تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

در اين نوشته می خوانيد :

هر الاینری بر روی دندان بیمار فشار هدفمندی وارد می کند تا دندان تغییر مکان دهد و در دهان بیمار در جای مناسبش قرار گیرد. یکی از مزایای استفاده از الاینرها نسبت به بریس های سنتی این است که آنها از پلاستیک شفاف ساخته شده اند و قابل مشاهده نیستند. با مراقبت مناسب و تمیز نگه داشتن الاینرها می توان از دیده شدن آنها جلوگیری کرد.

اگر الاینرها به درستی تمیز نشوند به تدریج لکه دار می شوند. لکه ها الاینر را مشخص تر می سازند و به تدریج دندان های زیرین آنها هم دچار لکه می شود. به همین دلیل یکی از سوالاتی که معمولا از متخصصان ارتودنسی پرسیده می شود این است که من چگونه باید الاینرهایم را تمیز کنم؟

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

توصیه هایی در این زمینه وجود دارد:

  1. الاینر را با بخار آب شتسشو دهید. اینکار باعث می شود که تمامی ذرات چسبنده غذا جدا شوند
  2. یک یا دو فنجان آب ولرم تهیه کنید و الاینر را در ظرف آب قرار دهید
  3. کمی صابون مایع در آب گرم بریزید و ترکیب کنید تا کف درست شود. الاینرها را 20 تا 30 دقیقه درون آب قرار دهید و سپس آب کشی کنید. بخاطر داشته باشید که نباید از ظرف صابون به عنوان لیوان نوشیدن آب استفاده کنید.
  4. در یک فنجان 1 سوم سرکه سفید و مابقی را آب ولرم بریزید. الاینرها را 20 دقیقه در آن گذاشته و سپس با آب سرد آب کشی کنید
  5. یک قاشق چای خوری جوش شیرین با یک دوم آب فنجان مخلوط کرده و الاینرها را 60 دقیقه در این محلول قرار دهید سپس آنها را قبل از اینکه در دهان بگذارید آبکشی و خشک کنید. همچنین می توانید از ترکیب جوش شیرین و آب برای تمیز کردن کفش های پیاده روی خود و آهک دوش استفاده کنید.
  6. پروکسید و آب: الاینرها را در ترکیب پروکسید هیدروژن و آب گرم به مدت 39 دقیقه قرار دهید و سپس آب کشی کنید.
  7. تمیز کننده نگه دارنده: تمیزکننده نگهدارنده می تواند به خوبی بکار رود. یک قرص از تمیزکننده را به داخل یک فنجان آب ولرم بیاندازید و الاینرها را 15 تا 20 دقیقه در محلول شناور کنید. آنها را با آب شستشو داده و در دهان بگذارید.

بخاطر داشته باشید که برای تمیز کردن الاینرها هیچ وقت از پاک کننده های صیقل دهنده مانند خمیردندان استفاده نکنید زیرا به الاینر آسیب می زند. هرگز از رنگ زدا، الکل یا سایر مواد شیمیایی مانند پورد شوینده استفاده نکنید، آب داغ و در حال جوش را با مواد موردنظرتان ترکیب نکنید.

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

سوالات متداول در مورد الاینرها

هر چند وقت یکبار باید الاینرها را تمیز کرد؟

برنامه زمان بندی مشخصی برای تمیز کردن الاینرها وجود ندارد. اگر شما خودتان برنامه منظمی برای تمیز کردن الاینرها نداشته باشید، باکتری ها تاثیر منفی خود را بر روی سلامتی و بهداشت دندان هایتان خواهند گذاشت. به علاوع تمیز نکردن الاینرها طول عمر آنها، کیفیت و راحتی شان را کاهش می دهد. اگر با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید می توانید با محصولاتی آشنا شوید که برای تمیز کردن الاینرها طراحی و ساخته شده اند. توصیه می شود که دو بار در روز تمیز کردن را انجام دهید.

اگر الاینرها مرتب تمیز نشوند چه می شود؟

علاوه بر مشکلات بهداشتی که در بالا به آنها اشاره شد عدم تمیز کردن مداوم الاینرها باعث می شود که پوششی سفید رنگ بر روی الاینرها ایجاد شود. به این لایه جرم است. ایجاد جرم اولین دلیلی است که چرا دندان پزشکان توصیه می کنند که بیماران همیشه دندان هایشان را مسواک بزنند. اگر جرم بر روی الاینرها شکل بگیرد تمیز کردن آن غیرممکن است.

محصولات پاک کننده حرفه ای چطور؟

به دلیل محبوبیت این سیستم جدید برای تقویت دندان ها، محصولات زیادی برای تمیز کردن آنها ابداع شده است. همچنین یک سیستم پاک کننده نیز ساخته شده که به صورت خاص برای از بین بردن جرم، باکتری و لکه ها بکار می رود. می توانید از هر کدام از این محصولات بنابر پیشنهاد متخصص ارتودنسی خود استفاده کنید.

باید بخاطر داشته باشید که همه این محصولات حرفه ای جنبه پیش گیرانه دارند. این یعنی اگر بر روی الاینر لایه از جرم ایجاد شده باشد، هر نوع پاک کننده ای هم که استفاده کنید بی فایده خواهد بود. اگر چنین موقعیتی پیش آید، لازم است که مجددا به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید و از او بخواهید تا الاینر جدیدی به شما بدهد.

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

تمیز کردن و نگهداری از الاینر شفاف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code