لمینیت دندان بهتر است یا ارتودنسی؟

درمان های محبوب برای لبخندی ایده آل شامل براکت های سنتی و لمینیت های پرسلن هستند. هر دو گزینه در دسترس هستند، اما کدام انتخاب بهتر است، لمینیت یا براکت؟ برای اکثر افراد، فکر براکت های ارتودنسی کافی است تا در وهله اول از مراجعه به متخصص ارتودنسی خودداری کنند.

در نتیجه، افرادی که در حال حاضر با کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنند ممکن است احساس کنند که لمینیت های پرسلن گزینه بهتری هستند و بنابراین انتخاب بین ارتودنسی یا لمینیت ها حتی جالب نخواهد بود.

در برخی موارد، لمینیت های پرسلنی ممکن است به جای  دوره ارتودنسی، راه حلی عالی باشند. با این حال، این به عوامل مختلفی بستگی دارد. این راهنما به براکتها و لمینیت ها و اینکه هر کدام یک از آنها برای سلامت دهان و دندان شما مفید هستند، می پردازد.

لمینیت های پرسلن در مقایسه با براکتها؟

لمینیت های پرسلن در مقایسه با براکتها؟

لمینیت های پرسلن در مقایسه با براکتها؟

از نظر اینکه لمینت بهتر است یا ارتودنسی، اجازه دهید نگاهی گذرا داشته باشیم به جوانب مثبت و منفی هر یک از آنها.

بریس های سنتی سال هاست که برای صاف کردن دندان های کج و برطرف کردن سایر مشکلاتی استفاده می شوند که به مداخله ارتودنسی نیاز دارند – و به جرأت می توان گفت که نتایج فوق العاده ای دارند.

لمینیت ها به سرعت در حال تبدیل شدن به یک روش درمانی جایگزین برای بریس ها هستند زیرا می توانند به عنوان درمانی برای دندان های کج نیز استفاده شوند.

علاوه بر این، آنها می توانند ظاهر کلی دندان های شما را بهبود بخشند و لکه ها، آسیب ها و سایر موارد مانند ترک ها و لب پر شدگی ها را پنهان کنند.

در حالی که ممکن است این احساس را به شما بدهد که انتخاب بدیهی برای شما لمینیت ها هستند، اما ممکن است بهترین گزینه نباشند. گاهی اوقات، موارد پیچیده تر به درمان ارتودنسی اضافی نسبت به لمینیت های دندانی نیاز دارند.

درک اینکه بریس ها و لمینیت ها چگونه عمل می کنند و برای سلامت دهان و دندان مفید هستند، می تواند به روشن شدن اینکه کدام یک بیشتر به نیازهای خاص شما می رسد کمک کند.

بریس ها

از ابزارهای ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها به آرامی و ایمن استفاده می شود. سه نوع ابزار برای صاف کردن دندان وجود دارد:

بریس های لینگوال یا پشت دندانی براکت هایی هستند که در پشت دندان ها نصب می شوند و الاینرهای شفاف، نگهدارنده های شفاف نامرئی قابل جابجایی هستند.

مزایای بریس ها

اثرات بعدی بریس های اصلاحی می تواند اعتماد به نفس شما را به طور تصاعدی افزایش دهد. آنها معمولاً برای اصلاح مشکلات ساختاری استفاده می شوند که اصلاح آنها به زمان نیاز دارد.

بریس ها راه حلی دائمی برای مشکلات ارتودنتیک ارائه می کنند و به غیر از بهداشت دهان و دندان، به نگهداری کمی نیاز دارند. هنگامی که درمان کامل شد، بیماران به سادگی از یک نگهدارنده متحرک در شب استفاده می کنند تا موقعیت دندان های خود را حفظ کنند.

