لزوم دریافت ریتینرها (نگهدارنده ها)بعد از درمان با الاینرهای شفاف ارتودنسی

در واقع ممکن است درمان ارتودنسی یک عمر طول بکشد. اما برای اطمینان از ماندگاری یک لبخند جدید برای چندین دهه، مراقبت از دندان های شما ضروری است. اتمام درمان با الاینرهای شفاف ارتودنسی پایان راه درمان نیست. در حالی که ممکن است بخش سخت به پایان رسیده باشد، کمی تلاش مداوم برای حفظ لبخند درخشان شما لازم است.

چرا بعد از الاینرهای شفاف به نگهدارنده ها نیاز است؟

متأسفانه دندان ها حافظه خوبی دارند. حتی دندان هایی که سال ها در موقعیت جدید خود با الاینرها بوده اند، تمایل دارند به جای قبلی خود بازگردند. این به احتمال زیاد بلافاصله پس از برداشتن الاینرها رخ می دهد، بنابراین برای شروع، دندان ها را باید با نگهدارنده در هفته ها و ماه های بعد از الاینرهای شفاف ارتودنسی در جای خود نگه دارید. با این وجود، این مراقبت نباید سال ها پس از پایان درمان متوقف شود، زیرا دندان ها ممکن است به دلیل تغییرات سنی در فک ها و گاهی بدتر شدن لثه ها و سلامت عمومی جابجا شوند. برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر حرکت دندان ها را تجربه می کنند. کاملاً عادی است افرادی که 30 سال پیش بریس داشته اند، دندان های کجی داشته باشند، زیرا به مدت کافی از نگهدارنده استفاده نکرده اند. اهمیت مراقبت های بعد از درمان دندانی برای نگه داشتن دندان ها در موقعیت فعلی در گذشته به اندازه اکنون به خوبی درک نشده بود.

مهم است که تأکید کنیم حفظ سلامت لثه ها برای اطمینان از بهره مندی از مزایای درمان اولیه بسیار مهم است. نگهداری منظم دندان ها توسط دندانپزشک عمومی شما نیز ضروری است تا اطمینان حاصل شود که لثه ها و سلامت کلی ما به خوبی حفظ می شود.

چرا بعد از الاینرهای شفاف به نگهدارنده ها نیاز است؟

چرا بعد از الاینرهای شفاف به نگهدارنده ها نیاز است؟

نگهدارنده های بعد از الاینرهای شفاف ارتودنسی

همانطور که درمان ارتودنسی به اشکال مختلف انجام می شوند، نگهدارنده ها نیز به شکل های مختلفی انجام می شوند.

سیم نگهدارنده ثابت

بسیاری از بیماران یک نگهدارنده سیمی ثابت را که در پشت دندان های آنها قرار دارد انتخاب می کنند. برخی از افراد به خود اطمینان ندارند که از نگهدارنده متحرک خود به طور منظم استفاده کنند و یا نمی خواهند یک نگهدارنده متحرک را داخل دهان قرار دهند و از دهان بیرون بیاورند و به خوبی از آن نگهداری کنند.

یک نگهدارنده سیمی ثابت آرامش خاطر را فراهم می کند که دندان های فرد جابجا نمی شوند مگر اینکه دندانپزشک نگهدارنده ثابت را خارج کند. داشتن یک سیم ثابت به این معنا است که اگر به تعطیلات می روید یا شب را در منزل دوستان خود می گذرانند، هیچ محفظه ای برای نگهداری از ریتینر وجود ندارد.

نگهدارنده سیمی ثابت در مقایسه با نگهدارنده متحرک، چند نقطه ضعف دارد. نگهدارنده سیمی ثابت به زمان و توجه بیشتری هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن پشت دندان ها نیاز دارد. برای جلوگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان باید زیر سیم نخ دندان کشیده شود. قسمتی از دندان های بالای سیم نیز نیاز به نخ دندان دارد. و در صورت پاره شدن سیم یا باند، مراجعه به دندانپزشک الزامی است. مانند بریس ها، عادت کردن به یک سیم ثابت ممکن است زمان ببرد، اما زبان به زودی متوجه می شود که سیمی وجود دارد که معمولاً کنار آن قرار می گیرد. با این حال، اکثر بیماران بر این باورند که هر گونه جنبه منفی یک نگهدارنده سیمی ثابت ارزش عدم نگرانی درباره نگهدارنده های متحرک را دارد.

