آیا با دندان مصنوعی می توان ارتودنسی نامرئی استفاده کرد؟

در اين نوشته می خوانيد :

ارتودنسی نامرئی با استفاده نوآورانه از تری های الاینر شفاف متحرک برای صاف کردن دندان ها، انقلابی در درمان ارتودنسی ایجاد کرده است. اما اگر از قبل دندان مصنوعی مانند ایمپلنت های دندانی، روکش ها، بریج ها یا پروتزهای دندانی دارید، ممکن است از خود بپرسید که آیا هنوز هم ارتودنسی نامرئی گزینه ای برای شماست یا خیر.

خبر خوب این است که در بیشتر مواقع ارتودنسی نامرئی می تواند با موفقیت در کنار ونیرها، ایمپلنت های دندانی و روکش ها یا بریج های خاص عمل کند تا دندان های طبیعی باقی مانده شما را همراستا کند و لبخند شما را ارتقاء بخشد. با این حال، به هماهنگی کامل بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک ترمیمی شما نیاز دارد.

در این راهنمای دقیق، ما موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

  • ارتودنسی نامرئی چگونه عمل می کند.
  • ملاحظات مهم در مورد انواع دندان های مصنوعی
  • نقش های ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی و طراحی درمان
  • با ارتودنسی نامرئی و دندان های مصنوعی چه انتظاری باید داشت؟
  • عوامل هزینه و زمان درمان
  • نرخ موفقیت و نتایج

با درک فرآیند، طراحی مورد نیاز، محدودیت ها و گزینه های درمان با دندان های مصنوعی، برای بهبود لبخند خاص خود می توانید تصمیمی آگاهانه در مورد استفاده از ارتودنسی نامرئی بگیرید.

مروری بر درمان ارتودنسی نامرئی

قبل از بررسی ملاحظات خاص برای لبخندهای ترمیم شده، اجازه دهید ابتدا اصول درمان ارتودنسی نامرئی را درک کنیم.

ارتودنسی نامرئی از یک سری تری های پلاستیکی شفاف به نام الاینرها استفاده می کند که به صورت سفارشی برای دندان های شما مناسب هستند و در طول درمان هر 1 تا 2 هفته یک مرتبه تعویض می شوند. هر الاینر نیرویی که با دقت کالیبره شده است را اعمال می کند تا به صورت تدریجی دندان های شما را به موقعیتی حرکت دهد که ارتودنتیست شما تعیین کرده است.

مراحل کلیدی برای درمان ارتودنسی نامرئی شامل موارد زیر هستند:

قالب گیری و ماکت سه بعدی

نخستین گام قالب گیری یا ساخت اسکن دهانی از دندان های شما است. در این مرحله یک مدل دیجیتالی سه بعدی بسیار دقیق از لبخند شما ایجاد می شود. سپس ارتودنتیست شما از نرم افزار خاصی برای ترسیم توالی دقیق حرکات مورد نیاز دندان برای رسیدن به اهداف شما استفاده می کند.

تولید الاینر سفارشی

حرکات دیجیتالی طراحی شده به شرکت سازنده الاینرارسال می شوند. هر یک از الاینرهای سفارشی شما با استفاده از فناوری استریولیتوگرافی، به صورت سه بعدی دقیق از روی ماکت چاپ می شود.

استفاده تمام وقت از الاینرها

استفاده تمام وقت از الاینرها

استفاده تمام وقت از الاینرها

شما معمولا 20تا 30 سری الاینر برای استفاده در طول درمان دریافت خواهید کرد. هر ست باید 20 تا 22 ساعت در روز استفاده شود و فقط برای خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج شود. هر 2 هفته، شما به سراغ سری بعدی الاینرها خواهید رفت تا دندان های شما به تدریج  حرکت کنند.

قرار ملاقات ها و اصلاحات

شما در طول درمان به طور منظم توسط متخصص ارتودنسی خود معاینه خواهید شد تا پیشرفت را زیر نظر داشته باشد و مطمئن شود که الاینرها به درستی مراحل درمان را طی کرده اند. برای تنظیم دقیق نتایج، اغلب در پایان درمان به الاینرهای اصلاحی نیاز است.

