تاریخچه جذاب الاینرهای نامرئی ارتودنسی

الاینرهای نامرئی ابزارهای ارتودنسی شفافی هستند که به عنوان راه حلی برای دندان های نامرتب، مشکلات فاصله، فشردگی دندان ها، مشکلات بایت و دندان های فاصله دار استفاده می شوند. ایجاد الاینرهای نامرئی زمانی آغاز شد که ضیا چیشتی Zia Chishti، دانشجوی دانشگاه استنفورد، متوجه شد که مجموعه ای از نگهدارنده ها می توانند مشابه بریس های سنتی عمل کنند. چیشتی شرکاء خود را گرد هم جمع کرد، سیستم الاینرهای نامرئی را ایجاد کرد و علاقه شرکت های بزرگ را جذب کرد. در سال 1997 Align Technology تأسیس شد و در سال 1998 اینویزیلاین به بازار معرفی شد. این الاینرهای نامرئی در طول سال ها به دلیل مزایای بی شمار خود نسبت به بریس ها محبوبیت پیدا کرده اند و در حال حاضر یک روش ارتودنسی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

زمانی قبل از الاینرهای نامرئی

قبل از اینکه همه در مورد هزینه الاینرهای نامرئی بپرسند، آنها در مورد قیمت بریس ها می پرسیدند. بریس ها به تنهایی یک اختراع باورنکردنی بودند، آنها در زمان اختراع خود آزمایش شدند و میلیون ها لبخند را متحول کردند. آنها قرن هاست که به دلیل توانایی مؤثر در تراز کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. بریس ها از قرن هجدهم میلادی وجود داشته اند و در طول تاریخ اصلاح شده اند.

انواع مختلفی از بریس ها وجود داشته اند و هنوز هم وجود دارند. با وجود براکت فلزی و ساختار سیمی کلاسیک، بیماران گزینه هایی در مورد بریس ها دارند. اما در بیشتر موارد، براکت ها در مورد هم راستایی دندان ها هنوز قابل مشاهده بودند.

چندین جنبه کمتر مطلوب از بریس ها وجود داشت. استفاده از آنها ناراحت کننده بود. فلز قابل مشاهده از نظر زیبایی خوشایند نبود و تمیز کردن آنها در مواقعی دشوار بود. بسیاری از بیماران بالغ که به انجام درمان های ارتودنسی نیاز داشتند، به دلیل ظاهرشان در دریافت بریس ها تردید داشتند. یکی از بیماران برجسته ارتودنسی دست اول بریس های بزرگسالان را تجربه کرد و تصمیم گرفت تغییری ایجاد کند که چشم انداز ارتودنسی را برای همیشه تغییر دهد.

چه کسی الاینرها شفاف را اختراع کرد؟

یک دانشجوی استنفورد به نام ضیا چیشتی، در حالی که خودش درمان ارتودنسی را انجام می داد، در اواسط دهه 1990 مفهوم اولیه سیستم اینویزیلاین، یکی از برندهای شناخته شده الاینرهای نامرئی را توسعه داد.

چیشتی پس از برداشته شدن بریس های او و دریافت یک نگهدارنده سفارشی برای کمک به جلوگیری از جابجایی دندان هایش از جای خود، به این فکر کرد که آیا ابزاری مانند نگهدارنده می تواند به همان روشی که بریس ها کار می کنند کار کند. سپس متوجه شد که مجموعه ای از نگهدارنده ها می توانند همان هدف بریس های سنتی را داشته باشند و در عین حال قابل جابجایی باشند.

ضیا، دانشمند فناوری، با ذهنی مشتاق برای تجارت و اختراع، ایده خود را با همکارانش در میان گذاشت. آنها مصمم بودند که الاینرهای شفافی را که ضیا تصور می کرد، خلق کنند. ضیا دارای مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر بود و توانست یک رندر سه بعدی از ظاهر ابزار الاینر ایجاد کند. او همچنین می توانست مراحل مختلفی را که در آن الاینرها باید تعویض شوند تا به آرامی محکم تر شوند و دندان ها را در جای خود قرار دهند، ارائه دهد.