  • مسائل ساختاری را اصلاح می کنند: اوربایت، آندربایت، کراس بایت، فاصله بین دندان ها.
  • حداقل نگهداری پس از درمان.
  • گزینه های بریس محافظه کارانه شامل بریس های شفاف و بریس های لینگوال (بریس هایی که روی سطح زبانی دندان ها قرار می گیرند) و الاینرهای شفاف هستند.
  • مقرون به صرفه تر از لمینیت های دندانی هستند.

معایب بریس ها

بریس ها معایبی دارند، اما بیشتر آنها به طول درمان و این واقعیت مربوط می شوند که برخی از بریس ها می توانند غیر جذاب به نظر برسند.

  • درمان طولانی مدت، از چند ماه تا یک سال یا بیشتر متغیر است.
  • به استفاده از نگهدارنده در شب نیاز دارد.
  • بریس های قابل مشاهده ممکن است غیر جذاب به نظر برسند.

لمینیت های پرسلن

لمینیت های پرسلن پوسته های نازکی از پرسلن هستند که به سطح دندان ها چسبانده می شوند.

این فرآیند مستلزم برداشتن مقدار کمی از مینای دندان های طبیعی شماست تا لمینیت های دندانی به درستی جا بیفتند و طبیعی به نظر برسند. در طول فرآیند درمان، یک لایه نازک پرسلن روی دندان های جلوی شما قرار می گیرد. این گستره ای از عیوب مانند لب پر شدگی ها، لکه ها، ترک ها و شکاف های جزئی یا دندان های کج را پوشش می دهد. لمینیت دائمی است و لمینیت ها را نمی توان برداشت. به این معنا که اگر لمینیت ترک خورد یا آسیب دید، باید تعویض شود.

مزایای لمینیت های دندانی

لمینیت های دندانی به غلط “ارتودنسی فوری” نامیده می شوند، زیرا توانایی آنها در ارائه راه حل فوری یا رفع سریع مشکلات دندانی که به دندانپزشکی زیبایی نیاز دارند، قابل توجه است.

نامرتب بودن دندان ها، لب پر شدگی ها و فاصله های کوچک می تواند بر اعتماد به نفس تأثیر منفی بگذارد. با این حال، درمان های متداولی مانند لمینیت ها، راه حل های سریعی را ارائه می کنند که بیماران برای دنبال کردن رویای لبخند زیبا به آنها نیاز دارند.

نکته مهم در مورد لمینیت های پرسلن این است که می توان آنها را مطابق ترجیحات شما از نظر شکل، اندازه و رنگبه صورت  سفارشی آماده کرد.

  • لبخند را فوراً تقویت می کند و دندان ها را اصلاح می کند.
  • درمان سریع در دو نوبت یا کمتر انجام می شود.
  • از نظر ظاهری سفیدتر و جذاب تر به نظر می رسند.
  • لب پر شدگی ها، ترک ها، شکاف های کوچک و دندان های کج را پنهان می کنند.

معایب لمینیت های دندانی

  • تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند.
  • در صورت مراقبت نادرست ممکن است لب پر شوند یا ترک بخورند.
  • یک فرایند غیر قابل برگشت است.
  • می توانند لکه دار شوند.
  • در مقایسه با بریس ها می تواند پر هزینه تر باشند.

بریس ها در مقایسه با لمینیت های دندانی برای صاف کردن دندان ها

بریس ها در مقایسه با لمینیت های دندانی برای صاف کردن دندان ها

بریس ها در مقایسه با لمینیت های دندانی برای صاف کردن دندان ها

هنگام بررسی بریس ها در مقایسه با لمینیت ها، تفاوت اصلی بین هر درمان این است که بریس ها دندان های شما را حرکت می دهند در حالی که لمینیت ها دندان های شما را پنهان می کنند.

لمینیت ها ممکن است نواقصی مانند فاصله ها و نامرتبی دندان ها را پنهان کنند، اما در واقع مشکل را برطرف نمی کنند. با این حال، آنها از نظر رفع سریع مشکل یک راه حل عالی هستند، و این چیزی است که باید در مشاوره اولیه خود در مورد آن صحبت کنید. باید گفت که همه افراد گزینه مناسبی برای لمینیت های دندانی نیستند.