کل زمان درمان با ارتودنسی نامرئی به طور متوسط ​​9 تا 15 ماه است اما بر اساس مورد خاص شما می تواند متفاوت باشد. الاینرها هنگامی که طبق دستورالعمل استفاده می شوند، نیروی کالیبره شده ایده آلی را اعمال می کنند تا دندان ها را راحت و کارآمد صاف کنند.

اکنون بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم به نحوه عملکرد ارتودنسی نامرئی با انواع مختلف ترمیم های مصنوعی دندانی مانند ایمپلنت ها، بریج ها، روکش ها و ونیرها.

ارتودنسی نامرئی با ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندان یکی از متداول ترین و مؤثرترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. ایمپلنت شامل یک پایه تیتانیومی کوچک است که از طریق جراحی درون استخوان فک تعبیه شده و روی آن یک روکش یا دندان مصنوعی قرار داده شده است. استخوان محکم با پست ایمپلنت جوش می خورد بنابراین مانند عملکرد و احساس یک ریشه دندان طبیعی را ایجاد می کند.

روکش – بخشی که شبیه یک دندان واقعی است – به پست ایمپلنت چسبانده می شود تا ترمیم دندان را کامل کند. روکش های ایمپلنت می توانند تک واحدی باشند یا در یک بریج به یکدیگر متصل شوند. با مراقبت مناسب، ایمپلنت ها می توانند یک عمر دوام بیاورند. پس اگر ایمپلنت های دندانی داشته باشید، ارتودنسی نامرئی چگونه عمل می کند؟

مزایا

در اینجا برخی از مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی با ایمپلنت های دندانی آورده شده است:

  • ایمپلنت ها ثابت هستند – برخلاف ریشه های طبیعی دندان، ایمپلنت های دندانی به طور ایمن به استخوان فک متصل می شوند و نمی توانند جابجا شوند یا حرکت کنند. این یک تکیه گاه محکم برای حرکت دندان های دیگر فراهم می کند.
  • ارتودنسی نامرئی دندان های طبیعی را حرکت می دهد – الاینرها فقط می توانند به دندان های طبیعی نیرو وارد کنند. با این حال، آنها می توانند به طور مؤثر آن دندان های طبیعی را در اطراف ایمپلنت هایی که به درستی قرار داده شده اند حرکت دهند.
  • چسباندن الاینرها به ایمپلنت ها – دکمه های کوچک همرنگ دندان را می توان به سطح روکش ایمپلنت چسباند. این به الاینر ارتودنسی نامرئی اجازه می دهد تا با جابجایی دندان های دیگر به ایمپلنت های ثابت بچسبد تا تکیه گاه شود.
  • محافظت از ایمپلنت ها – ایمپلنت ها و ترمیم های دندانی سرمایه گذاری های پر هزینه ای هستند. الاینرهای ارتودنسی نامرئی باید روی آنها قرار گرفته و بدون آسیب رساندن به روکش های ایمپلنت، نیرو را در اطراف خود اعمال کنند. طراحی دقیق درمان از استرس های اضافی جلوگیری می کند.

ملاحظات

با این حال، برخی ملاحظات مهم برای استفاده از ارتودنسی نامرئی با ایمپلنت های دندانی از قبل موجود وجود دارد:

  • وضعیت ایمپلنت ها – ایمپلنت ها باید با موفقیت درون استخوان ادغام شوند و ترمیم ها قبل از درمان در شرایط خوبی باشند. بهبودی و استئواینتگریشن پس از قرار دادن ایمپلنت 3 تا 6 ماه طول می کشد.
  • میزان حرکت – چه مقدار حرکت صاف کننده در اطراف ایمپلنت ها طراحی شده است؟ حرکت گسترده نیروی بیشتری ایجاد می کند که باید با دقت انجام شود.
  • کار ترمیمی – آیا روکش های ایمپلنت در طول فرآیند به بازسازی، تغییر شکل یا ترمیم متفاوتی نیاز دارند تا بتوانند الاینرها و ضمائم را در خود جای دهند؟ در این صورت، کار دندانپزشکی اضافی هزینه را افزایش خواهد داد.
  • موقعیت ایمپلنت – محل و زاویه ایمپلنت ها بر دشواری حرکت دندان های دیگر در اطراف آنها تأثیر می گذارد. ایمپلنت های کج درمان را پیچیده تر می کنند.

