کنده شدن براکت ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

قرار دادن بریس ها روی دندان ها کار راحتی نیست زیرا باید به چند قطعه ی فلزی که روی دندان ها چسبانده می شوند عادت کنید. این ابزار باید برای مدت زمانی نسبتا طولانی، حدود 8 تا 12 ماه، دست نخورده درون دهان باقی بماند تا نتایج مطلوب حاصل شوند. در حالی که بیمار در تلاش است تا به لبخندی زیبا دست پیدا کند، هیچ چیز نا امید کننده تر از کنده شدن براکت های ارتودنسی نیست. کنده شدن براکت از روی دندان یکی از معمول ترین مشکلات بیمارانی است که برای اصلاح دندان های خود تحت درمان ارتودنسی با استفاده از بریس های سنتی قرار دارند. این اتفاق می تواند به علل مختلفی رخ دهد که پی بردن به آنها مهم است، زیرا با اطلاع از آنها می توانید برای پیشگیری از آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علل کنده شده براکت ارتودنسی

بر اساس تجربه ی بیماران، براکت ارتودنسی ممکن است به یکی از علل زیر کنده شود:

نحوه ی ثابت کردن براکت روی دندان

 

پیش از قرار دادن براکت روی دندان ها، باید دندان کاملا تمیز شود. پس از آن براکت ها با استفاده از سمان دندانپزشکی روی دندان ها چسبانده می شوند. حتی پس از یک دوره پاکسازی تخصصی، این احتمال وجود دارد که مقداری جرم روی دندان باقی بماند. دندانی که به خوبی تمیز نشده باشد قادر نخواهد بود سمان را محکم نگه دارد، که در نهایت به شل شدن اتصال براکت ختم خواهد شد. علاوه بر این، میزان آماده سازی سمان دندانپزشکی نیز نقش مهمی در ایجاد اتصال محکم بین دندان و براکت ایفا می کند. در صورتی که سمان به خوبی ترکیب نشده باشد، اتصال ضعیف خواهد شد.

اشتباهات بیمار

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

پس از اینکه بیمار از مطب ارتودنتیست خارج می شود، مسئولیت مراقبت از بریس ها به عهده ی خود بیمار است. برای این منظور، ارتودنتیست فهرستی از کارهایی که بیمار پس از قرار گرفتن بریس ها روی دندان ها باید یا نباید انجام دهد ارائه می کند. ممکن است نیاز باشد رژیم غذایی فرد اندکی تغییر کند مثلا از غذاهای نرم بیشتر استفاده شود و از غذاهای سفت و خشک و نیز غذاهای چسبناک باید پرهیز شود. گاهی اوقات برخی نوشیدنی ها موجب ایجاد اختلال در چسب ارتودنسی می شوند. بعلاوه، نحوه ی مسواک زدن دندان ها نیز متفاوت خواهد بود. اگر بیمار از این قوانین تبعیت نکند، احتمال آسیب به ابزار بیشتر خواهد شد.

مشکلات ساختاری دندان ها

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

در برخی موارد ممکن است خود دندان باعث کنده شدن براکت از روی آن شود. دندانی که مینای آن دچار نقص و مشکل شده است، نمی تواند مانند یک دندان با مینای دندان طبیعی براکت را روی خود نگه دارد.

الگوی بایت

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

دلیل دیگر کنده شدن براکت ها مشکلات بایت خود بیمار است. ارتودنتیست حین قرار دادن براکت ها روی دندان ها از بیمار می خواهد بایت خود را روی هم قرار دهد تا بررسی کند آیا براکت ها در مسیر بایت قرار دارند یا خیر. برخی افراد در زمان های مختلف بایت خود را به شکلی متفاوت روی هم قرار می دهند. این می تواند باعث شود بایت دقیقا روی براکت ها قرارگیرد و باعث کنده شدن آن شود.

بهترین راه برای اجتناب از کنده شدن براکت ها این است که دستورالعمل های ارتودنتیست را به طور کامل دنبال نمایید. هنگامی که مسواک می زنید روبروی آینه بایستید و وضعیت بریس ها را به دقت بررسی نمایید. از این طریق می توانید متوجه کوچکترین تغییرات در موقعیت بریس ها شوید. در صورتی که متوجه شل شدن یا بیرون آمدن براکت ها شدید برای مراجعه به ارتودنتیست خود از قبل وقت بگیرید.