طی چند سال، چیشتی شرکت Align Technology را به همراه کلسی ویرث Kelsey Wirth، دانشجوی دیگر دانشگاه استنفورد و بنیانگذاران فنی برایان فریبرگرBrian Freyburger  و آپوستولوس لریوس Apostolos Lerios، تأسیس کرد.

چه کسی الاینرها شفاف را اختراع کرد؟

چه کسی الاینرها شفاف را اختراع کرد؟

الاینرهای نامرئی چگونه ایجاد شدند؟

این چهار بنیانگذار پس از تأسیس Align Technology و جذب سرمایه گذار، شروع به توسعه پایه های فناوری سیستم اینویزیلاین در گاراژی در منلو پارک، کالیفرنیا کردند. برنامه نویسی کامپیوتر ضروری به لطف یک لابراتوار ساخته شده است که چهار توسعه دهنده اولیه پس از کار سخت زیادی که شامل انجام مطالعه کامل در مدل سازی CAD و استفاده از تصویربرداری کامپیوتری پیشرفته و همچنین فناوری چاپ سه بعدی برای تولید الاینرهای شفاف بود، به آن دسترسی داشتند. تا سال 1998، Align Technology تأییدیه FDA را برای اینویزیلاین بدست آورد و یک تکنیک جدید و انقلابی برای صاف کردن دندان ها خلق کرد. چهار بنیانگذار،دنباله ای پیشگامانه از الاینرهای شفاف قابل جابجایی را ایجاد کردند که به علامت تجاری اینویزیلاین تبدیل شد.

آیا الاینرهای نامرئی توسط متخصصین ارتودنسی پذیرفته شدند؟

اینویزیلاین یک شبه محبوب نشد، در واقع اکثر دندانپزشکان و ارتودنتیست ها به کلی آن را نادیده گرفتند.

زمانی که الاینرهای نامرئی برای نخستین بار وارد بازار شدند، ارتودنتیست ها شک داشتند، زیرا بنیانگذاران تجربه و اعتبار ارتودنتیک لازم را برای آنها نداشتند. استدلال علیه اینویزیلاین این بود که این محصول در زمان آزمایش نشده بود، محصول جدیدی بود که ظاهر خوبی داشت، اما سالهای زیادی تجربه پشت آن نبود. بریس ها بهترین محصول موجود در بازار نبودند، اما صدها سال داده ای داشتند که از اثربخشی آنها پشتیبانی می کرد و سال ها بود که درمان اولیه ارتودنسی بودند. متخصصان ارتودنسی همچنین به دلیل اینکه ضیاء دانشجوی بازرگانی بوده و هیچ گونه آموزش پزشکی و ارتودنسی ندیده بودند، شک داشتند. عدم داشتن دانش صنعتی اعتبار او را در زمینه های دندانپزشکی بی اعتبار کرد.

اینویزیلاین به راحتی توسط دندانپزشکان پذیرفته نشد، با این حال، زمانی که برای بیماران به بازار عرضه شد، داستان متفاوتی بود. تقاضای زیاد از سوی مصرف کنندگان بود که باعث شد اینویزیلاین در ابتدا شروع به کار کند. بیماران می خواستند این جایگزین جدید را امتحان کنند که شفاف بود، و استفاده از آن آسان و راحت بود. با توجه به تقاضای بیماران، ارتودنتیست ها شروع به سفارش اینویزیلاین و خرید محصول کردند. فروش اینویزیلاین در بازار ایالات متحده در سال 1999 آغاز شد.