در اکثر موارد با هماهنگی بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک ترمیمی، ارتودنسی نامرئی می تواند به طور ایمن و مؤثر با ایمپلنت های دندانی که به خوبی جوش خورده اند عمل کند. اما انتخاب دقیق مورد و طراحی حیاتی هستند.

ارتودنسی نامرئی با روکش های دندانی

پس از تراشیدن دندان آسیب دیده یا پوسیده و پوشاندن آن با روکش دندان، آن روکش مصنوعی را نمی توان با الاینر ارتودنسی نامرئی جابجا کرد. با این حال، ارتودنسی نامرئی همچنان می تواند دندان های طبیعی دیگر را در اطراف روکش دندان ثابت جابجا کند. در اینجا توضیح داده ایم چرا:

ارتودنسی نامرئی با روکش های دندانی

ارتودنسی نامرئی با روکش های دندانی

مزایا

برخی از مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی با روکش های دندانی موجود عبارتند از:

  • فقط دندان های طبیعی حرکت می کنند – الاینرهای ارتودنسی نامرئی به دندان های طبیعی نیرو وارد می کنند اما روی روکش های چسبانده شده تاثیری نمی گذارند. روکش ها به عنوان تکیه گاه عمل می کنند.
  • در صورت نیاز شکل روکش ها تغییر داده می شود – برخی از رنگ های روکش های دندانی ممکن است برای تناسب مناسب الاینر به تنظیم نیاز داشته باشند. دندانپزشک شما در صورت لزوم می تواند روکش ها را با دقت بازسازی کند.
  • محافظت از یکپارچگی روکش – هیچ نیروی اضافی نباید مستقیماً به روکش ها وارد شود تا خطر جدا شدن یا آسیب به حداقل برسد.

ملاحظات

با این حال، برخی از عوامل کلیدی وجود دارند که باید با درمان ارتودنسی نامرئی در اطراف روکش های موجود در نظر گرفته شوند:

  • مواد روکش – از چه ماده ای ساخته شده است؟ روکش های فلز- پرسلن PFM محکم ترین هستند. روکش های تمام- سرامیک شکننده تر هستند. رزین یا سرامیک ذوب شده روی روکش های فلزی می تواند بسیار انعطاف پذیر باشد. مواد روی انعطاف پذیری تأثیر می گذارند.
  • سن روکش – روکش هایی که عمر زیادی دارند بیشتر مستعد عوارضی مانند جدا شدن اتصالات یا خرابی مکانیکی هستند. روکش های جدیدتر می توانند نیروهای ارتودنسی را بهتر تحمل کنند.
  • میزان تغییر موقعیت دندان – دندان های طبیعی چقدر باید جابجا شوند؟ حرکات بزرگ نیروی بیشتری به روکش ها وارد می کنند که می تواند خطرات را افزایش دهد.
  • روکش های موقت – در برخی موارد، ممکن است در طول درمان به روکش های موقت نیاز باشد تا امکان قرار دادن ضمیمه یا تغییر کانتور قبل از قرار دادن روکش های نهایی فراهم شود.

با تشخیص و طراحی دقیق، اکثر روکش های دندانی مدرن (بویژه روکش های تمام – سرامیکی) می توانند با خیال راحت به عنوان تکیه گاه برای درمان ارتودنسی نامرئی استفاده شوند. اما وضعیت و نوع روکش ها باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

ارتودنسی نامرئی با ونیرهای دندانی

ارتودنسی نامرئی با بریج های دندانی

ارتودنسی نامرئی با بریج های دندانی و انواع دندان مصنوعی

ونیرهای دندانی پوسته های نازکی از پرسلن یا مواد کامپوزیت هستند که روی جلو و کناره های دندان ها چسبانده می شوند. ونیرها که اغلب برای بهبود ظاهر دندان های کج، لب پر شده، فرسوده یا لکه دار استفاده می شوند، کم تهاجم هستند.

