قرص آشکار ساز پلاک دندان چیست؟

در اين نوشته می خوانيد :

کاش مراقبت از دندان ها در زندگی واقعی به اندازه تبلیغات تلویزیونی متحرک برای محصولاتی مانند دهانشویه ضد حفره واضح بود- جایی که ارتش کوچکی از عوامل پاک کننده لایه هایی از پلاک های رنگارنگ را از بین می برند و دندان های شما را محافظت می کنند و بوی دهان شما را تازه می کنند.

در واقعیت، پلاک اغلب یک خطر پنهان است. می توانید دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا زمانی که لثه های شما خونریزی کند، اما پلاک- لایه بی رنگ (اما به راحتی لکه دار) متشکل از ذرات غذا و باکتری که به طور مداوم روی دندان های سفید مرواریدی شما شکل می گیرد- هنوز می تواند باقی بماند. پلاک محکم است و مانند نوار چسب به مینای دندان های شما می چسبد.

حذف مؤثر پلاک از روی دندان ها می تواند چالش برانگیز باشد، بویژه برای کودکان و افرادی که بریس دارند. قرص های آشکار کننده پلاک دندان می توانند به نشان دادن محل پلاک انباشته شده کمک کنند، و زدودن پلاک را آسان تر کنند.

مطالعات نشان می دهند که بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی با بریس ها قرار دارند و از قرص های آشکار ساز پلاک در منزل استفاده می کنند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند پلاک کمتری دارند، و لثه های سالم تری دارند.

ممکن است قرص های آشکار کننده پلاک را در قرار ملاقات دندانپزشک خود دریافت کرده باشید. متخصصان بهداشت دهان اغلب از آنها برای بررسی میزان موفقیت شما در تمیز کردن دندان های خود در منزل استفاده می کنند.

قرص آشکار کننده پلاک دندان چیست؟

قرص های آشکار کننده پلاک دندان حاوی رنگ صورتی یا بنفش بی ضرری هستند که با پلاک روی دندان های شما واکنش نشان می دهد. جویدن یک قرص رنگ را فعال می کند و پلاک هایی که بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن داخل دهان باقی می مانند را به طور موقت آشکار می کند.

قرص های آشکار کننده پلاک دندان با آشکار کردن مناطقی که پلاک روی دندان ها انباشته شده است، به ایجاد عادات خوب مسواک زدن کمک می کنند. آنها مشاهده مکان هایی که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دست داده اید را آسان تر می کنند.

قرص های آشکار ساز پلاک بویژه برای موارد زیر مفید هستند:

  • افرادی که ابزارهای ثابت ارتودنسی مانند بریس دارند.
  • والدینی که دندان های کودک خود را تمیز می کنند یا به کودک خود نحوه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آموزش می دهند.
  • پرستارانی که دندان های افراد با نیازهای خاص را تمیز می کنند.
  • افراد بزرگسالی که می خواهند کارایی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود را بهبود بخشند.

مطالعه ای که سه گروه از بیماران ارتودنسی را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که از قرص های آشکار ساز پلاک دندان برای خودآزمایی در منزل استفاده می کردند، نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دادند، پلاک دندانی کمتری داشتند.

از دو گروه دیگر، یکی از آنها در مطب دندانپزشکی با یک قرص آشکار ساز پلاک تظاهراتی نشان داد. دومی دستورالعمل های معمولی بهداشت دهان را دریافت کرد.

قرص آشکار ساز پلاک دندان

قرص آشکار ساز پلاک دندان

پلاک دندان چیست؟ چرا مضر است؟

پلاک یک لایه چسبناک از میکروب ها و باکتری هایی است که دندان های شما را پوشش می دهد و دائماً تشکیل می شود. این میکروب ها و باکتری ها از نشاسته ها و قندهای موجود در ذرات غذا تغذیه می کنند و اسیدهایی آزاد می کنند که به مینای دندان های شما حمله می کنند. در ابتدا، این فیلم نرم است و با خیال راحت می توان آن را با روش های مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، جدا کرد. اما اگر پلاک را به صورت روزانه پاک نکنید، ممکن است ظرف 48 ساعت شروع به سفت شدن کند.

بعد از یک هفته، نتیجه جرم دندانی است که بیشتر شبیه سیمان است تا لجن. وجود تارتار می تواند زمینه ساز حفره های دندانی باشد، زیرا اسیدهای تولید شده توسط باکتری های تارتار، با شستن مواد معدنی مهم مینای دندان را فرسایش می دهند.