مشکلات پیچیده دندانی می توانند به این معنی باشند که به اقدامات ارتودنتیک اضافی نیاز است و این می تواند به این معنی باشد که لمینیت های پرسلن به عنوان یک گزینه درمانی برای شما بی کاربرد هستند.

لمینیت های دندان برای شما مناسب نیستند اگر:

  • دندان های شما روی هم هستند.
  • شما یک بایت مشکل دار دارید (اوربایت، آندربایت، کراس بایت).
  • شما سلامت دهان و دندان ضعیفی دارید.
  • شما مینای نامناسبی روی دندان های طبیعی خود دارید.

لمینیت های دندان برای شما انتخاب خوبی هستند اگر:

  • بین دندان های خود فاصله های جزئی دارید.
  • دندان های شما روی هم نیستند.
  • شما می خواهید دندان های سفیدتری داشته باشید یا لکه ها را بپوشانید.
  • شما مشکلات زیبایی جزئی مانند لب پر شدگی، لکه یا ترک دارید.

با این حال، بریس ها برای رفع مشکلات ارتودنتیک و ارائه یک راه حل دائمی استفاده می شوند. مشکل این است که راه حل آنها می تواند مدت زیادی طول بکشد، و این می تواند برای افرادی ناامید کننده باشد که می خواهند در مدت زمان کوتاهی لبخندی زیبا داشته باشند.

در حالی که درمان ارتودنسی برای اکثر سنین (12 تا 70 سال) عالی است، موارد خاصی وجود دارند که ممکن است گزینه مناسبی برای بریس ها نباشید.

بریس ها برای شما انتخاب خوبی نیستند اگر:

  • بیماری لثه دارید.
  • دندان های لق دارید.
  • بهداشت دهانی مناسبی ندارید

بریس ها برای شما انتخاب خوبی هستند اگر:

  • بایت مشکل دارد.
  • بین دندان های شما فضای زیادی وجود دارد.
  • دندان های روی هم رفته و کج دارید.
  • اورجت (دندان های جلو آمده) دارید.

مشاوره با متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک عمومی می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا برای بریس ها یا لمینیت های دندان گزینه مناسبی هستید یا خیر.

نحوه تصمیم گیری بین بریس ها و لمینیت ها

نحوه تصمیم گیری بین بریس ها و لمینیت ها

نحوه تصمیم گیری بین بریس ها و لمینیت ها

اگر هنوز برای تصمیم گیری بین لمینیت ها یا بریس ها تلاش می کنید، شاید مجبور نباشید بین هر یک از آنها یکی را انتخاب کنید؟

ما ممکن است از استفاده از بریس ها و لمینیت های پرسلن برای ایجاد لبخند کامل حمایت کنیم. درمان در ابتدا می تواند شامل اصلاح برخی از مشکلات ارتودنتیک با استفاده از بریس های فلزی سنتی یا انواع بریس های با دید کمتر مانند الاینرهای شفاف باشد.

پس از برداشتن بریس ها و تکمیل درمان، فرآیند لمینیت می تواند آغاز شود. به این معنا که برای موارد پیچیده تر نیاز نیست لمینیت ها را به عنوان گزینه ای برای بهبود ظاهر دندان های شما رد کنند، بنابراین ممکن است انتخاب بین لمینیت ها یا بریس ها ضروری نباشد.

بنابراین اکنون سؤال این نیست که “آیا بهتر است لمینیت دریافت کنیم یا بریس؟” در عوض، بهتر است هر دو را داشته باشیم.

هر مورد متفاوت است و بریس ها و لمینیت ها دارای مزایا و معایبی هستند. در نهایت، انتخاب بین بریس ها یا لمینیت ها به نیازهای خاص، سلامت دهان و اولویت شما بستگی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code