در اینجا چند نکته برای استفاده از درمان ارتودنسی نامرئی روی دندان های ونیردار آورده شده اند:

مزایا

  • ونیرها حرکت نمی کنند – مانند روکش های دندان، مکان ونیرها را پس از چسباندن روی دندان ها نمی توان تغییر داد. اما می توان دندان ها را در اطراف ونیرهای پایدار حرکت داد.
  • تأثیر حداقل – در بیشتر موارد، ونیرها در درمان ارتودنسی نامرئی تداخلی ایجاد نمی کنند، زیرا شکل و احساس دندان های طبیعی را به خوبی تقلید می کنند. الاینرها به راحتی روی آنها قرار می گیرند.
  • اتصالات را به دندان ها بچسبانید – هر ضمیمه مورد نیاز بر روی مینای دندان طبیعی چسبانده می شود، نه خود ونیرهای پرسلن. این از یکپارچگی روکش محافظت می کند.
  • در صورت نیاز کامپوزیت ها تغییر شکل داده می شوند – اگر ونیرهای کامپوزیتی برای تناسب مناسب تراز به تنظیم نیاز داشته باشند، غیرتهاجمی خواهد بود. پرسلن باید به صورت حرفه ای بازسازی شود.

ملاحظات

چند نکته مهم عبارتند از:

  • قرار دادن – آیا ونیرها فقط روی دندان های جلو قرار می گیرند یا روی سطوح جونده قرار می گیرند؟ پوشش بیشتر ونیر، حرکات ارتودنسی نامرئی را دشوارتر می کند.
  • ضخامت روکش – ونیرهای ضخیم تر (بیشتر از 7/0 میلی متر) خیلی حجیم هستند و می توانند مانع تناسب و کشش مناسب الاینر شوند.
  • دندان های آسیب دیده – آیا ونیرها به همه دندان ها چسبانده می شوند یا فقط به تعداد کمی؟ ونیرهای بیشتر درمان را سخت تر می کنند.
  • مقدار صاف کردن – حرکات عمده دندان معمولاً با وجود ونیرها روی همه دندان های داخل دهان امکان پذیر نیست. جابجایی های جزئی ممکن است مؤثر باشند.

ونیرهایی که به خوبی طراحی شده اند و رنگ طبیعی دندان ها را به خوبی تقلید می کنند، می توانند به خوبی با ارتودنسی نامرئی عمل کنند. اما پوشش بسیار حجیم یا بیش از حد ونیر می تواند حرکت مورد نظر را محدود کند.

ارتودنسی نامرئی با بریج های دندانی

بریج های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته در یک ردیف به کار می روند. یک بریج از دندان های مصنوعی تشکیل شده است که بین دو روکش دندانی تکیه گاه قرار داده شده است که روی دندان های طبیعی دو طرف چسبانده شده اند.

از آنجا که نمی توان بریج ها را مانند پروتزهای مصنوعی برداشت، استفاده از ارتودنسی نامرئی پیچیده تر است اما بسته به مورد امکان پذیر است.

مزایا

در اینجا برخی از مزایای بالقوه ارتودنسی نامرئی با بریج های دندانی آورده شده است:

  • فقط دندان های طبیعی حرکت می کنند – واحدهای بریج پروتز ثابت باقی می مانند، در حالی که ارتودنسی نامرئی دندان های پایه طبیعی تکیه گاه را جابجا می کند.
  • الاینرها به روکش ها می چسبند – مانند یک روکش دندانی تکی، برای داشتن یک تکیه گاه، می توان ضمیمه های دکمه ای شفاف را به واحدهای روکش متصل کرد.
  • طراحی هماهنگ – هماهنگی نزدیک بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک ترمیمی امکان طراحی دقیق درمان در اطراف یک بریج را فراهم می کند.
  • بهبود هم ترازی بریج – در برخی موارد، حرکات جزئی دندان می تواند هم ترازی بریج با دندان های طبیعی برای تناسب بهتر را بهبود بخشد.