اقداماتی که در صورت کنده شدن براکت ارتودنسی، پیش از مراجعه به ارتودنتیست می توان انجام داد.

 

در صورتی که قبل از پایان مراحل درمان ارتودنسی براکت ارتودنسی کنده شود، ارتودنتیست با استفاده از یک چسب مخصوص آنها را در جای خود ثابت می کند. گرچه این چسب مخصوص است، اما مانند دیگر چسب ها عمل می کند و ممکن است در برخی موارد عمل نکند. در صورت کنده شدن براکت ارتودنسی، پیش از مراجعه به ارتودنتیست می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

از موم ارتودنسی استفاده کنید.

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

گاهی اوقات ممکن است تنها بخشی از بریس کنده شود و به تدریج براکت ها موجب آزار لثه یا داخل گونه شوند. در چنین مواقعی ممکن است نتوان فورا به ارتودنتیست مراجعه کرد، مخصوصا اگر آخر هفته یا تعطیلات باشد. برای جلوگیری از آسیب براکت کنده شده به لثه ها، می توان از موم ارتودنسی استفاده نمود که تقریبا ارزان است و می توان بدون نسخه ی پزشک آن را تهیه کرد.

پیش از قرار دادن موم ارتودنسی، باید دندان ها را با دقت مسواک زد و منطقه ای که قرار است روی آن موم قرار گیرد کاملا خشک شود تا موم به راحتی روی آن ثابت شود. برای کاهش خطر رشد باکتری زدن مسواک ضروری است.

سیم ها را بچینید.

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

در صورتی که بریس ها کنده شوند، گاهی اوقات سیم آن به درون دهان فرو می روند که درد شدید داخل گونه را در پی خواهد داشت. گاهی اوقات خراش ناشی از سیم ها می توانند عفونت درون دهان را در پی داشته باشد. در موارد شدیدتر، ممکن است موجب مسمومیت خون (blood poisoning) شود.

کنده شدن براکت ارتودنسی

کنده شدن براکت ارتودنسی

 

اگر بریس ها کنده شوند، نخستین کاری که باید انجام دهید این است که تمام سیم هایی که هنوز داخل دهان هستند را بررسی کنید. در صورتی که تکه ای از آن درون بافت های درون دهان فرو می رود، با استفاده از یک گلوله پنبه آن را به جای نخست خود فشار دهید. گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد برای بریدن آن از ناخن گیر استفاده کنید. از این راه می توانید احتمال آسیب بیشتر را کاهش دهید. پس از آن می توانید روی آن موم ارتودنسی قرار دهید. سپس در زمان مناسب، باید برای چسباندن مجدد آنها به ارتودنتیست مراجعه کنید.

اقدامات پیشگیرانه

تا زمانی که برای مراجعه به ارتودنتیست منتظر هستید، برای پیشگیری از بدتر شدن مشکلات می توان یک سری اقدامات پیشگیرانه انجام داد. از خوردن غذاهای سفت و خشک بپرهیزید. غذاهای نرم مانند ماست و میوه هایی مانند موز بخورید. غذاهای خشک و ترد مانند بیسکوییت و انوع مغزها نیز نباید در رژیم غذایی شما باشند. بعلاوه، عادات بد مانند جویدن ناخن را ترک کنید.

گاهی اوقات کنده شدن یک براکت ممکن است تاثیر زیادی روی نتیجه ی نهایی درمان نداشته باشد. در این صورت ارتودنتیست راجع به رژیم غذایی شما سوال می پرسد و توصیه های لازم را ارائه می دهد و زمان مراجعه ی بعدی را مشخص می کند.

براکت را بردارید.

 برداشتن براکت ها و سیم های باقی مانده در صورتی ضروری می شود که همه ی اجزاء شل شده باشند. مخصوصا اگر روی دندان های عقب خود نیز براکت باشد. اگر این اجزاء برداشته نشوند ممکن است بیمار سهواً آنها را قورت دهد.