بنابراین، توقف این زنجیره خورنده برای حفظ بهداشت خوب دندان ها ضروری است. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه، نخستین گام مهم است. اما حتی افرادی که با اطمینان مسواک می زنند و نخ دندان می کشند نیز می توانند چند نقطه را از دست بدهند، و در جایی که حفره ای وجود دارد، پلاک ایجاد می شود.

با گذشت زمان، پلاک دندان می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • پوسیدگی دندان
  • حفره (کرم خوردگی دندان)
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)
  • بیماری لثه
  • از دست دادن دندان

راه حل، قرص های آشکار کننده پلاک است.

این قرص ها که معمولاً از رنگ گیاهی ساخته می شوند، مبتکرانه هستند و استفاده از آنها بسیار آسان است.

انواع محصولات آشکار کننده پلاک

قرص های آشکار کننده پلاک دندان تنها محصولات حاوی رنگ مخصوصی نیستند که پلاک را آشکار می کنند. فاکتورهایی که هنگام انتخاب یک محصول آشکار کننده پلاک باید در نظر گرفته شوند، سن شخصی هستند که از آن استفاده می کند و قدرت رنگ آن.

گزینه ها عبارتند از:

قرص آشکار ساز پلاک دندان

قرص آشکار ساز پلاک دندان

قرص های آشکار کننده پلاک

قرص ها برای بسیاری از افراد ساده ترین محصولات هستند. علت این است که آنها حاوی رنگ قوی تری هستند، که باعث می شود مشاهده پلاک های دندانی روی دندان ها آسان تر شود.

قرص های آشکار ساز پلاک معمولاً در بسته های 50 تا 100 عددی عرضه می شوند. زمانی که آماده استفاده از آنها هستید، یک قرص را از بسته خارج کنید. به سادگی قرص را بجوید و آن را با بزاق خود مخلوط کنید و آن را با زبان خود به اطراف دهان خود پخش کنید، سپس رنگ باقیمانده را داخل سینک بریزید.

خمیر دندان آشکار کننده پلاک دندان

خمیر دندان آشکار کننده پلاک حاوی رنگی است که قسمت هایی که حین مسواک زدن از دست داده اید را برجسته می کند. استفاده از آن می تواند سخت تر باشد زیرا بلافاصله بعد از مسواک زدن نمی توانید دهان خود را بشویید.

علاوه بر این، هزینه هر دوز خمیر دندان آشکار ساز پلاک نسبت به قرص ها می تواند بیشتر باشد، زیرا شما سریع تر از آن استفاده خواهید کرد.

دهانشویه آشکار کننده پلاک دندان

دهانشویه ها اغلب حاوی یک عامل آشکار کننده هستند که کمتر از قرص ها قابل توجه هستند. این می تواند مشاهده رنگ روی دندان ها را سخت تر کند. همچنین، هنگامی که برای پاک کردن لکه های موقت برمی گردید، این کار هرگونه خاصیت ضد پوسیدگی که دهانشویه ممکن است داشته باشد را از بین می برد.

نحوه استفاده از قرص های آشکار کننده پلاک

قرص های آشکار ساز پلاک روشی عالی برای اطمینان از تمیز کردن دندان های خود یا کودکتان هستند.

در اینجا نحوه استفاده از آنها آمده است:

  • دندان های خود را حداقل 2 دقیقه مسواک بزنید و تمام سطوح دندان و در امتداد لثه ها را تمیز کنید.
  • از نخ دندان استفاده کنید.
  • یک قرص آشکار کننده را بجوید و آن را با بزاق در دهان خود بچرخانید. از زبان خود برای کمک به پخش رنگ در طول دندان های بالا و پایین استفاده کنید. باقی مانده قرص را با آب روان به داخل سینک تف کنید. مراقب باشید، زیرا رنگ می تواند سطوح را لکه دار کند. بلافاصله آن را بشویید.
  • دندان ها و لثه های خود را در آینه بررسی کنید و لکه های باقی مانده از قرص آشکار کننده پلاک دندان را بررسی کنید.
  • مسواک خود را بردارید و نواحی که لک شده اند را با دقت بیشتری مسواک بزنید تا زمانی که رنگ از بین برود.
  • دهان خود را آبکشی کنید و رنگ را بیرون بریزید. اگر رنگ با لب ها یا پوست اطراف دهانتان برخورد داشت، فوراً آن را تمیز کنید تا لکه ای ایجاد نشود.
  • بعد از آن برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها از یک دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کنید، زیرا شستشو بعد از مسواک زدن با خمیر دندان، هرگونه خاصیت ضد پوسیدگی خمیر دندان را از بین خواهد برد.
قرص آشکار ساز پلاک دندان

قرص آشکار ساز پلاک دندان

چند وقت یکبار باید از آنها استفاده کنید؟

دندانپزشک شما ممکن است قرص های آشکار کننده پلاک دندان را برای بهبود روتین بهداشت دهان و دندان شما توصیه کند. شما می توانید از آنها هر روز به تعداد دفعات دلخواه استفاده کنید تا مطمئن شوید که تمام پلاک ها را از روی دندان های خود پاک می کنید.