ملاحظات

با این حال، برخی از معایب و محدودیت ها وجود دارند:

  • یکپارچگی بریج – نیروهای اضافی ممکن است باعث جدا شدن بریج، آسیب رساندن به روکش های تکیه گاه یا دندان های لنگر شوند. طراحی دقیق بسیار مهم است.
  • مقدار حرکت – حرکات عمده دندان اغلب با یک بریج ثابت در محل امکان پذیر نیست. اصلاحات جزئی امن ترین هستند.
  • بریج موقت – در طول ارتودنسی نامرئی ممکن است لازم باشد بخش هایی از بریج به طور موقت برداشته و جایگزین شوند تا الاینر درست قرار بگیرد.
  • محدود به بریج های جلو – بریج های روی دندان های مولر عقب برای ارتودنسی نامرئی کمتر بهینه هستند زیرا نیروی بایت روی آنها بسیار بیشتر است.

ارتودنسی نامرئی به لطف نوآوری هایی مانند برش های دقیق و ضمیمه ها، به طور بالقوه می تواند در برخی شرایط با بریج های دندانی عمل کند. اما به بریج خاص شما بستگی دارد. طراحی دقیق بین متخصصین دندانپزشکی نیاز است.

طراحی درمان ارتودنسی نامرئی در اطراف دندان های مصنوعی

همانطور که مشاهده می کنید، استفاده از ارتودنسی نامرئی زمانی که روی برخی از دندان ها ترمیم های مصنوعی دندانی انجام می دهید، به طراحی گسترده بین متخصص ارتودنسی و دندانپزشک ترمیمی نیاز دارد.

در اینجا چند مرحله کلیدی طراحی ارائه شده اند که آنها انجام خواهند داد:

  • ارزیابی کامل دندانی – موقعیت و وضعیت تمام دندان های مصنوعی مانند ایمپلنت ها، روکش ها، ونیرها و بریج ها مشخص می شوند. سن، مواد، یکپارچگی و وضعیت پریودنتال ارزیابی می شوند.
  • بررسی اسناد دندانپزشکی – به قالب ها، عکس ها، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس مربوط به کار دندانپزشکی شما نگاه می شود. اسکن های دیجیتال و ماکت های سه بعدی دیدگاه دقیقی را ارائه می دهند.
  • در مورد اهداف درمان گفتگو می شود – نتایج مورد نظر، میزان صاف کردن مورد نیاز، چارچوب زمانی و نگرانی های خود را درک کنید. انتظارات معقول را تعیین کنید.
  • طرح درمان هماهنگ می شود – در مورد اینکه آیا هرگونه اصلاح پروتز، جایگزینی یا سایر اقدامات مقدماتی دندانپزشکی قبل از شروع درمان با ارتودنسی نامرئی توصیه می شوند، بحث کنید.
  • پیوست های دقیق اضافه می شوند – یکپارچگی پیوست بهینه روی ایمپلنت ها، بریج ها و روکش ها یا ونیرها انتخاب می شوند تا نیرو به درستی هدایت شود.
  • نیروها مدیریت می شوند – محاسبات نیرو و دینامیک اطراف دندان های مصنوعی برای جلوگیری از آسیب و به حداکثر رساندن کارایی انجام می شوند.
  • بررسی تناسب – آیا قبل از سفارش الاینرهای درمانی، تری های الاینر و یا واکس آپ های آزمایشی را برای بررسی تناسب اطراف دندان های مصنوعی استفاده کرده اید.
  • محدودیت ها توضیح داده می شوند – با صاف شدن با ارتودنسی نامرئی و وضعیت دندانی شما، هرگونه محدودیت یا عارضه ای که باید انتظار داشته باشید به صورت واضح برای شما توضیح داده می شوند.

با طراحی دقیق، می توان بیشتر دندان های مصنوعی را در طول درمان ارتودنسی نامرئی به طور ایمن استفاده کرد. اما طراحی ضعیف می تواند خطر آسیب پروتز را به همراه داشته باشد. ارتباط نقش کلیدی دارد.