در صورت شل شدن همه ی بریس، جلوی آینه بایستید، و بررسی کنید آیا براکت ها روی دندان ها تکان می خورند یا خیر. به آرامی آنها را بکشید و در صورت کنده شدن آنها را به طور کامل بردارید. اگر کل بریس با یک یا چند براکت در دهان آویزان مانده باشد و نتوانید آنها را از دندان جدا کنید، باید فورا به ارتودنتیست مراجعه کنید زیرا بلعیدن اجزاء ارتودنسی بسیار خطرناک است.

23 پاسخ
  1. بهرام حسنوند
    بهرام حسنوند گفته:

    ممنون خوب بود. به نظرم یک سری از این مشکلات به دقت وتوجه پزشک بستگی دارد و نحوه آموزش به بیمار. کلا مفید بود

    پاسخ
  2. آرش پایدار
    آرش پایدار گفته:

    سلام.خسته نباشید من براکت آخرین دندانم کنده شده وتا بعد از عید و به دلیل کرونا بع دکترم دسترسی ندارم میخواستم ببینم آیا مشکل جدی واسم پیش میاد؟؟

    پاسخ
  3. آرام
    آرام گفته:

    سلام وقت بخیر.براکت دندون با چسبش کنده میشه یا فقط خود براکت کنده میشه؟؟براکت دندون ۵ من کنده شده اونم باچسبش.فعلا هیچ اذیتی نداره.ممکنه موقع جویدن سیمش بشکنه یا بقیه براکتها رو شل کنه؟ مطب دکترم تعطیله.موندم چه کنم!!ممنون میشم جواب سوالم رو بدین

    پاسخ
    • mm
      دکتر مریم افشاری گفته:

      سلام
      براکت معمولاً با چسبش کنده میشه و در اینجور مواقع بهتره هیچ کاری انجام ندین تا زمانی که پزشکتون مجدداً براتون بچسبونه؛معمولاً هم اگر فشار زیادی موقع جویدن غذا بهش نیاد باعث کنده شدن براکت های مجاور نمیشه

      پاسخ
  4. حسنا
    حسنا گفته:

    سلام من چند ساله دندون های جلوم ارتودنسیه و امشب وقتی داشتم مسواک میزدم سیم ارتودنسی جابجا شد و نتونستم سرجاش تنظیمش کنم و به گونه ای شده که دندون نیش چپم رو روی دندونای پایینم حس میکنم ینی سیم جوری تغییر مکان داده که داره ب نیشم ب سمت عقب نیرو وارد میکنه و با توجه به این که چند وقت پیش اون فلز درون براکت دوتا از دندونام کنده شد و بخاطر کرونا نتونستم برم دکتر و الانم نمیتونم برم میخواستم ببینم چیکار باید بکنم لطف کنین راهنمایی کنید

    پاسخ
  5. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام من براکت ها روی دندونام هست ولی سیم کنده شده و بین دندونام فاصلس بخاطر کرونا نمیتونم برم دندونپزشکی و میترسم که کج شه تو این مدت دندونا چیکار کنم؟

    پاسخ
  6. مهدیه
    مهدیه گفته:

    سلام دکتر جان خداقووووت
    ممنون که دراین اوضاع جوابگو هستین دختر بنده سه ماه پیش ارتودنسی کرده بخاطر کرونا ۲۵ اسفندماه نتونست برای کنترل ماهیانه بره یعنی دکتر تشریف نداشتن از اون موقع براکت اخر کنده شده متوجه نشده و بلعیده براکت کنارش هم امروزچسبش از دندون جدا شده مشخصه ولی هنوز سرجاشه موندیم چه کار کنیم اینجوری باشه تا اخر تعطیلات و کرونا همه از دندونش جدا میشه شماره موبایلی هم از دکترش نداریم که مشاوره بگیریم عاجزانه خواهشمندم راهنمایی بفرمایید باتوجه به اینکه خیلی مواظبت کردیم الان اینها یکی یکی کنده بشه خدای نکرده دخترم بخوره چی میشه؟؟؟
    یا اینکه فردا دوباره باید هزینه بدیم براش بزارند ؟؟
    سپاس گزارم 🌹🌹🌹

