نکات بهداشتی دهان در طول درمان با الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف روشی فوق العاده برای صاف کردن دندان ها و داشتن لبخند زیبایی هستند که همیشه آرزوی داشتن آن را داشته اید. بیمارانی که از الاینرهای شفاف برای حرکت دادن دندان های خود استفاده می کنند، مسئول استفاده از الاینرها در طول درمان حداقل 22 ساعت در روز هستند. الاینرها پلاستیک های شفافی هستند و تمام دندان هایی که در معرض دید هستند را تا لبه لثه می پوشانند.

یکی از “معایب” الاینرهای شفاف با بریس های سنتی افزایش خطر پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه است. گرچه این خطر در الاینرهای شفاف کمتر است، زیرا الاینرها برای انجام کارهای بهداشتی دهان و دندان قابل جدا شدن هستند، اما مانع پلاستیکی مانع رسیدن بزاق به دندان ها و لثه ها می شود. بزاق برای دندان ها مفید است و از آنها در برابر حملات باکتری های ایجاد کننده حفره و تجمع باکتری که منجر به بیماری لثه می شود محافظت می کند.

در برخی از بیماران، الاینرها می توانند خطر مشکلات اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) را نیز افزایش دهند. ضخامت پلاستیک الاینر کمی نحوه قرار گرفتن دندان ها روی یکدیگر را تغییر می دهد. در اکثر بیماران این موضوع روی مفاصل تأثیر نمی گذارد، اما در افرادی که در معرض خطر اختلال عملکرد مفصل فکی گیجگاهی قرار دارند، حتی پلاستیک نازک الاینرها می تواند برای آسیب زدن به مفصل کافی باشد.

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که دهان، دندان ها، لثه ها و مفاصل فک شما در طول درمان با الاینرهای شفاف سالم باقی می مانند؟

بهداشت عالی دهان و دندان

همیشه رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل بسیار مهم است. هنگامی که از الاینرهای نامرئی استفاده می کنید، اهمیت بیشتری پیدا می کند. به این دلیل که اثر محافظتی شستشوی بزاق روی دندان ها و لثه ها را در طول روز از دست می دهید. مانع پلاستیکی الاینر، از رسیدن بزاق به دندان ها جلوگیری می کند تا مینای دندان ها را سفت کند و با باکتری ها مبارزه کند.

به دلیل افزایش خطر پوسیدگی و بیماری لثه، شما در طول درمان با الاینرهای شفاف باید خود را به رعایت بهداشت دهان و دندان متعهد کنید. این یعنی دو مرتبه در روز مسواک زدن (اگر بتوانید بعد از ناهار مسواک بزنید، یعنی سه بار مسواک زدن). ما معمولاً توصیه می کنیم بعد از صبحانه و قبل از قرار دادن الاینرهای خود در روز و قبل از خواب مسواک بزنید. مطمئن شوید که از تکنیک مناسب مسواک زدن استفاده می کنید که در آن فرچه ها به آرامی با حرکات دایره ای ملایم روی خطوط لثه می چرخند.

نخ دندان کشیدن ضروری است! این تنها راه برای از بین بردن پلاک و بقایای مواد غذایی از بین دندان ها است. عدم استفاده از نخ دندان هنگام استفاده از الاینرها حتی خطرناک تر است زیرا الاینرها باعث به دام افتادن پلاک ها یا بقایای مواد غذایی در جای خود می شوند.

بهداشت عالی دهان و دندان

بهداشت عالی دهان و دندان

ویزیت مداوم دندانپزشکی

اکثر بیماران تحت درمان با الاینرهای شفاف هر چهار تا شش هفته یک مرتبه برای ارزیابی پیشرفت درمان خود به دندانپزشک مراجعه می کنند. با این حال، این ویزیت ها ممکن است این واقعیت را پنهان کنند که شما یک پاکسازی تخصصی دندان یا معاینه کامل دندانی انجام نداده اید. ما می دانیم که شما به طور منظم به دندانپزشک مراجعه می کنید. مهم است که به دندانپزشک متخصص خود نیز مراجعه کنید!

دندانپزشک شما در این مراجعات پاکسازی و ارزیابی، بیشتر از صرفاً حرکت دندان های شما را کنترل می کند. او هرگونه علائم هشدار دهنده تغییرات در سلامت دهان و دندان شما را بررسی می کند و توصیه هایی را برای کاهش خطر بیماری در حین ادامه درمان ارائه می دهد.

هنگام استفاده از الاینرها، هرگز چیزی غیر از آب ننوشید.

خبر خوب این است که شما عادت کرده اید که نسبتاً به سرعت الاینرهای پلاستیکی را روی دندان های خود قرار دهید. خبر بد این است که تقریباً می توانید فراموش کنید که الاینرها داخل دهان شما هستند، که می تواند شما را به نوشیدن نوشیدنی ها در حالی که الاینرها در جای خود هستند سوق دهد.

