چه کسی کاندیدای ایده آل برای الاینرهای شفاف است؟

برخی از افراد ممکن است از استفاده از بریس های سنتی خجالت بکشند، بخصوص افراد بزرگسالی که ممکن است احساس کنند غیرحرفه ای یا غیر جذاب به نظر می رسند، اما الاینرهای شفاف می توانند با ارائه گزینه ای که کمتر جلب توجه می کند، این روند را قابل تحمل تر کند. این روش درمانی به جای تکیه بر سیم ها و براکت های فلزی ناخوشایند برای تنظیم دندان ها، از فناوری سه بعدی برای ایجاد مجموعه ای از الاینرهای پلاستیکی شفاف استفاده می کند که به طور سفارشی برای قرار گرفتن روی دندان های بیمار و صاف کردن تدریجی آنها طراحی شده اند. مدت زمان معمول درمان تقریباً دوازده ماه است، اما بسته به شدت ناهماهنگی و دقت بیمار در استفاده از الاینرها متفاوت است.

در حالی که موقعیت های مختلفی وجود دارند که می توان از این الاینرها برای آنها استفاده کرد، اما همه نمی توانند از این جایگزین برای بریس های سنتی بهره مند شوند. کاندیدهای ایده آل دارای ویژگی های خاصی هستند که این الاینرها را قادر می سازند راه حل معتبری باشند.

کاندیدهای مناسب برای الاینرهای شفاف

به طور کلی می توان از الاینرهای نامرئی برای رسیدگی به شرایط زیر استفاده کرد:

کاندیدهای مناسب برای الاینرهای شفاف

کاندیدهای مناسب برای الاینرهای شفاف

مشکلات مربوط به الاینرهای نامرئی

اینکه آیا بریس ها یا الاینرها برای درمان مشکلات مربوط به تراز قابل قبول هستند یا خیر، اغلب به صلاحدید ارتودنتیست معالج شما، بستگی دارد. اگر مشکلات دندانی قبلی وجود داشته باشند یا وضعیت بخصوص پیچیده باشد، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس یا معاینه بیشتر می توانند به ارتودنتیست کمک کنند تا تشخیص دهد که آیا اقدامات اضافی لازم هستند یا جایگزین مناسب تری برای بررسی وجود دارد.

ساختار دهان

عامل بزرگی که مشخص می کند آیا فرد می تواند با استفاده از الاینرهای شفاف درمان شود یا خیر، ساختار کلی دهان و سلامت فرد است. دندان های برخی افراد به گونه ای شکل گرفته یا قرار گرفته اند که الاینرها نمی توانند به اندازه ای مناسب برای گرفتن و حرکت دادن هر دندان به خوبی قرار بگیرند.

 

موارد پیچیده

علاوه بر این، برخی موارد برای الاینرها بیش از حد پیچیده هستند و بیماران با بریس های معمولی به نتایج بهتری دست می یابند. مشکلات جدی بایت، شکاف های بزرگ، چرخش دندان ها و دندان های نامرتب نمونه هایی از شرایط دندانی هستند که نمی توان آنها را با الاینرهای نامرئی برطرف کرد و برای اصلاح به بریس های سنتی یا روش های دیگر نیاز است.

مشکلات مربوط به الاینرهای نامرئی

مشکلات مربوط به الاینرهای نامرئی

مشکلات دندانی

بیمارانی که از قبل حفره های دندانی یا بیماری لثه دارند ممکن است قبل از شروع درمان با الاینرهای شفاف به درمان های ترمیمی نیاز داشته باشند. افرادی که بریج یا ایمپلنت دندانی دارند نیز ممکن است با  قرارگیری مناسب الاینرها مشکل داشته باشند، بنابراین سایر درمان های ارتودنسی ممکن است انتخاب مناسب تر و مفیدتری باشند. افراد مبتلا به اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) ممکن است مشکلاتی با الاینرهای پلاستیکی داشته باشند، گرچه گزارش هایی نیز وجود دارند مبنی بر اینکه الاینرها ممکن است به عنوان محافظ دهان برای جلوگیری از کلنچینگ فک عمل کنند که می تواند برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی مفید باشد.

مرحله زندگی

دوران کودکی یا نوجوانی زمان رایجی است که بسیاری از آنها تحت درمان های سنتی ارتودنسی قرار می گیرند. این روزها استفاده از بریس های فلزی روی دندان های کودکان و نوجوانان از نظر اجتماعی قابل قبول است. با این حال، اگر افراد بزرگسال دهان پر از فلز را نشان دهند، ممکن است به دلایل شخصی یا حرفه ای نسبت به ظاهر خود حساس شوند. به همین دلیل، الاینرهای نامرئی ایده آل هستند، زیرا به سختی جلب توجه می کنند و برای اصلاح دندان های کج بدون حواس پرتی کار می کنند.

مسئولیت پذیری

الاینرهای شفاف فقط برای بیماران نوجوان یا بزرگسالی توصیه می شوند که مایل به پیروی از دستورالعمل های درمانی هستند. الاینرهای شفاف را می توان از دهان خارج کرد و فرد را ملزم به دنبال کردن طرح درمان می کنند. استفاده از تری ها برای کمتر از 22 ساعت در روز می تواند از پیشرفت کافی بیمار جلوگیری کند. از آنجا که کودکان اغلب فراموشکارتر هستند، بریس ها مناسب تر هستند زیرا ابزارهای فلزی روی دندان ها قرار می گیرند. بعلاوه، برخی از افراد بزرگسالی که برنامه شلوغی دارند یا در استفاده از الاینرها برای مدت زمان مقرر مشکل دارند، ممکن است با استفاده از روش های دیگر موفقیت بیشتری کسب کنند. با این حال، بسیاری از بیماران مسن تر، الاینرهای شفاف را ترجیح می دهند زیرا روشی کمتر آشکار برای تراز کردن دندان ها و فک است. همچنین خوردن وعده های غذایی منظم و تمیز کردن دندان ها آسان تر است زیرا تری ها را می توان در هر زمان برداشت.

مشکلات مربوط به الاینرهای نامرئی

مشکلات مربوط به الاینرهای نامرئی

نتیجه گیری

شروع یک مکالمه با یک ارتودنتیست در مورد وضعیت خود ساده ترین راه برای پی بردن به این موضوع است که آیا کاندید مناسبی برای الاینرهای شفاف هستید یا خیر. تصمیم گیری بین این راه حل و بریس ها ممکن است برای برخی از افرادی که به دنبال روش های صاف کردن دندان ها هستند دشوار باشد، اما مهم است که هنگام انتخاب، ترجیحات شخصی و میزان تعهد را در نظر بگیرید. اگر نگرانی های شما برای همسویی زیاد نیستند و می دانید که می توانید حداقل 22 ساعت در روز از ابزارهای اصلاحی استفاده کنید، این روش درمانی ممکن است برای شما مفید باشد. دندانپزشک می تواند سابقه شما را بررسی کند تا اطلاعات بیشتری در مورد شدت مورد شما ارائه دهد و توضیح دهد که آیا الاینرهای شفاف راه حل ممکن هستند یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code