آیا کودکان می توانند از الاینر شفاف ارتودنسی استفاده کنند؟

در اين نوشته می خوانيد :

الاینر شفاف از یک ماده پلاستیکی شفاف ساخته شده که به شکل دندان های بیمار در آمده است. از یک اسکن یا قالب اولیه، مجموعه ای از الاینرها برای صاف کردن تدریجی دندان ها ساخته می‌شوند. از زمان معرفی الاینرهای شفاف به بازار، افزایش محبوبیت آنها، بویژه در میان نوجوانان همچنان ادامه پیدا کرده است. فهمیدن دلیل آن آسان است. الاینرهای شفاف قابل جابجایی (متحرک) و تقریبا نامرئی هستند و نتایج سریعی را برای بسیاری از مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنتیک ارائه می دهند. این عوامل همچنین آنها را به گزینه ای جذاب برای نوجوانانی تبدیل می کنند که ظاهر یا ناراحتی ناشی از بریس های سنتی را دوست ندارند.

بسیاری از والدین همچنین در حال فکر کردن به این موضوع هستند که آیا الاینرهای شفاف می توانند گزینه آسان تری برای فرزندان کوچک تر آنها نیز باشند. اما آیا الاینرهای شفاف گزینه خوبی برای نوجوانان و کودکان هستند؟

چرا الاینر شفاف می تواند برای نوجوانان و کودکان عمل کند؟

الاینرهای شفاف برای نوجوانانی که همه دندان های شیری خود را از دست داده اند، گزینه ای مطمئن و مؤثر است. الاینرهای شفاف معمولاً برای کودکان به اندازه افراد بزرگسال بی خطر و مؤثر هستند. معمولاً، به این معناست که درمان با الاینر با تأیید و نظارت والدین می تواند در حدود 12 سالگی آغاز شود.

برخی از متخصصان ارتودنسی ممکن است برای کودکان خردسال درمان الاینرهای نامرئی را ارائه دهند، اما معمولاً برای افراد زیر 10 سال توصیه نشود. به این دلیل که بیشتر متخصصان ترجیح می دهند منتظر بمانند تا همه دندان های شیری کودک بیفتند، که معمولاً در سن 12 سالگی اتفاق می افتد. با این حال، اگر فقط یک یا دو دندان شیری کودک باقی مانده باشند، الاینرهای شفاف ممکن است همچنان مناسب باشند. با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید تا بهترین درمان را برای کودک خود بیابید.

در حالی که الاینرها نسبت به درمان سنتی بریس ها مزایای زیادی دارند (برای تمیز کردن دندان ها و غذا خوردن بیرون آورده می شوند و معمولاً سریع تر عمل می کنند)، باید طبق توصیه ها (معمولاً بیش از 20 ساعت در روز) استفاده شوند تا دندان ها را همانطور که در نظر گرفته شده حرکت دهند. بنابراین، نوجوانان باید تمایل داشته باشند که برنامه را دنبال کنند تا به نتایج دلخواه دست یابند.

برای کودکانی که هنوز دندان های شیری خود را از دست نداده اند، گزینه ها ممکن است محدودتر باشند. ارتودنتیست های ارائه دهنده الاینرها معمولاً آنها را به این بیماران جوان تر ارائه نمی دهند. الاینرهای شفافی که در مطب ارائه می شوند ممکن است در برخی موارد یک گزینه باشند. برای مثال اینویزیلاین که یکی از برندهای الاینرهای شفاف است طرح های درمانی را برای کودکان کوچک تر ارائه می دهد.

اختلاف نظراتی درباره استفاده از الاینرها برای کودکان خردسال تر وجود دارد . برخی معتقد هستند که در این دسته از بیماران دندان کافی برای “گرفتن” الاینر وجود ندارد. مسائل دیگر ممکن است شامل تمایل کودک به استفاده مداوم از الاینرها و توانایی پاکسازی الاینرها در صورت نیاز باشد.

درون دهان یک نوجوان

همه والدین می دانند که نوجوانان به سرعت رشد می کنند. شلوارهایی که در ابتدای فصل مدرسه برای فرزندتان می خرید، به ندرت وقتی بهار می رسد مناسب هستند. مشاهده رشد داخل دهان ممکن است سخت تر باشد، اما قطعاً اتفاق می افتد.