مایع نوشیدنی های مختلف برای تماس با دندان ها از زیر الاینرها نفوذ می کنند. اگر این مایع آب باشد، این اتفاق چیز بدی است. هر چیزی که اسیدی است یا حاوی قند است هرگز نباید با دندان های شما در زیر الاینرها تماس داشته باشد، جایی که بزاق نمی تواند با آن مقابله کند. قاعده ساده این است که شما در حالی که الاینرهای خود را پوشیده اید فقط باید آب ساده (و نه گازدار) بنوشید. هر چه نوشیدنی حاوی قند بیشتری باشد یا نوشیدنی اسیدی تر باشد، برای دندان های شما بدتر است.

 

قبل از قرار دادن مجدد الاینرها، دهان خود را بشویید.

در حالت ایده آل، قبل از قرار دادن الاینرها روی دندان ها، باید تمام پلاک ها و بقایای مواد غذایی را از روی دندان های خود تمیز کنید. با این حال، ما درک می کنیم که این همیشه یک گزینه عملی نیست. شاید برای یک جلسه کاری مهم برای ناهار یا برای شام در منزل شخص دیگری رفته باشید. در این موارد، ما نمی خواهیم که تا زمانی که به مسواک و نخ دندان خود دسترسی پیدا نکرده اید، الاینرها را کنار بگذارید. قبل از قرار دادن مجدد الاینرها، باید آب معمولی را با شدت داخل دهان خود بچرخانید (دوباره، نه گازدار) تا هرگونه پلاک سست یا باقی مانده غذا را پاک کنید.

سپس، هنگامی که به محل کار یا منزل خود رسیدید، می توانید آنها را برای مسواک زدن بردارید. همانطور که گفتیم ایده آل نیست. با این حال، بهتر از این است که آنها را برای ساعت ها کنار بگذارید.

قبل از قرار دادن مجدد الاینرها، دهان خود را بشویید.

قبل از قرار دادن مجدد الاینرها، دهان خود را بشویید.

طبق دستورالعمل از محصولات توصیه شده استفاده کنید.

هنگامی که دندانپزشک شما خطر پوسیدگی و یا بیماری لثه را ارزیابی می کند، ممکن است محصولات بهداشتی دهان و دندان خاصی را برای استفاده در طول درمان با الاینرهای شفاف به شما توصیه کند. استفاده از این محصولات طبق دستورالعمل می تواند در محافظت از دندان ها و لثه ها در وضعیت کمی آسیب پذیرتر به شما کمک کند.

معمولاً اینها شامل دهانشویه فلورایده برای استفاده پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هستند. با استفاده از دهانشویه فلورایده قبل از قرار دادن الاینرها، می توانید فلوراید را روی دندان ها “به دام بیاندازید” که باعث استحکام و سفت شدن دندان ها می شود.

برخی از بیماران برای خمیر دندان یا ژل مخصوص برای تمیز کردن دندان ها در منزل نسخه ای دریافت می کنند. هر توصیه ای که باشد، هدف آن حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در طول درمان ارتودنسی است. پیروی دقیق از دستورالعمل ها به شما کمک می کند تا هنگام صاف کردن دندان های خود، سلامت دهان و دندان های خود را حفظ کنید.

طبق دستورالعمل از محصولات توصیه شده استفاده کنید.

طبق دستورالعمل از محصولات توصیه شده استفاده کنید.

علائم اختلالات مفصل فکی گیجگاهی را نادیده نگیرید.

این موضوع برای هر بیمار که از الاینرهای شفاف استفاده می کند نگران کننده نخواهد بود، اما هر بیمار باید بداند که در طول درمان با الاینرها، باید مراقب چه علائم و نشانه هایی باشد. در صورتی که متوجه بروز هر یک از این علائم شدید، بلافاصله به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای حفظ سلامت مفاصل شما انجام شوند.

  • درد در داخل یا فقط جلوی گوش.
  • صدای زنگ در گوش.
  • به گوش رسیدن صداهای کلیک یا ترکیدن هنگام باز کردن و بستن دهان یا جویدن .
  • محدودیت در باز کردن دهان.
  • “قفل شدن” دهان در حالت بسته که نتوان دهان خود را باز کرد.
  • “قفل شدن” دهان در حالت باز که نتوان دهان خود را بست.

در صورتی که متوجه شدید زمانی که الاینرها روی دندان های شما قرار دارند هر یک از این علائم بدتر به نظر می رسند، استفاده از الاینرها را متوقف کنید. می توانید هر بار فقط یکی از آنها را داخل دهان قرار دهید (یا فقط الاینر فک بالا یا فک پایین) تا ببینید آیا علائم بهبود می یابند یا خیر. برخی از بیماران با مشکلات شدید مفصل فکی گیجگاهی ممکن است به استفاده از بریس های سنتی به جای الاینرهای شفاف نیاز داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code