الاینرهای شفاف ارتودنسی چه مشکلاتی را می توانند حل کنند؟

الاینرهای شفاف نامرئی یک تغییر دهنده بازی برای ارتودنسی بوده اند. سیستم الاینر پلاستیکی شفاف بیش از پنج میلیون بیمار ارتودنسی در سراسر جهان را جذب کرده است. زیبایی بهتر جذاب ترین بخش روش این درمان است، اما ظاهر نباید تنها چیزی باشد که باید در هنگام انجام درمان ارتودنسی مورد توجه قرار گیرد. برای برطرف کردن برخی مشکلات، درمان های دیگری مانند بریس های سنتی می توانند مناسب تر باشند، به همین دلیل ضروری است که از یک متخصص ارتودنسی مشاوره تخصصی و شخصی دریافت کنید.

الاینرهای شفاف نامرئی کدام مشکلات ارتودنسی را می توانند درمان کنند؟

مشکلات زیر را در برخی از بیماران، بسته به شدت یا وجود ترکیبی از مشکلات، می توان با الاینرهای شفاف نامرئی درمان کرد، اما نه همه آنها را:

دندان های کج

اگر به دنبال صاف کردن لبخند خود هستید، الاینرهای شفاف نامرئی یک گزینه هستند.

اوربایت

اوربایت (زمانی که دندان های فک بالا در جلوی دندان های فک پایین خیلی دور قرار می گیرند) می تواند جویدن و گاز گرفتن برخی غذاها را دشوار کند.

آیا الاینرهای شفاف نامرئی می توانند اوربایت را برطرف کنند؟ آری، در برخی موارد می توان از الاینرهای شفاف نامرئی برای حرکت دادن دندان ها استفاده کرد تا زمانی که دهان بسته است، دندان های دو فک بالا و پایین به درستی در یک راستا قرار گیرند.

آندربایت

آندربایت (زمانی که دندان های فک پایین در جلوی دندان های فک بالا قرار دارند) می تواند باعث ساییدگی سریع تر دندان ها و ایجاد مشکل در گفتار شود.

آیا الاینرهای شفاف نامرئی می توانند آندربایت را درمان کنند؟ آری، الاینرهای شفاف نامرئی می توانند برای عقب بردن دندان های فک پایین استفاده شوند تا به طور طبیعی پشت دندان های فک بالا قرار گیرند.

در موارد شدید، بریس ها ممکن است با الاینرهای شفاف نامرئی ترکیب شوند و برخی موارد آندربایت را نمی توان با الاینرهای شفاف نامرئی درمان کرد.

کراس بایت

کراس بایت (زمانی که تعدادی از دندان های فک بالا به جای بیرون در داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند)، می تواند باعث ساییدگی و فرسودگی دندان ها و حتی تحلیل رفتن لثه های شما شود.

شاید از خود بپرسید که آیا الاینرهای شفاف نامرئی می توانند کراس بایت را برطرف کنند؟ در بسیاری از موارد می توان از الاینرهای شفاف نامرئی برای جابجایی دندان های مشکل دار و بردن آنها به محل مناسب و درمان کراس بایت استفاده کرد.

فاصله بین دندان ها

اگر بین دو یا چند دندان فاصله دارید، مشکل فاصله دارید. این فضای اضافی مشکلی است که باعث می شود غذا بین دندان ها و لثه گیر می کند و باعث بروز درد و بیماری لثه می شود. الاینرهای شفاف نامرئی می توانند شکاف ها را ببندند تا دهانی سالم تر و لبخند زیبایی تر ایجاد کنند، اما محدودیت هایی در میزان فضایی که باید بسته شود وجود دارد.

اپن بایت

الاینرهای شفاف نامرئی با حرکت دادن دندان های دو فک بالا و پایین به موقعیت مناسب خود می توانند اپن بایت (زمانی که دندان های دو فک  بالا و پایین به هم نمی رسند) را برطرف کنند تا دهان به درستی بسته شود.

الاینرهای شفاف نامرئی کدام مشکلات ارتودنسی را می توانند درمان کنند؟

الاینرهای شفاف نامرئی کدام مشکلات ارتودنسی را می توانند درمان کنند؟

دندان های فشرده و نامرتب

وقتی فضای کافی در فک برای قرار گرفتن همه دندان های شما وجود نداشته باشد، ممکن است روی هم قرار بگیرند و بچرخند، این تحت عنوان فشردگی شناخته می شود. کاهش فضای بین دندان ها باعث می شود که غذا گیر کند و جرم و پلاک ایجاد شود که ممکن است به پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک کند.

آیا الاینرهای شفاف نامرئی می توانند فشردگی را برطرف کنند؟ بسته به شدت و پیچیدگی مشکل، الاینرهای شفاف نامرئی می توانند برای برخی از موارد فشرده و نامرتب بودن دندان ها مؤثر باشند.

محدودیت های الاینرهای شفاف ارتودنسی

الاینرهای شفاف نامرئی به اندازه بریس ها نیرو و توانایی حرکت دندان ها را ندارند. بنابراین، درمان های پیچیده ارتودنسی یا مواردی که به حرکت قابل توجه دندان ها نیاز دارند، برای رسیدن به نتیجه مطلوب، به بریس نیاز دارند، نه الاینرهای شفاف نامرئی.