نگهدارنده های شفاف

نگهدارنده های شفافی که در دندان های دو فک بالا و پایین استفاده می شوند، به صورت تمام وقت پس از برداشتن بریس ها آغاز می شوند، اما مدت زمانی که این بریس ها باید استفاده شوند خیلی زود به استفاده فقط در شب ها کاهش می یابد. اگر یک شب استفاده از ریتینر شفاف را فراموش کردید و نگهدارنده احساس سفتی ایجاد کرد، ممکن است لازم باشد تعداد ساعات استفاده از نگهدارنده را افزایش دهید تا کمک کنید دندان ها کمی به موقعیت خود بازگردند. بیرون نگه داشتن بیش از حد طولانی نگهدارنده ها از دهان ممکن است به این معنا باشد که دندان های شما بیش از حد حرکت کرده اند و نگهدارنده دیگر جای نمی گیرد و بازیابی برخی از حرکت های از دست رفته دندان را دشوار می کند. اگر این اتفاق رخ داد، در اسرع وقت با متخصص ارتودنسی خود ملاقاتی داشته باشید تا دندان های شما را ارزیابی کرده و راه حلی ارائه دهد.

نگهدارنده های بعد از الاینرهای شفاف ارتودنسی

نگهدارنده های بعد از الاینرهای شفاف ارتودنسی

الاینرهای شفاف از پلاستیک نازک ساخته شده اند، بنابراین باید با دقت کار کرد. هرگز برای تمیز کردن آنها از آب داغ استفاده نکنید، زیرا ممکن است از فرم اصلی خود خارج شوند. استفاده از خمیر دندان روی الاینرهای شفاف ساینده است و می تواند خراش هایی را روی آکریلیک ایجاد کند. هنگام خوردن و آشامیدن هر چیزی به جز آب لوله کشی باید آنها را بردارید و دندان های خود را قبل از قرار دادن دوباره تمیز کنید زیرا ممکن است بین دندان ها غذا گیر کند و باعث ایجاد باکتری و لکه های احتمالی در الاینر شود.

الاینرهای شفاف ممکن است بهترین گزینه برای افرادی نباشند که عادت دارند آنها را در مکان های تصادفی نگهداری کنند و برای استفاده روزانه از آنها مشکل دارند.

نگهدارنده هاولی Hawley

نگهدارنده هاولی از آکریلیک و فلز ساخته شده است، مانند یک نگهدارنده سیمی متحرک. سیم موجود در نگهدارنده هاولی آن را از یک نگهدارنده شفاف بادوام تر می کند، بنابراین در اثر دندان قروچه فرسوده نمی شود و در هنگام بیرون آوردن از دهان و قرار دادن در جعبه نگهداری، احتمال شکستگی آن کمتر است. نگهدارنده باید برای خوردن، نوشیدن و مسواک زدن برداشته شود.

مانند الاینرهای شفاف، نگهدارنده هاولی برای تمیز نگه داشتن به نگهداری کمی نیاز دارد. دو مرتبه در روز از یک مسواک نرم و آب جاری برای تمیز کردن تمام گوشه ها و سوراخ های نگهدارنده استفاده کنید. در حالی که هاولی نسبت به نگهدارنده های شفاف دوام بیشتری دارد، استفاده از خمیر دندان هنوز توصیه نمی شود.

چه مدت باید از نگهدارنده استفاده کرد؟

اکثر ارتودنتیست ها به بیماران خود خواهند گفت که اگر می خواهند لبخندی ماندگار را تضمین کنند، به نگهدارنده دائمی نیاز دارند. در هفته های پس از برداشتن الاینرها از نگهدارنده تمام وقت خود غافل نشوید، تا زمانی که دندان ها به حالت طبیعی جدید خود می رسند، به خودتان لطف می کنید. با نظارت، متخصص ارتودنسی شما کاهش تعداد ساعات مورد نیاز نگهدارنده را به صورت روزانه یا هفتگی توصیه می کند. برخی از بیماران در مدت زمانی که به استفاده از نگهدارنده نیاز دارند با دیگران کمی متفاوت خواهند بود، بنابراین توصیه های ارتودنتیست خود را دنبال کنید.

چه مدت باید از نگهدارنده استفاده کرد؟

چه مدت باید از نگهدارنده استفاده کرد؟

نگهدارنده های شکسته

یکی از شایع ترین دلایل جابجایی دندان ها پس از درمان، مشکل در نگهدارنده آنها است. در صورت گم کردن یا شکستن یک نگهدارنده، بدون معطلی با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا یک نگهدارنده جدید تهیه کنید. هر چه مدت زمان بیشتری نگهدارنده روی دندان ها قرار نداشته باشد، احتمال جابجایی دندان ها و از بین رفتن لبخند خیره کننده بیشتر می شود.

هر زمان که برای معاینه به دندانپزشک یا ارتودنتیست خود مراجعه می کنید، نگهدارنده های خود را با خود ببرید. نگهدارنده شل یا معیوب می تواند در نگه داشتن دندان ها در جای خود بی تأثیر باشد و ممکن است به تعویض نیاز داشته باشد. اگر در مورد وضعیت نگهدارنده خود نگرانی دارید، به جای اینکه منتظر معاینه بعدی خود باشید، در اسرع وقت برای مراجعه نوبت بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code