آیا الاینرهای شفاف باعث ایجاد ناراحتی می شوند؟

به عنوان بیماری که تحت درمان الاینرهای شفاف قرار دارد، ممکن است به اشتباه تصور کنید که ابزارهای شما نسبت به بریس ها آسیب کمتری ایجاد می کنند. بعلاوه، مجبور نیستید نگران متصل بودن سیم ها و براکت ها برای همیشه به دندان های خود باشید.

الاینرهای شفاف، مانند بریس های فلزی سنتی و بریس های سرامیکی، گاهی اوقات می توانند منجر به بروز آسیب های جزئی شوند. این یک واقعیت است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که این آسیب ها می توانند با هر درمان ارتودنسی دیگری اتفاق بیفتند، نه فقط با الاینرهای شفاف. خطر وجود دارد، حتی با پیشرفته ترین گزینه ها. اما نگران نباشید، این حوادث نادر و معمولاً جزئی هستند.

آسیب به زبان

چند روز طول می کشد تا دندان های شما با الاینرهایی که اخیراً دریافت کرده اید سازگار شوند. در طول این دوره، زبان شما ممکن است چندین مرتبه اصطکاک و برخورد با لبه های تری های جدید را تجربه کند.

این ناراحتی هنگام استفاده از الاینرهای شفاف طبیعی است، بخصوص اگر مشکل تانگ تراست داشته باشید. با این حال، معمولاً با عادت کردن دندان های شما به الاینرها کاهش می یابد. در صورتی که نگران تانگ تراست و الاینرهای شفاف هستید، با ارتودنتیست خود مشورت کنید تا در مورد مدیریت هر گونه ناراحتی یا مسائلی که ممکن است در این دوره عادت کردن با آن مواجه شوید، شما را راهنمایی کند.

برخورد با زبان می تواند منجر به تحریک، ساییدگی و ناراحتی شود. در صورت وجود اصطکاک بیش از حد، حتی ممکن است باعث بریدگی زبان شود. بنابراین برای کشف یک راه حل مؤثر برای ناراحتی زبان ناشی از الاینرهای شفاف، پرداختن به این موضوع بسیار مهم است.

بریدگی زبان می تواند واقعاً دردناک باشد زیرا اجتناب از آنها دشوار است. زبان شما همیشه در حال لمس غذاها و نوشیدنی هایی است که مصرف میکنید.

بنابراین، برخی از ناراحتی ها به طور قطع رخ می دهند. این بریدگی ها حتی می توانند روی حرکت دندان ها و سلامت دندان ها و لثه های شما نیز تأثیر بگذارند. برای جلوگیری از حرکت دندان ها و سایر مسائل باید مراقب باشید.

شاید این چیزی جز خبر بد به نظر نرسد، اما خبر خوب این است که دهان شما معمولاً خود به خود به این شکاف ها عادت خواهد کرد. با این حال، در این بین، اقدامات احتیاطی و تسکین درد وجود دارند که می توانید برای کاهش احتمال تحریک زبان با الاینر شفاف انجام دهید، مانند:

  • استفاده از موم ارتودنسی یا مسکن های موضعی
  • کوتاه کردن یا صاف کردن لبه ها
  • بهتر است الاینر را با استفاده از مواد جویدنی، Movemint ها، bite stick ها در جای خود قرار دهید.

در صورتی که درد ادامه داشت و فکر نمی کنید تناسب الاینر شما به طور طبیعی حاصل شود، به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. آنها می توانند مشخص کنند که آیا یک تجدید نظر درمانی لازم است یا خیر.

آسیب به زبان

آسیب به زبان

الاینرها و تانگ تراست

تانگ تراست به عادت بد ارتودنتیک فشار دادن بیش از حد زبان به سمت جلو در حد فشار وارد کردن به دندان ها اشاره دارد. این عادت در میان نوزادان و کودکان بسیار شایع تر از نوجوانان و افراد بزرگسال است که معمولاً کاندیدای الاینرهای شفاف هستند.

پس چرا این عادت زمانی که از الاینرهای شفاف متحرک استفاده می کنید نگران کننده است؟ یک دلیل این است که، بدیهی است که باعث افزایش اصطکاک ناشی از الاینرهای شما می شود. علاوه بر این، همچنین با انواع خاصی از مال اکلوژن، مانند اوربایت و اورجت نیز ارتباط دارد.

گرچه کودکان در برابر آسیب دیدن در نتیجه بایت در حال رشد خود با تانگ تراست آسیب پذیرتر هستند، همانطور که در برابر مکیدن انگشت شست و استفاده بیش از حد از پستانک آسیب پذیر هستند، اما دهان افراد بزرگسال کاملاً از ناهنجاری ها مصون نیست. اگر اینطور بود، بدیهی است که تعداد قابل توجهی از این مراجعین خود را نداشتیم!

بنابراین، برای تسلط مؤثر بر این عادت، توصیه می شود بیمارانی که تانگ تراست را انجام می دهند:

  • تحت درمان مایوفانکشنال قرار بگیرند.
  • تمرینات زبان را کامل کنند.
  • در صورت لزوم از ابزار تانگ کرایب استفاده کنند.

تانگ کرایب ابزاری فلزی است که در سقف دهان شما قرار می گیرد. این ابزار یک “دروازه” ایجاد می کند که از فشار دادن زبان به سقف دهان جلوگیری می کند و برای جلوگیری از حرکت زبان طراحی شده است.

یک ارتودنتیست با تجربه به طور مؤثر می تواند مشخص نماید که آیا شما باید قبل از درمان با الاینرهای شفاف باید از یکی از آنها استفاده کنید یا نه، و از شما خواهد خواست که درمان با آنها را قبل از الاینرهای شفاف تکمیل کنید تا در روند درمان شما اختلال ایجاد نکند.

