مشکلات کجی دندان‌ها موثر هستند اما هنگام حرف زدن، لبخند زدن و خندیدن قابل دیدن هستند به همین دلیل ممکن است به اندازه‌ای که باید، برای بزرگسالان مطلوب نباشند. بنابراین، اینویزیلاین گزینه‌ای فوق‌العاده برای افراد شاغلی است که قصد ندارند به دنیا اعلام کنند که آنها برای صاف شدن دندان‌هایشان تحت درمان هستند.

بریس‌ها در چند سال اخیر دچار تحولات عظیمی شده‌اند، اما در برخی شرایط و مشکلات دهان ممکن است اصلا به آنها نیازی نباشد. می‌توانید از ارتودنتیست خود بپرسید که بدون استفاده از بریس‌ها چگونه می‌توان دندان‌ها را صاف و یکدست نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code