چه کسی می تواند ارتودنسی نامرئی را برای دندان های مصنوعی ارائه دهد؟

چه کسی می تواند ارتودنسی نامرئی را برای دندان های مصنوعی ارائه دهد؟

چه کسی می تواند ارتودنسی نامرئی را برای دندان های مصنوعی ارائه دهد؟

برای هماهنگی صحیح درمان ارتودنسی نامرئی زمانی که دندان های مصنوعی با دندان های طبیعی ادغام شده اند، به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک متخصص ارتودنسی با تجربه در زمینه ارتودنسی نامرئی – با گواهینامه پیشرفته در طراحی و اجرای درمان ارتودنسی نامرئی. از بیومکانیک پیرامون مواد دندانی اطلاعات کافی دارد.
  • یک دندانپزشک ترمیمی ماهر – با کارهای دندانپزشکی شما آشنا است و قادر به اصلاح ترمیم ها یا ضمیمه ها برای درمان یکپارچه است. در صورت نیاز می تواند روکش ها یا بریج های موقت را جایگزین کند.

بسیاری از ارتودنتیست ها مستقیماً با یک دندانپزشک ترمیمی مورد اعتماد برای طراحی موارد پیچیده ارتودنسی نامرئی با توانبخشی دندان مصنوعی کار می کنند. پیدا کردن دندانپزشکان معتبر با آن تخصص ایده آل است.

در حالت ایده آل، دندانپزشک شما باید آموزش های پیشرفته ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی و ایمپلنت از مؤسسات معتبر دریافت کرده باشد. این مدارک نشان دهنده تخصص تخصصی در ترمیم و یکپارچه سازی دندان ها – چه طبیعی و چه مصنوعی هستند. این سطح از مهارت، طراحی بهینه و درمان ایمن ارتودنسی نامرئی با دندان های مصنوعی را تضمین می کند.

فرآیند ارتودنسی نامرئی با دندان مصنوعی چیست؟

هنگامی که کارشناسان هماهنگ کننده دندانپزشکی طرح درمان ارتودنسی نامرئی شما را با ملاحظات دندان مصنوعی ترسیم کردند، روند کلی مراحل اصلی را دنبال می کنند:

  • قالب گیری ها و سوابق – قالب ها و اسکن های گسترده از دندان های شما در وضعیت فعلی برای طراحی درمان دیجیتالی گرفته می شوند. همچنین ممکن است به عکس، تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و ثبت بایت نیاز باشد.
  • الاینرها و استفاده – الاینرهای سفارشی درست مانند ارتودنسی نامرئی استاندارد به ترتیب مقرر در فواصل 1 تا 2 هفته ای ساخته و استفاده می شوند. هر 10 تا 14 روز به سری بعدی الاینرها می روید.
  • ویزیت های بعدی – متخصص ارتودنسی برای بررسی پیشرفت، تناسب و ردیابی دندان ها بر اساس طرح درمان، شما را به صورت دوره ای ویزیت می کند. در صورت نیاز اصلاحات انجام می شوند.
  • ترمیم نهایی – هنگامی که دندان ها به درستی تراز شدند، جایگزین های نهایی مانند روکش های ایمپلنت، ونیرها، بریج ها یا روکش ها، برای کامل شدن لبخند انجام می شوند.

با ارتباط و زمان بندی خوب بین ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی، این رویکرد هماهنگ منجر به نتایج عالی ارتودنسی نامرئی می شود.

خطرات بالقوه کدامند؟

تمام درمان های ارتودنسی، علیرغم طراحی و اجرای صحیح، دارای برخی خطرات ذاتی هستند. با ارتودنسی نامرئی و دندان های مصنوعی، خطرات بالقوه عبارتند از:

  • شل شدن یا آسیب روکش ها، بریج ها یا ونیرهای دندانی ناشی از نیروی وارده
  • از دست دادن چسبندگی با اتصالات روی ایمپلنت ها، بریج ها یا روکش های انتخابی
  • نیروی ناخواسته روی ایمپلنت های دندانی در صورت شکست ضمائم
  • تغییر بایت یا تداخل اکلوزال ناشی از حرکت ناهموار دندان
  • افزایش سایش، شل شدن یا آسیب به پروتزهای متحرک در طول درمان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code