الاینرها و تانگ تراست

الاینرها و تانگ تراست

ناراحتی لب

حتی اگر به نظر برسد که تغییراتی در حال رخ دادن هستند، آنها مستقیماً لب های شما را تغییر نخواهند داد.

با این وجود، این الاینر‌ها ممکن است ظاهر لب های شما را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا روی کانتور دهان شما تأثیر می گذارند. مهم است که این موضوع را به خاطر داشته باشید، مخصوصاً هنگام در نظر گرفتن مدیریت ناراحتی لب ناشی از الاینرهای شفاف. هنگام استفاده از این ابزارها، ممکن است لب های شما کمی بزرگتر به نظر برسند.

چیزی که همچنین ممکن است هنگام استفاده از ابزار شما آشکار باشد، تحریک در همان سمت دهان شما است. علاوه بر این، از آنجا که الاینرهای شفاف بزاق را جذب می کنند، ممکن است لب های شما را مستعد خشک شدن و ترک خوردن کند.

برای کاهش این اثر، استراتژی های تسکین درد ذکر شده، که با زبان به خوبی کار می کنند، با لب های شما نیز به خوبی کار خواهند کرد. علاوه بر این، برای مقابله با ناراحتی ناشی از خشک شدن و ترک خوردن لب، به طور منظم آب بنوشید (که تنها نوشیدنی ایمن برای نوشیدن با وجود الاینر داخل دهان است) و از یک بالم لب با کیفیت و ملایم استفاده کنید.

ناراحتی لب

ناراحتی لب

بریدن گونه ها

هنگامی که صحبت از الاینرهای نامرئی یا الاینرهای مشابه به میان می آید، معمولاً احساس مقداری ناراحتی عادی است، بویژه در طول روزهای اولیه استفاده از آنها. یکی از مشکلات احتمالی لبه های الاینرها است که باعث تحریک گونه های شما می شود. برای به حداقل رساندن احتمال بروز این اتفاق، توصیه می شود استراتژی های ذکر شده قبلی را دنبال کنید.

علاوه بر این، می توانید کوتاه کردن با دقت هر گونه مواد اضافی که ممکن است باعث اصطکاک روی گونه های شما شوند، را در نظر بگیرید. با برداشتن این گام های معقول، می توانید در جهت جلوگیری از بریدگی گونه ها ناشی از الاینرها عمل کنید و از تجربه راحت تر با الاینرهای نامرئی یا درمان های دندانپزشکی مشابه اطمینان حاصل کنید. شما می توانید این کار را با این اقدامات انجام دهید:

  • از سوهان ناخن یا تخته سنباده برای سوهان کردن لبه ها استفاده کنید.
  • استفاده از موم دندان برای کمک به صاف کردن آنها.
  • از ارتودنتیست بخواهید آنها را برای راحتی شما برش دهد.

ما آخرین گزینه را بیشتر توصیه می کنیم، زیرا یک ارتودنتیست مورد اعتماد تخصص لازم را دارد تا بداند چگونه به طور کامل و دقیق الاینرهای شما را برش دهد. تحت هیچ شرایطی، آنها را با ابزاری مانند قیچی کوتاه نکنید یا برش ندهید، زیرا به راحتی می توانید باعث شکستگی بیشتر ابزار شوید.

بریدن گونه ها

بریدن گونه ها

سوزش دهان ناشی از الاینرها

در صورتی که در حین استفاده از الاینر خود دچار سوزش لثه یا آفت شدید، جای نگرانی نیست. این مشکلات به سرعت برطرف خواهند شد. برای احساس بهتر، می توانید نوشیدنی های سرد و خوردن تنقلات نرم را امتحان کنید. بهتر است از خوراکی های سفت یا ترد خودداری کنید زیرا می توانند تحریک را بدتر کنند.

گاهی اوقات ممکن است این مشکلات زمانی اتفاق بیفتند که از تری های الاینر یا مجموعه ای از الاینرها برای صاف کردن دندان ها استفاده می کنید. به خاطر داشته باشید که برای حفظ بهداشت دهان و دندان در طول فرآیند صاف کردن دندان ها، مرتباً مسواک بزنید.

برای کاهش التهاب می توانید از قرار دادن آرام یک تکه یخ روی گونه های خود استفاده کنید. این می تواند التهاب شما را تسکین دهد. این یک روش ساده و مؤثر برای تسکین ناراحتی است.

در صورتی که این استراتژی ها را دنبال کرده و همچنان احساس ناراحتی می کنید، یا در صورتی که حتی پس از کوتاه کردن لبه ها، سوزش برای مدت زیادی ادامه دارد، یا اگر مشکلات غیر عادی دارید، حتماً در اسرع وقت با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. زمانی که ابزار ارتودنسی دارید، برای اطمینان از اینکه همه چیز به خوبی پیش می رود، مراجعه منظم به مطب ضروری است.

آنها می توانند شفافیت، انسجام و مهارت هایی که برای رسیدگی مؤثر به مشکلات خود نیاز دارید، را ارائه دهند. در صورت ادامه دار بودن ناراحتی مداوم شما، لازم نیست به تنهایی با آن مقابله کنید. هنگامی که برای اولین بار متوجه ناراحتی طولانی مدت شدید، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا در مورد طرح درمان و درمان الاینرهای شما کمک کند. به خاطر داشته باشید، استفاده از الاینرهای نامرئی برای حداقل 22 ساعت در روز برای بهترین نتیجه ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code