اکثر متخصصین ارتودنسی در مورد کارایی الاینرهای پلاستیکی اینویزیلاین تردید داشتند. با این حال، در سال 2000، Align Technology  یک کمپین تبلیغاتی تلویزیونی 31 میلیون دلاری راه اندازی کرد که با موفقیت الاینرهای نامرئی را مورد توجه عموم قرار داد. این شرکت در اوایل دهه 2000 رشد سریعی را تجربه کرد زیرا صدها هزار بیمار به دنبال سیستم الاینرهای شفاف جدید بودند. در نتیجه توجه رسانه ها، درمان با الاینرهای نامرئی بلافاصله به عنوان یک فرایند معمول ارتودنسی توسط متخصصین ارتودنسی تأیید شد. بر اساس مطالعه ای که در مجله آمریکایی ارتودنسی منتشر شده است، بیش از 75 درصد از ارتودنتیست ها در ایالات متحده تنها در سال 2000 تحت آموزش درمان با الاینرهای شفاف قرار گرفته اند.

الاینرهای نامرئی چه تغییری در ارتودنسی ایجاد کردند؟

قابل جابجایی بودن الاینرهای نامرئی در حالی که به اندازه بریس های فلزی مؤثر هستند، تا به امروز مهم ترین پیشرفت در ارتودنسی بوده است. الاینرهای نامرئی را می توان هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای راحتی و آسایش بیمار برداشت. علاوه بر این، الاینرهای نامرئی بر خلاف بریس های سنتی، رویکردی هستند که برای صاف کردن دندان ها کمتر جلب توجه می کنند. بیمارانی که مایل به استفاده از بریس های فلزی نیستند که جلب توجه می کنند، اکنون می توانند دندان های خود را با الاینرهای نامرئی اصلاح کنند. الاینرهای نامرئی بسیاری از شایع ترین مشکلات مرتبط با بریس های سنتی را کاهش داده اند. Align Technology همچنین الاینرهای شفاف را ایجاد کرده است، مجموعه ای از تری شفاف که منحصراً برای نوجوانان طراحی شده است. الاینرهای نامرئی در حال حاضر برای بیماران جوان به غیر از افراد بزرگسال، که ابزارهای ارتودنسی در ابتدا برای آنها طراحی شده بود، در دسترس هستند.

الاینرهای نامرئی چه تغییری در ارتودنسی ایجاد کردند؟

الاینرهای نامرئی چه تغییری در ارتودنسی ایجاد کردند؟

رشد محصول

در ابتدا، یک مجموعه از الاینرهای شفاف را راه اندازی کرد. آنها برای درمان مشکلات جزئی ناهماهنگی استفاده می شدند، اما توانایی آنها برای درمان اکثریت قریب به اتفاق مشکلات همراستایی ارتودنتیک محدود بود. در طول سال ها، خط تولید اینویزیلاین گسترش یافت و اکنون، تری اینویزیلاین قادر به درمان انواع مشکلات همراستایی و بایت هستند از جمله:

الاینرهای نامرئی امروز چقدر موفق هستند؟

در حال حاضر الاینرهای نامرئی یک روش ارتودنسی شناخته شده و محبوب برای درمان مال اکلوژن و صاف کردن دندان ها هستند. Align Technology دارای حدود 3000 کارمند است و بیش از 560 میلیون دلار در سال درآمد ایجاد می کند. الاینرهای نامرئی در مقایسه با بریس های سنتی بسیار محبوب هستند، بخصوص در میان بیماران بزرگسالی که شغل آنها مستلزم حضور در جلسات منظم با مشتری است. علاوه بر این، افراد مشهور از الاینرهای نامرئی برای صاف کردن محافظه کارانه دندان های خود استفاده کرده اند زیرا بیشتر از عموم مردم مورد توجه قرار می گیرند. از جمله شخصیت های معروفی که از الاینرهای شفاف استفاده کرده اند می توان به جاستین بیبر، اپرا وینفری، کلویی کارداشیان، تام کروز و زک افرون اشاره کرد.

محبوبیت الاینرهای شفاف عمدتاً ناشی از مزایای بسیاری است که نسبت به بریس های سنتی ارائه می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code