    پاسخ
    • mm
      دکتر مریم افشاری گفته:

      سلام،بهترین کار برای پیشگیری از کنده شدن باقی براکتها جلوگیری از اعمال فشار زیاد به آنها(یعنی نخوردن غذاهای سفت و میوه های هسته دار) هست و بهتره به کمک یک سیم چین ظریف سیم آزاد شده از انتهای آخرین براکت متصل ،با دقت قطع شود

      پاسخ
  7. سمیرا
    سمیرا گفته:

    سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم اگر یکی از براکت ها از چسبش جدا بشه و ما بعد از ۴ ،۵ روز به مطب مراجعه کنیم روند درمان عقب میفته؟ توی یکب از سایت ها خوندم که کنده شدن براکت ها باعث میشه طول درمان حداقل ۳ تا ۴ ماه اضافه بشه.
    میخواستم بدونم این حرف درسته؟

    پاسخ
  8. محمد
    محمد گفته:

    سلام خسته نباشید.من یه دونه از براکت ها چسبش کنده شده و تا دو هفته دیگه نمیتونم برم پیش دکترم و اینتوی درمانم تاخیری ایجاد میکنه و مسواک زدنم باعث نمیشه که سیم کنده بشه یه بقیه براکت ها هم کنده بشن؟

    پاسخ
  9. نگین
    نگین گفته:

    سلام من برای اولین بار دیروز ارتودنسی کردم و کلا تا الان فقط سوپ خوردم و دوبار با احتیاط مسواک زدم ولی امروز عصر وقتی داشتم میخوابیدم فشاری روی یکی از دندونام حس کردم و وقتی نگاه کردم دیدم یکی از براکتام شل شده و از دندونم جدا شده ولی به سیم وصله من راهم دوره و دکترم هم نیست و حالا حالا ها نمیتونم برم پیشش میخواستم ببینم اگه برم پیش یه دکتر عادی که بچسبونش تا نوبت بعدی که دارم مشکلی پیش میاد؟

    پاسخ
  10. Azam
    Azam گفته:

    سلام خسته نباشید من براکت دندون آخر سمت راستم کنده شده با اینکه خیلی رعایت میکنم حتی فیلم نحوه درست مسواک زدن رو هم نگاه کردم تا مشکلی پیش نیاد و بیشتر اوقات حتی با سمت چپ غذا میخورم اما با این حال باز هم براکت دندون آخرم جدا شده
    الان براکت از دندون جدا شده اما هنوز به سیم متصله…چیکار کنم؟من حداقل تا ۲ روز دیگه نمیتونم به ارتودنسیتم مراجعه کنم
    میشه لطفا کمکم کنید😰

    پاسخ
  11. دانیال
    دانیال گفته:

    سلام خسته نباشید، بنده همین امروز برای اولین بار ارتودنسی کردم و بعد از گذشت چند ساعت بدون هیچ فشار به صورت ناگهانی یکی از براکت ها با چسبش از دندان جدا شده و الان بعد از گذشت یک روز دکتر ادعا میکنه مقصر من هستم و باید ۱۰۰ تومان جریمه پرداخت کنم تا دوباره چسب بزنن! بنظر شما حق با دکتره و جاهای دیگه چنین برخوردی میشه؟

    پاسخ
    • mm
      دکتر مریم افشاری گفته:

      سلام
      وقتی براکت روی دندانها چسبانده میشه احتمال اینکه به صورت خود به خود جدا بشه بسیار بسیار کم هست و بیشتر موارد عدم رعایت رژیم غذایی و مصرف خوراکی های سفت و سخت باعث شکستن براکت ارتودنسی میشه
      من چون در جریان ارتودنسی شما نیستم نظری در این باره نمیتونم بدم

      پاسخ
      • مهدی
        مهدی گفته:

        تقصیر شما نیست
        من خودم دوبار بدون هیچ دلیلی آخرین براکت خودبه خود کنده شده صددرصد به دلیل چسب نامرغوب هست یا دلایل دیگه .

        پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code