دلایلی برای ترک سیگار الکترونیکی

هشدارهای مربوط به سیگار الکترونیک – استنشاق بخار سیگارهای الکترونیکی – معمولاً روی خطرات احتمالی برای قلب و ریه ها تمرکز دارد. اما تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان می دهند که مواد شیمیایی موجود در سیگارهای الکترونیکی درست از همان جایی که وارد بدن می شوند، یعنی دهان شما، آسیب رساندن خود را شروع می کنند.

از آنجا که سیگارهای الکترونیکی یک پدیده اخیر هستند، مطالعات در مورد تأثیر آنها واقعاً جدید هستند. اما اکنون ما شواهد محکمی داریم که ارتباط بین سیگارهای الکترونیکی و سلامت ضعیف دهان و دندان را نشان می دهند.

نیکوتین، چه دود شده باشد و چه به صورت بخار، جریان خون به سمت لثه ها را محدود می کند، که می تواند با بیماری پریودنتال ارتباط داشته باشد. مایع موجود در سیگارهای الکترونیکی، که می تواند شامل پروپیلن گلیکول، بنزن، فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی باشد، فقط خطرات را افزایش می دهند.

مطالعه ای که در اوایل سال جاری در مجله iScience منتشر شد، نشان داد که 43 درصد از افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، بیماری لثه و عفونت های دهانی دارند. این رقم در میان افراد سیگاری بالاتر بود- 73%- اما در میان افرادی که نه سیگار می کشیدند و نه سیگار الکترونیکی استفاده می کردند این رقم تنها 28% بود.

 ترک سیگار الکترونیکی

ترک سیگار الکترونیکی

حفره دهان بافتی واقعا انعطاف پذیر است که سریع تر از سایر قسمت های بدن بهبود می یابد. اما ما همچنین می دانیم که وقتی مکرراً به آن آسیب وارد می کنید، در نهایت چگونه مشکلات غیرقابل برگشتی برای شما به جا می مانند.

این مسائل، از التهاب و حفره های دندانی گرفته تا تحلیل رفتن استخوانی که دندان ها را به فک محکم می کند، تحت عنوان پریودنتیت و سرطان دهان شناخته می شوند.

مطالعه دیگری که در ماه می در Science Advances منتشر شد، به این نتیجه رسید که میکروبیوم دهان- مجموعه وسیعی از باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروب های غیر مضری که در دهان زندگی می کنند- افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند و بیماری لثه ندارند، بسیار شبیه میکروبیوم افرادی است که به پریودنتیت مبتلا هستند.

این مسئله کاملاً ترسناکی است. سیگارهای الکترونیکی جوامع باکتریایی که در دهان شما زندگی می کنند را تحت فشار قرار می دهند، و آنها خود را در لجن می پوشانند. بنابراین آنها دیگر باکتری های خوبی نیستند و پاسخ التهابی از طریق سقف است. این افراد در حالی زندگی می کنند که فکر می کنند سالم هستند، اما آنها فقط خود را برای بیماری آماده کرده اند.

سلامت دهان یک عنصر حیاتی برای سلامت کل بدن است. دو مطالعه اولیه که در ماه فوریه در کنفرانس بین المللی سکته مغزی انجمن سکته مغزی آمریکا ارائه شدند، بیماری لثه را با نرخ بالاتر سکته های مغزی ناشی از سخت شدن شریان های بزرگ در مغز و همچنین با انسداد شدید شریان مرتبط دانستند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ در مجله Hypertension انجمن قلب آمریکا نشان داد که به نظر می رسد بیماری لثه فشار خون بالا را بدتر می کند و با داروهایی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند تداخل ایجاد می کند.

 ترک سیگار الکترونیکی

ترک سیگار الکترونیکی

دسامبر گذشته، انجمن دندانپزشکی آمریکا بیانیه ای صادر کرد که در آن برای کمک به ترک سیگار خواستار ممنوعیت سیگارهای الکترونیکی که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیستند، و همچنین تحقیقات بیشتر در زمینه تأثیرات سیگار روی سلامت دهان و دندان شد.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده اند فقط به اندازه خراشیدن سطح هستند. می دانیم که این ابزار مضر است. اما لازم است شروع کنیم به بررسی اینکه کدام اجزاء شیمیایی سیگار الکترونیکی واقعاً باعث بروز این امر می شوند، چرا باعث بروز این امر می شوند، چقدر طول می کشد تا شروع شود، و بدن پس از ترک سیگار چه مدت زمان نیاز دارد تا بهبود یابد.

از زمانی که سیگار الکترونیکی شهرت یافته است، برای ارزیابی خطرات بلند مدت آن زمان کافی نگذشته است. متأسفانه، همه در حال حاضر یک آزمایش هستند.

اما برخی از دانشمندان برای متقاعد شدن در مورد خطرات سیگار الکترونیکی، به انتظار برای مطالعات بیشتر نیاز ندارند. یک نگاه به داخل دهان فردی که سیگار الکترونیکی استفاده می کند، معمولاً داستان را روشن می کند.

معمولاً بیماری پریودنتال یک بیماری بزرگسالی است و در افراد جوان تر مشاهده می شود. افراد جوان تر معمولاً بیشتر از نیاز خود بزاق دارند، بنابراین وقتی با خشکی دهان، بیماری پریودنتال یا افزایش شکایت از زخم های دهانی مراجعه می کنند، پرسش بعدی دندانپزشک این است که آیا سیگار الکترونیکی استفاده می کنید؟ همه این علائم به اجزاء موجود در سیگارهای الکترونیکی ارتباط دارند.

همچنین در بیماران جوان تری که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، حفره های دندانی بیشتری مشاهده می شوند، که ممکن است به دلیل اسیدی بودن اجزاء مایع سیگار الکترونیکی و افزایش باکتری های ایجاد کننده حفره باشند.

محققان میزان بالای وابستگی به نیکوتین را به طعم دهنده های شیرینی نسبت می دهند که به جذب نوجوانان به سیگارهای الکترونیکی کمک می کردند. در ماه فوریه، سازمان غذا و داروی آمریکا بسیاری از سیگارهای الکترونیکی طعم دار را به امید کاهش افزایش مصرف سیگار در میان جوانان ممنوع کرد، اما متخصصان سلامت نگران هستند که بسیاری از آنها از قبل به نیکوتین وابسته باشند. حذف تدریجی طعم دهنده ها کمک خواهد کرد، اما هنوز جمعیتی داریم که در تلاش برای ترک این عادت هستند.

در برنامه های آموزشی و ترک با هدف متقاعد کردن جوانان به مصرف نکردن سیگار و کمک به افرادی که این کار را انجام می دهند، درس اول این است که: فریب نخورید و فکر نکنید که سیگار الکترونیکی یک جایگزین مطمئن برای دود سیگار است.

شما می شنوید که سیگار الکترونیکی فقط بخار دارد و فکر می کنید که مانند بخور صورت یا بخار کتری چای است. اما این واقعاً یک دستگاه بخار نیست. این دستگاه یک آئروسل است، مانند اسپری مو یا چیزی که برای کشتن مورچه ها و سوسک ها استفاده می کنید. وقتی به بچه های کوچک آموزش می دهیم، قوطی های کوچک اسپری مو را برمی داریم و می گوییم: “می خواهم این را در دهان خود اسپری کنید.” و آنها می گویند که “.ای نه!” سپس به آنها می گوییم “پس چرا می خواهید سیگار الکترونیکی استفاده کنید؟”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code