مزایا و معایب قرص های آشکار کننده پلاک دندان

قرص های آشکار ساز پلاک فواید زیادی دارند، اما معایبی نیز دارند.

مزایای قرص های آشکار کننده پلاک

از مزایای قرص های آشکار ساز دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به شما کمک می کنند دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید به گونه ای که پلاک ها را به طور مؤثرتری از بین ببرید.
  • کودکان را تشویق می کند تا عادت های خوب مسواک زدن را ایجاد کنند.
  • باعث تمیزی دندان ها و حذف پلاک در افرادی می شود که تحت درمان با ابزارهای ارتودنسی هستند.
  • نقاطی که ممکن است پلاک در آنها پنهان شود، بویژه در اطراف سیم ها و براکت های بریس ها را برجسته می کند.
  • تجمع پلاک که می تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود را کاهش می دهد.

معایب قرص های آشکار کننده پلاک

  • نقطه ضعف اصلی قرص های آشکار کننده پلاک توانایی آنها در لکه دار کردن لباس ها، پوست و سطوح است. اطمینان حاصل کنید که قبل از ایجاد لکه، مناطقی که رنگ لمس می کند را بشویید.

آیا آنها ایمن هستند؟

آری، قرص های آشکار ساز پلاک برای کودکان و بزرگسالان بی خطر هستند. تنها خطر بالقوه استفاده از آنها توانایی آنها در لکه دار کردن لباس یا وسایل حمام شما است.

اگر قرص ها را نجوید و ببلعید، بسیار ایمن هستند. اگر نگران هستید که کودکتان رنگ را می بلعد، هنگام استفاده از قرص های آشکار کننده او را تحت نظر داشته باشید.

سایر نکات بهداشت دهان و دندان

قرص های آشکار ساز پلاک روشی عالی برای تقویت روتین بهداشت دهان و دندان های شما هستند، اما دندان ها را تمیز نمی کنند. این رنگ پلاک هایی که هنگام مسواک زدن از دست داده اید را نشان می دهد که می تواند به تمیزتر شدن دندان ها کمک کند.

راه های دیگر برای حذف مؤثر پلاک و اطمینان از تمیزی دندان ها عبارتند از:

  • دندان های خود را دو مرتبه در روز و حداقل به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید.
  • بین دندان ها را با نخ دندان یا واتر فلاسر تمیز کنید.
  • با حرکات آرام و دایره ای مسواک بزنید و روی خط لثه تمرکز کنید.

ویژگی های انواع قرص های آشکار کننده پلاک

دندانپزشک شما ممکن است نوع خاصی از قرص های آشکار کننده پلاک را توصیه کند. در غیر این صورت، گزینه های زیادی وجود دارند. برخی از موارد مورد شناخته شده عبارتند از:

قرص های آشکار کننده پلاک که طعم توت دارند و بچه ها آنها را دوست دارند. رنگ ارغوانی باعث می شود پلاک و باکتری های پنهان شده روی دندان ها و زبان به راحتی قابل مشاهده شود در نتیجه حذف پلاک را به ویژه برای کودکان سرگرم کننده می کند.

خلاصه

قرص های آشکار کننده پلاک حاوی رنگ مخصوصی هستند که بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، باقی مانده پلاک را نشان می دهند. حذف مؤثر پلاک برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری لثه و ایجاد حفره های دندانی ضروری است.

قرص های آشکار ساز پلاک برای دندان های کودکان بی خطر هستند و می توانند به کودکان کمک کنند اهمیت مسواک زدن با کیفیت را بیاموزند. آنها همچنین برای بیمارانی عالی هستند که با ابزارهای ارتودنسی تحت درمان هستند که ممکن است در از بین بردن پلاک اطراف بریس های خود مشکل داشته باشند.

بزرگ ترین خطر قرص های آشکار ساز پلاک، توانایی آنها در لک کردن لباس، لب ها و سطوح است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code