ارتباط بین هورمون ها و بوی بد دهان

در اين نوشته می خوانيد :

هنگامی که برای اولین بار از خواب بیدار می شوید یا بعد از غذایی که داخل آن سیر داشته اشت، بوی دهان شما ممکن است آنقدر که می خواهید خوب نباشد. اما اگر دهان شما دائماً بوی بدی دارد، ممکن است هورمون های شما باعث بروز این مشکل شده باشند.

زنان بویژه مستعد ارتباط هورمون ها با بوی بد دهان هستند. در این مقاله متوجه خواهید شد که بارداری، یائسگی و برخی از داروهای ضد بارداری چگونه ممکن است در ایجاد بوی بد دهان مرتبط با هورمون ها نقش داشته باشند- و چگونه می توانید با آن مقابله کنید.

مراحل زندگی، هورمون ها و بوی بد دهان

در طول مراحل خاصی از زندگی، ممکن است در معرض تغییرات یا عدم تعادل در هورمون های خود باشید. و این می تواند در نحوه واکنش بدن شما به باکتری ها اختلال ایجاد کند یا شما را مستعد شرایط گسترش باکتری های دهان کند.

کنترل بارداری هورمونی

اگر نوعی داروی هورمونی برای کنترل بارداری مصرف می کنید، سطح هورمون های خاصی- استروژن و پروژسترون- را در بدن خود افزایش می دهید تا از بارداری جلوگیری کنید. به گفته انجمن دندانپزشکی هند، نوسانات هورمونی، بلوغ، قاعدگی، بارداری، یائسگی و استفاده از داروهای ضد بارداری همگی روی سلامت دهان و دندان های زنان تأثیر می گذارد. آکادمی پریودنتولوژی آمریکا اشاره می کند که برخی از داروها- بویژه داروهای ضد بارداری خوراکی- با تغییر واکنش بدن شما به باکتری ها می توانند روی سلامت دهان شما تأثیر بگذارند، و این واکنش خطر ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

درست حدس زده اید. بیماری لثه به لطف باکتری ها و پوسیدگی هایی که ایجاد می کند، علت اصلی بوی بد دهان است. بنابراین، اگر به تازگی داروهای کنترل بارداری خود را شروع کرده اید یا آنها را تغییر داده اید، ممکن است عامل اصلی بوی بد دهان شما باشد.

ارتباط بین هورمون ها و بوی بد دهان

ارتباط بین هورمون ها و بوی بد دهان

بارداری

در طول بارداری، تغییرات مشخصی را در تعادل هورمونی خود تجربه خواهید کرد. بر اساس انجمن دندانپزشکی هند، سلامت دهان در دوران بارداری مهم است و نباید از آن غافل شد. افزایش سطح هورمون در دوران بارداری باعث تورم لثه ها، خونریزی و به دام افتادن غذا کنار لثه ها، و باعث تحریک بیشتر آنها می شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) گزارش می دهد که در طول بارداری، هورمون ها ممکن است بدن شما و نحوه واکنش آن به باکتری ها را تغییر دهند. این می تواند منجر به افزایش موارد بیماری لثه شود.

یائسگی

اگر در دوران یائسگی هستید، کمبود استروژن را تجربه خواهید کرد. این کمبود استروژن می تواند منجر به بروز عوارض جانبی ناخوشایندی مانند گر گرفتگی و نوسانات خلقی شود. یکی دیگر از عوارض جانبی که روی سلامت دهان شما تأثیر می گذارد، خشکی دهان است. این وضعیت باعث می شود که دهان شما برای رشد و نمو باکتری ها آماده باشد و باعث بوی بد دهان شود.

ارتباط بین هورمون ها و بوی بد دهان

ارتباط بین هورمون ها و بوی بد دهان

چه باید کرد؟

آیا متوجه تغییری در هورمون های خود شده اید که به نظر می رسد باعث بوی بد دهان می شود؟ ممکن است لازم باشد برای مراجعه به پزشک و مطب دندانپزشکی خود برنامه ریزی کنید. همچنین زمان خوبی برای ارتقاء روتین مراقبت از سلامت دهان و دندان های خود خواهد بود.

  • در صورت مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی: با پزشکی که آن را برای شما تجویز کرده است تماس بگیرید تا از عوارض جانبی آن مطلع شوید. در این مرحله از زندگی- اگر باردار یا یائسه هستید- اطمینان حاصل کنید که این مراحل را برای کمک به کشتن باکتری هایی انجام می دهید از تغییرات هورمونی تغذیه کننده و منجر به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و بوی بد دهان می شوند:
  • روزانه بین دندان های خود را با نخ دندان یا نوع دیگری از ابزارهای پاک کننده بین دندانی تمیز کنید.
  • دو مرتبه در روز با خمیر دندان فلورایده از بین برنده پلاک مسواک بزنید.
  • زبان خود را با ابزار مخصوص یا مسواک زدن آرام باکتری ها، تمیز کنید.
  • با دهانشویه آنتی باکتریال دهان خود را بشویید.
  • اگر باردار هستید: به برنامه ریزی معاینات دندانپزشکی ادامه دهید. تمیز کردن منظم دندان ها برای از بین بردن پلاک و جرم ضروری است. این به شما کمک خواهد کرد تا از بروز خطرات بیماری لثه، از جمله بوی بد دهان، بیماری لثه و حتی زایمان زودرس جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هر گونه نگرانی ممکن را با متخصص زنان و زایمان خود در میان می گذارید. بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی هند، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می توانند روی دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارند. مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که شواهدی از ارتباط بین بیماری پریودنتال و برخی عوارض زایمان یا بارداری وجود دارند. برخی از زنان باردار دچار تومورهای لثه می شوند، اما حدود 50 درصد از زنان باردار، التهاب لثه بارداری را تجربه می کنند که در صورت عدم درمان می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود.
  • در صورت یائسگی: با پزشک خود در مورد هورمون درمانی صحبت کنید تا به مدیریت عوارض جانبی ناخوشایند یائسگی کمک کند. پزشک شما ممکن است نمونه های مصنوعی هورمون ها را برای کمک به بدن شما برای بازگشت به تعادل، تجویز کند. ارتباط هورمون ها با بوی بد دهان نشان می دهد که چگونه سلامت دهان و دندان روی کل بدن شما تأثیر می گذارد- و بالعکس. مهم نیست در کدام مرحله از زندگی خود هستید، دندانپزشک خود را از هرگونه تغییر هورمونی مطلع کنید. و یک روتین منظم بهداشت دهان و دندان را تنظیم کنید. به این ترتیب، بدون توجه به تغییرات هورمونی که برای شما بوجود می آیند، می توانید مطمئن شوید که همچنان دهان سالم و لبخندی عالی خواهید داشت.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code