چرا تمیز کردن زبان مهم است؟

در اين نوشته می خوانيد :

همه می دانند که دهان انسان مملو از میکروب است- تقریباً 20 میلیارد در هر زمان مشخص! این میکروب ها مسئول بروز بسیاری از مشکلات دهانی مانند حفره های دندانی، بیماری لثه، و بوی بد دهان هستند. و برای پرهیز از این بیماری ها دندانپزشکان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و روزانه را توصیه می کنند.

گرچه بسیاری از افراد بهداشت دهانی را به خوبی رعایت می کنند، اما اغلب زبان نادیده گرفته می شود، و شاید شگفت زده شوید اگر بدانید که زبان محل تجمع میلیون ها باکتری و سلول های مرده است که موجب بروز بوی بد می شوند! بنابراین، اگر مسواک می زنید و نخ دندان می کشید، و هر روز دهان خود را با دهانشویه شستشو می دهید و هنوز هم از بوی بد دهان رنج می برید، ممکن است عدم پاکسازی زبان علت بروز بوی بد دهان شما باشد.

در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد چرا تمیز کردن زبان مهم است و چگونه می توانید به مؤثرترین شکل ممکن این کار را انجام دهید.

چرا باید زبان را تمیز کرد؟

منشاء بوی بد دهان (هالیتوزیس) در 85 درصد از موارد داخل خود دهان است و زبان شایع ترین منبع بوی بد دهان است که اگر پاکسازی نشود، باکتری ها روی زبان انباشته می شوند و سولفید هیدروژن و مرکاپتان تولید می کنند. اینها ترکیباتی هستند که موجب بروز بوی بد دهان می شوند.

علاوه بر این، باکتری های موجود روی زبان شما می توانند موجب تغییر رنگ زبان به رنگ سفید شوند و می توانند پس از پاکسازی دندان ها و لثه ها مجدداً روی آنها قرار بگیرند. این اتفاق احتمال تشکیل پلاک و متعاقباً بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که زبان عضوی حیاتی از بدن است. به احساس کردن مزه غذاهایی که می خورید، حرف زدن، قورت دادن، و بسیاری کارهای دیگر کمک می کند. اگر شما به طور منظم زبان خود را پاکسازی نکنید، می تواند باعث خجالت شما شود.

تمیز کردن زبان

تمیز کردن زبان

مسواک زبان یا ابزار تمیز کننده زبان؛ کدامیک بهتر است؟

برای تمیز کردن زبان دو روش کاملاً پذیرفته شده وجود دارد- استفاده از مسواک زبان و ابزار مخصوص تمیز کردن زبان. آیا هر دو به یک اندازه مؤثر هستند؟ اجازه دهید بفهمیم.

اگر زبان خود را لمس کنید متوجه خواهید شد که سطح آن صاف نیست. این زبان دارای چندین برجستگی کوچک به نام پاپیلا است که باعث ایجاد فرو رفتگی ها و برآمدگی های متعددی می شود. این برجستگی ها و فرو رفتگی ها فضایی برای پنهان شدن سلول های مرده پوست، ذرات غذا، و باکتری ها بوجود می آورند.

ابزار مخصوص تمیز کردن زبان برجستگی های سفتی دارد که لایه هایی رویی رسوب روی زبان را می تراشد. با این حال، ابزار مخصوص تمیز کردن زبان نمی تواند به باکتری های پنهان شده در فرو رفتگی هایی عمیق روی زبان برسد. بنابراین اگر شما هر روز هم زبان خود را با ابزار مخصوص تمیز کردن زبان پاکسازی کنید، تنها سلول های بالایی باکتری ها برداشته می شوند.

در حالی که، از سوی دیگر، مسواک های مخصوص تمیز کردن زبان که دارای فرچه های نرم هستند می توانند بین پاپیلای زبان بلغزند و با به آرامی آوردن رسوبات انباشته شده در عمق فرو رفتگی ها رو به سطح می توانند آنها را تمیز کنند. به همین دلیل مسواک زبان برای تمیز کردن سطح زبان کارآمدتر است.

نحوه پاکسازی زبان با مسواک زبان

از آنجا که باکتری ها به محضی که مسواک زدن دندان ها به اتمام می رسد شروع به انباشته شدن روی آنها می کنند، مهم است هر بار که مسواک می زنید زبان خود را نیز مسواک بزنید. گام های زیر را دنبال کنید تا بدانید چگونه باید با مسواک زبان، زبان خود را به صورت مؤثر تمیز کنید:

گام اول. وقتی مسواک زدن دندان ها به اتمام رسید، دهان خود را با آب بشویید.

گام دوم. مسواک مخصوص تمیز کردن زبان را بردارید و فرچه های آن را داخل 5 میلی لیتر از محلول دهانشویه فرو ببرید. مطمئن شوید فرچه های به طور کامل مرطوب شده اند. یکی از مواد تشکیل دهنده برخی دهانشویه ها کلر هگزیدین گلوکونات است که به از بین بردن باکتری ها معروف است.

گام سوم. سر خود را رو به جلو خم کنید و زبان خود را کامل بیرون بیاورید و شروع به کشیدن مسواک روی زبان کنید. توصیه می شود مسواک کشیدن روی زبان به آرامی انجام شود.

گام چهارم. از عقب شروع کنید و با حرکات مدور آرام رو به جلو بیایید تا ذرات و رسوب روی زبان با چند حرکت روان برداشته شوند.

گام پنجم. از حرکات خشن رو به عقب و جلو خودداری کنید زیرا این کار به زبان شما آسیب می رساند.

گام ششم. وقتی همه بخش های زبان را مسواک کشیدید، کار خود را با آبکشی دهان با آب فراوارن به اتمام برسانید.

اگر حالت درد داشتید یا تهوع پیدا کردید چه باید بکنید؟

پرداختن به درد

اگر هنگام مسواک زدن یا پس از انجام آن درد احساس کردید، احتمالاً خیلی محکم مسواک زده اید. از آنجا که زبان فوق العاده ظریف است، اشتباه مسواک زدن آن ممکن است موجب بروز التهاب شود. چند روزی صبر کنید تا زبان شما بهبود پیدا کند پس از آن مسواک زدن آرام را مجدداً آغاز کنید.

اگر درد ناشی از زخم است، باید از تمیز کردن زبان اجتناب کنید تا زمانی که بهبود پیدا کند زیرا مسواک زدن آن موجب تشدید مشکل می شود. در صورتی که با یک زخم تکرار شونده روبرو شدید، یا بهبود یک زخم خیلی طول کشید، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمانی به شما ارائه دهد.

پرداختن به حالت تهوع

حالت تهوع پیدا کردن یک واکنش اجتناب ناپذیر به ورود چیزی به داخل حلق است. با این حال، در برخی افراد نقطه رفلاکس گگ آنها حساس تر است و باعث می شود حتی مسواک زدن روی زبان نیز موجب بروز حالت تهوع شود و به مرور زمان این حالت از بین برود. برای کاهش این احساس باید زبان خود را کامل بیرون بیاورید و سعی کنید به نقطه رفلاکس گگ نزدیک نشوید و حتی در صورت بوجود آمدن این احساس نفس بکشید و کار خود را ادامه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code