در زیر مواردی وجود دارند که ممکن است الاینرهای شفاف نامرئی به اندازه بریس ها کارایی نداشته باشند:

شکل دندان

برخی از بیماران دندان هایی دارند که برای قرار گرفتن داخل الاینرها ایده آل نیستند. دندان های کوتاه، گرد، میخی شکل یا دندان هایی که نوک های تیز دارند ممکن است به الاینر اجازه ندهند که چسبندگی خوبی داشته باشد. بنابراین، الاینر در حرکت دادن دندان های شما به موقعیت مورد نظر مؤثر نیست.

موقعیت دندان

هنگامی که دندان ها بیش از حد فشرده و نامرتب هستند، ممکن است دندان بچرخد تا جا بیفتد. اگر چرخش برای دندان های آسیاب بیشتر از 20 درجه باشد، الاینرهای شفاف نمی توانند آنها را به موقعیت مورد نظر منتقل کنند. در صورتی که دندان های چرخیده دندان های نیش، پرمولر و پیشین باشند، میزان چرخش می تواند بیشتر باشد.

دندان ها همچنین می توانند به جلو یا عقب متمایل شوند تا در دهان فشرده و نامرتب جای بگیرند. اگر شیب بیشتر از 45 درجه باشد، الاینرهای شفاف نامرئی برای کشیدن دندان به سمت بالا و در جای مناسب با چالش مواجه خواهد شد.

فاصله های بزرگ بین دندان ها

خواه فقط یک فاصله بین دو دندان وجود داشته باشد یا چند شکافی که بیمار دوست دارد بسته شوند، الاینرهای شفاف نامرئی تنها می تواند تا 6 میلی متر فضا در هر قوس دندانی (دندان های فک بالا یا پایین) را به طور قابل اعتماد ببندد.

اینتروژن و اکستروژن

ارتودنسی می تواند موقعیت دندان ها را درون استخوان فک رو به بالا و پایین تغییر دهد تا ارتفاع دندان ها یکسان شود. بریس ها برای حرکت دادن دندان ها در موقعیت خود نیرو دارند در حالی که الاینرهای شفاف نامرئی فقط می توانند حرکت محدودی در دندان های جلو داشته باشند و تقریباً هیچ حرکتی در دندان های عقب ندارند.

حرکات خط وسط

برخی از بیماران دندان های جلویی آنها در خط وسط با یکدیگر مطابقت ندارد (خط فرضی وسط صورت). الاینرهای شفاف نامرئی می توانند ناهماهنگی خط وسط را 2 میلی متر به چپ یا راست در هر قوس دندانی اصلاح کنند، اما هر چیزی بیشتر از این مقدار باید با بریس ها درمان شود.

محدودیت های الاینرهای شفاف ارتودنسی

محدودیت های الاینرهای شفاف ارتودنسی

کار قبلی دندانپزشکی

برخی از کارهای قبلی دندانپزشکی می توانند مانع بیماران در استفاده از الاینرهای شفاف شوند. بریج دندان می تواند استفاده از الاینرهای شفاف نامرئی را غیر ممکن کند. یک بیمار با ونیرها یا روکش های پرسلن ممکن است نتواند از ضمائم همراه با الاینرهای شفاف نامرئی خود استفاده کند زیرا نمی توانند به سطح بچسبند.

آیا می خواهید دندان های خود را بدون بریس ها صاف کنید؟

الاینرهای شفاف نامرئی از فناوری نوآورانه ای برای صاف کردن دندان های شما بدون سیم یا براکت استفاده می کنند!

کار جدید دندانپزشکی

اگر بیمار پس از ساخت ریتینرهای الاینرهای شفاف نامرئی، کارهای دندانپزشکی مانند روکش یا ونیرهای پرسلن را انجام دهد، ممکن است الاینرها به درستی جا نشوند یا در دستکاری دندان ها به جای خود مؤثر نباشند. یک متخصص ارتودنسی قبل از اقدام، برای اطمینان از مناسب بودن الاینرهای شفاف نامرئی، هر نوع درمان قبلی دندانی را بررسی می کند.

هنگامی که الاینرها ساخته شدند، تمام کارهای ترمیمی دندانپزشکی باید تا پایان درمان با الاینرهای شفاف نامرئی منتظر بمانند. حتی کار روی تنها یک دندان می تواند باعث شود که الاینر ها دیگر کار نکنند.

کشیدن دندان نیاز است.

الاینرهای شفاف نامرئی برای بیمارانی که قبل یا در طول درمان به کشیدن نیاز دارند، مناسب نیست.

استفاده از ضمائم قابل مشاهده

بیماران الاینرهای شفاف نامرئی اغلب این روش درمانی را انتخاب می کنند زیرا الاینرها عملا نامرئی هستند. با این حال، برخی از بیماران الاینرهای شفاف نامرئی به استفاده از ضمائمی با الاینرهای شفاف نامرئی خود نیاز دارند. ضمائم همرنگ مینای دندان و دکمه – مانند و کمی قابل مشاهده هستند.

درمان و تکنولوژی ارتودنسی همیشه در حال تغییر است.

با پیشرفت های تکنولوژی و توسعه تجربه ارتودنتیست ها در استفاده از الاینرهای شفاف نامرئی، محدودیت ها همواره در حال کاهش هستند. اکنون در مقایسه با چند سال پیش، موارد پیچیده تر با الاینرهای شفاف نامرئی با موفقیت درمان می شوند.

اگر سؤالی دارید در مورد اینکه آیا الاینرهای شفاف نامرئی برای شما مناسب هستند یا خیر، با یک ارتودنتیست مجرب در زمینه درمان با آنها مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code