الاینر شفاف ارتودنسی نامرئی چگونه ساخته می شود؟

در اين نوشته می خوانيد :

بسیاری از افراد زمانی که متوجه می شوند الاینرهای شفاف به صورت سه بعدی چاپ می شوند شگفت زده می شوند. اما فرآیند ساخت الاینر شفاف شامل چاپ سه بعدی است. فلوچارت زیر چهار مرحله کلی درگیر در فرآیند ساخت الاینرهای شفاف ارتودنسی را نشان می دهد. همه الاینرهای شفاف با استفاده از نسخه ای از این چهار مرحله اساسی ساخته می شوند. با این حال، فناوری ها و روش های مختلفی وجود دارند که می توان در هر مرحله از آنها استفاده کرد که بر کیفیت و دقت محصول نهایی الاینر تأثیر می گذارند. در این مقاله، ما هر مرحله را با کمی جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

الاینرهای شفاف چگونه ساخته می شوند؟

الاینرهای شفاف چگونه ساخته می شوند؟

الاینرهای شفاف چگونه ساخته می شوند؟

بیمار

بیمار بخش مهمی از فرآیند ساخت الاینرها است. این بیمار است که باید در نهایت تصمیم بگیرد که الاینرهای شفاف بهترین روش درمانی برای او هستند. طراحی درمان باید اولویت ها و خواسته های بیمار را با اصول صحیح ارتودنتیک تطبیق دهد.

قالب گیری

اصل “ورودی اشتباه، خروجی اشتباه” قطعاً در اینجا کاربرد دارد. قالب گیری، داده ورودی است که کل فرآیند به آن بستگی دارد. اگر قالب گیری دقیق نباشد، نتایج به خطر می افتند و بیمار احتمالاً در طول درمان احساس ناراحتی خواهد کرد.

دو روش متداول برای قالب گیری عبارتند از:

  1. قالب گیری فیزیکی با استفاده از مواد قالبگیری
  2. اسکن دیجیتال با استفاده از اسکنر داخل دهانی (یک اسکنر داخل دهان شما قرار می گیرد)

در عصر دندانپزشکی دیجیتال، اسکن دیجیتال روش ارجح است. این یک تجربه بسیار راحت تر برای بیمار است. بی خطر است. دقیق است (گرچه همه اسکنرها یکسان ساخته نمی شوند). فایل های اسکن دیجیتال را می توان برای بررسی با کلیک یک دکمه برای لابراتوار یا به یک همکار ارسال کرد (در مقابل یک قالب فیزیکی که باید بسته بندی و پست شود).

مرحله 2: طراحی

یکی از زمینه های مهم واگرایی در کیفیت الاینرهای شفاف در فرآیند طراحی است. ارتودنتیست ها متخصصانی هستند که آموزش های گسترده و خاصی در زمینه حرکت دندان ها دیده اند. دندانپزشکان عمومی ممکن است برای انجام درمان با الاینرهای شفاف توسط برند های الاینرهای شفاف گواهینامه دریافت کرده باشند، اما تخصص واقعی آنها در این زمینه می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. حتی آن دسته از دندانپزشکان عمومی که آموزش های تکمیلی قابل توجهی در این زمینه دارند، به اندازه یک متخصص ارتودنسی واجد شرایط نیستند. به همین دلیل، ما نسبت به روش های درمانی که در آن متخصص ارتودنسی نظارت بر طراحی درمان وجود ندارد، هشدار می دهیم.

سه عامل مهم در طراحی موفق درمان وجود دارند:

