کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

در اين نوشته می خوانيد :

استفاده از الاستیک ها برای جابجایی دندان ها

در مطب هر ارتودنتیستی همواره الاستیک ها در دسترس قرار دارند زیرا کاربرد بسیار زیادی دارند. ارتودنتیست به بیمار اعتماد می کند و مسئولیت بستن و باز کردن الاستیک را به او می سپارد. این فرایند به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار به تنهایی از پس آن بر خواهد آمد. خوب است بدانید، پیش از آنکه بریس ها (براکت ها) ابداع شوند، الاستیک ها برای جابجایی دندان ها استفاده می شدند. در ابتدا الاستیک ها با هدف صاف و یکدست کردن دندان های فک های بالا و پایین استفاده می شدند. مدتی بعد، الاستیک های اولیه به بندهای نازکی تبدیل شدند که با راحتی بیشتری درون دهان بیمار قرار می گرفتند.

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

 

استفاده از این الاستیک ها هرگز منسوخ نشد. الاستیک های ارتودنسی بخشی حیاتی از شاخه ی ارتودنسی را تشکیل می دهند. این الاستیک ها جابجایی دندان ها را تسریع می کنند. بدون وجود فشارهای کششی که از سوی این ابزار وارد می شود، قطعا دوره ی درمان طولانی تر خواهد شد.

استفاده از زنجیر الاستیک برای بستن شکاف بین دندان ها

در صورتی که بین دندان های جلوی شما فاصله وجود دارد، یکی از روش هایی که ارتودنتیست برای حل این مشکل به شما توصیه می کند استفاده از رابر بند یا الاستیک است. با بستن یک رابر بند یا الاستیک خاص به دور چند دندان جلو، به آرامی می توان آنها را به یکدیگر نزدیک کرد و ظرف مدت چند ماه فاصله ی بین دندان ها را از بین برد. این روش گرچه بسیار ساده است اما برای همه ی افراد مناسب نیست.

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

 

در این روش، زنجیرهای الاستیک به دور ردیف دندان های جلو بسته می شود تا به تدریج فاصله ی بین آنها را ببندند. این ابزار چندان برای عموم شناخته شده نیست. درحالی که بریس های ارتودنسی (براکت ها) هزاران دلار هزینه در بر خواهند داشت، قیمت کار گذاشتن زنجیرهای الاستیک ارتودنسی تا انتهای درمان، از ابتدا تاکنون تنها 50 دلار (یا کمتر) بوده است. البته، استفاده از این ابزار به اندازه ی استفاده از بریس های سنتی سودمند نخواهد بود.

 با استفاده از این ابزارها، صرفه جویی در هزینه ها آنقدر زیاد است که ارزش دارد همه ی افرادی که نیازمند درمان ارتودنسی هستند با آنها آشنا شوند. علیرغم توجه بسیاری که از سوی جامعه به این ابزار شده است، تکنیک استفاده از انواع خاص الاستیک های ارتودنسی برای بستن شکاف بین دندان ها تقریبا نا شناخته باقی مانده است.

نقاط ضعف و قوت استفاده از کش لاستیکی یا رابر بند برای بستن شکاف بین دندان های جلو

پیش از آنکه برای استفاده از الاستیک ها برای بستن فاصله ی بین دندان ها تصمیم بگیرید، فواید و مضرات استفاده از آنها را بسنجید و با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا این ابزار برای شما مناسب است.

نقاط قوت استفاده از الاستیک برای بستن شکاف بین دندان ها

این روند تنها اندکی ناراحتی همراه خواهد داشت. از آنجا که تنها دو دندان جلو جابجا می شوند، این احتمال وجود دارد که درد و ناراحتی که تجربه می کنید کمتر از دردی باشد که مجبورید با استفاده از بریس ها یا الاینرهای شفاف تحمل کنید. به طور کلی می توانید ناراحتی و فشار اندکی که تجربه می کنید را با استفاده از یخ یا داروهای مسکنی کاهش دهید که نیاز به تجویز پزشک ندارند.

رابر بندها به ندرت قابل دیدن هستند. هیچ براکت فلزی روی دندان ها قرار نخواهد گرفت. زمانی که زبان خود را به دور دندان هایتان می چرخانید، به ندرت قادر به لمس آنها خواهید بود، بنابراین زمان زیادی طول نمی کشد تا به آنها عادت کنید. با از بین رفتن تدریجی فاصله ی بین دندان ها، اعتماد به نفس فرد بالا خواهد رفت و از داشتن لبخندی زیبا لذت خواهد برد.

همانطور که در بالا اشاره شد، قیمت رابر بندها نسبتا پایین است. قیمت الاینرهای شفاف، برای هر بیمار به طور میانگین 5600 دلار است. البته، در صورتی که تنها دندان های جلو ناصاف و فاصله دار باشند، هزینه ی درمان کمتر از این قیمت میانگین خواهد بود. با این حال، بعید است که به ارزانی رابر بندها باشند. قیمت رابر بندها حدود 19 تا 40 دلار است. تنها هزینه های اضافه ای که با استفاده از رابر بند برای بستن شکاف بین دندان ها همراه خواهند بود هزینه ی چکاپ های دندانی هستند که طی درمان انجام می شوند.

استفاده از بریس ها یا براکت های ارتودنسی ممکن است منجر به شرایطی تحت عنوان تحلیل ریشه شود. تحلیل ریشه عبارت است از تحلیل ریشه ی دندان درون بافت لثه که احتمالا نتیجه ی استفاده ی طولانی مدت از بریس ها است. از سوی دیگر، بروز سر درد، درد در ناحیه ی فک و گردن و نیز سندروم اختلال فکی گیجگاهی از شایع ترین عوارض استفاده از بریس های ارتودنسی هستند. در حالی که رابر بند تنها برای مدت کوتاهی، تقریبا 1 ماه، استفاده می شود و هیچ درد جانبی به همراه نخواهد داشت.

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

کش ارتودنسی (الاستیک ارتودنسی)

 

بیمار قادر خواهد بود به تنهایی و در 5 ثانیه بندها را روی دندان ها قرار دهد و آنها را خارج کند.

نقاط ضعف استفاده از الاستیک برای بستن شکاف بین دندان ها

ممکن است بین دندان های شما فاصله ایجاد شود. در صورتی که به اندازه ی کافی بین دندان های جلوی شما و دندان های مجاور آنها همپوشانی وجود نداشته باشد، ممکن است بستن فاصله ی بین دندان های جلو تنها به ایجاد فاصله بین دندان های مجاور منتج شود. اگر ارتودنتیست شما فکر می کند این در آینده برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد، احتمالا به جای رابر بند، استفاده از بریس ها یا الاینرها را به شما پیشنهاد خواهد داد، زیرا این دو ابزار قادرند همه ی دندان ها را به درستی جابجا کنند.

باید رابر بندها را طبق دستور ارتودنتیست خود روی دندان ها قرار دهید و درآورید. بسته به شدت فاصله ی بین دندان ها، ممکن است ارتودنتیست به شما توصیه کند بندها را به صورت تمام وقت یا تنها به مدت چند ساعت در طول روز استفاده کنید. در صورتی که این دستورالعمل ها را دنبال نکنید، احتمالا به نتایج خوبی دست نخواهید یافت. بعلاوه، با نزدیک شدن دندان ها به یکدیگر ممکن است مجبور باشید بندها را تعویض کنید. اگر فراموش کنید بندها را تعویض کنید ممکن است روند جابجایی دندان ها کند شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code