  1. بیمار: این وظیفه بیمار است که اولویت ها و انتظارات خود را به وضوح بیان کند. همه بیماران اهداف درمانی یکسانی ندارند. برخی دندان های بی نقص می خواهند و حاضرند هر مقدار زمان، ناراحتی و هزینه برای بدست آوردن آنها را تحمل کنند. سایرین فقط می خواهند یک مشکل خاص اصلاح شود و تأکید بیشتری روی ترکیبی از سرعت، راحتی، سهولت و یا هزینه دارند.
  2. پزشک معالج: گرچه متخصص ارتودنسی در جنبه های بیولوژیکی و تشریحی حرکت دندان ها متخصص است، اما اغلب در پلت فرم های نرم افزاری که درمان بر اساس آنها تنظیم می شود، متخصص نیستند. که توسط تکنسین لابراتوار انجام می شود. پزشک معالج باید دستورالعمل هایی را به تکنسین لابرتوار ارائه دهد که منعکس کننده اولویت های بیمار باشند و در عین حال اصول صحیح ارتودنتیک را نیز رعایت کند.
  3. تکنسین لابراتوار: تکنسین لابراتوار طراحی درمان را در داخل محیط نرم افزاری طبق دستور ارتودنتیست تجویز کننده انجام می دهد. پارامترهای نرم افزار کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که فقط حرکات واقعی دندان ها و جدول زمانی می توانند در طراحی وارد شوند.

مرحله 3: مدل

این بخشی از فرآیندی است که بسیاری از افراد از وجود آن بی اطلاع هستند. در حال حاضرخود الاینرهای شفاف چاپ سه بعدی نمیشوند. در عوض، برای هر مرحله از درمان، یک مدل از دندان ها به صورت سه بعدی چاپ می شود. اینجاست که هزینه های زیادی برای ساخت الاینرهای شفاف متحمل می شود. تجهیزات، مواد (رزین) و زمان مورد نیاز برای چاپ این مدل ها پرهزینه هستند.

الاینرهای شفاف چگونه ساخته می شوند؟

الاینرهای شفاف چگونه ساخته می شوند؟

مانند هر مرحله دیگر در این فرآیند، دقت چاپگرهای سه بعدی و کیفیت رزین های استفاده شده روی کیفیت الاینرها تأثیر می گذارد.

توجه: پیشرفت های فناوری همچنان باعث افزایش کارایی در ارائه مراقبت های ارتودنتیک مقرون به صرفه می شود. این صنعت به دنبال فناوری است که امکان چاپ سه بعدی مستقیم الاینرها و دور زدن نیاز به چاپ مدل های سه بعدی از دندان ها در هر مرحله ای را فراهم کند. هنگامی که این پیشرفت بدست آمد، ما باید شاهد کاهش بیشتر هزینه ساخت الاینرهای شفاف باشیم.

مرحله 4: ساخت

هنگامی که مدل ها چاپ شدند، می توان الاینرها را ساخت. ورقه ای از مواد ترموپلاستیک نازک تا دمای شکل گیری حرارت داده می شود و سپس روی قالب اعمال می شود تا شکل دندان ها را بگیرد. پس از سرد شدن و سفت شدن، الاینرها بریده شده و لبه ها صاف می شوند. این فرآیندها را می توان با دست یا ماشین های صنعتی خودکار انجام داد.

ساخت الاینر شفاف

ساخت الاینر شفاف

در فرآیند ساخت، مواد ترموپلاستیک مهم هستند. Essix و Zendura دو مورد از پرمصرف ترین برندهای مواد ترموپلاستیک در ایالات متحده هستند، اما گزینه های بسیار دیگری نیز در بازار وجود دارند. بهترین مواد ترموپلاستیک تعادل بهینه نیروی متحرک و راحتی را برای فرد استفاده کننده، شفافیت و فاقد BPA بودن را فراهم می کند. به طور کلی، افزایش راحتی، از مواد نرم تری حاصل می شود که نیروی حرکتی پایدار کمتری را ارائه می دهند. نیروی حرکت پایدار بیشتر با مواد سخت تر و ضخیم تر بدست می آید که راحتی کمتری را برای فرد استفاده کننده ایجاد می کند.

خلاصه

پیشرفت های تکنولوژیکی باعث شده اند که روند ساخت الاینرهای شفاف کارآمدتر و دقیق تر از همیشه باشد. گرچه تمام فرآیندهای تولید از مراحل اولیه یکسانی پیروی می کنند، رویکردهای مختلف در هر مرحله تأثیر قابل توجهی روی کیفیت محصول نهایی خواهند داشت. ما به استفاده کنندگان هشدار می دهیم که صرفاً گزینه کم هزینه را انتخاب نکنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code