همانطور که کودک شما رشد می کند، این موارد اتفاق می افتند:

  • دندان های قدیمی می افتند. همانطور که ریشه های دندان های به اصطلاح “شیری” حل می شوند، قسمت قابل مشاهده لرزان به نظر می رسد. به مرور زمان، دندان به طور کلی از فک جدا می شود.
  • دندان های جدید وارد می شوند. نمونه های دائمی دندان های مولر، نیش و دندان های پیشین به فضایی که در اثر از دست دادن دندان های شیری باقی مانده است فشار وارد می کنند.
  • الیاف های پریودنتال لیگامان تشکیل می شوند. دندان های جدید با الیاف قوی اما متحرک به فک متصل می شوند.
  • ریشه ها رشد می کنند. به مرور زمان دندان های دائمی بلندتر و بلندتر می شوند.

همه این مراحل به صورت تدریجی رخ می دهند. فرزند شما ممکن است تغییراتی که اتفاق می افتد را احساس نکند و شما هیچ تفاوتی را در ظاهر مشاهده نکنید. اما با گذشت هر لحظه، آن دندان های دائمی رشد می کنند و در موقعیت های نیمه دائمی قفل می شوند. قبل از اینکه این اتفاق رخ دهد، شما این فرصت را دارید که مسیر لبخند فرزند خود را تغییر دهید.

اگر فرزند شما در حال حاضر برای دریافت الاینرها آماده نیست، می توانید به این مشکل رسیدگی کنید و بعداً برای معاینه دیگری بازگردید.

الاینرها چگونه عمل می کنند؟

الاینرها تری های شفاف و قابل جابجایی هستند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و روی دندان ها قرار می گیرند. آنها دقیقاً شبیه کپی دندان های فرد به نظر می رسند، اما تغییرات ظریف و نقاط فشاری برای حرکت نیرو دارند.

الاینرها در قالب یک سری تری می آیند. هر کدام به مدت یک یا دو هفته قبل از رفتن به سراغ سری بعدی تری ها استفاده می شوند. هر تری دندان ها را به تدریج حرکت می دهد و دندان های نوجوان شما را در طول مسیر برای اصلاح بایت هدایت می کند.

فرآیند درمان با الاینرها برای نوجوانان

  • معاینه: قالب گیری و عکس برداری
  • طراحی: ماکت های سه بعدی از دندان ها که بعد از درمان را نشان می دهند
  • آماده سازی: دریافت همه تری های الاینر و برنامه تعویض الاینرها
  • درمان: استفاده از الاینرها در بیشتر روز و در شب ها، و دنبال کردن برنامه تعویض الاینرها
  • محافظت یا نگهداری: استفاده از ریتینرها بعد از درمان

الاینرها برای کودکان و نوجوانان: مراحل گام به گام با جزئیات

فرزند نوجوان شما نزد هر ارتودنتیستیی که الاینرهای شفاف را دریافت کند، مراحل درمان او شامل موارد زیر خواهند بود:

  • یک اسکن یا قالب اولیه از بایت فعلی فرزند نوجوان شما گرفته می شود. ارتودنتیست با ابزارهای اسکن یا کیت قالب گیری در مطب، تصویر واضحی از بایت و مشکلات ارتودنتیک فعلی نوجوان شما دریافت می کند. سپس آنها می توانند مشخص نمایند که آیا نوجوان شما گزینه درمان الاینر شفاف است یا خیر.
  • تصویری از بایت ایده آل نوجوان شما خلق می شود. با استفاده از نرم افزار و یا راهنمایی تخصصی، ارتودنتیست می تواند مشخص نماید که دندان های نوجوان شما باید کجا حرکت کنند تا لبخند و بایت ایده آلی ایجاد نماید.
  • یک طرح درمان به همراه الاینرهای مربوطه طراحی شده اند. شما به مطب مراجعه می کنید و تری ها که معمولاً توسط ارائه دهنده در طول مراجعه دوم ارائه می شوند را دریافت می کنید.
  • نوجوان شما معمولاً بیشتر از 20 ساعت در روز شروع به استفاده از الاینر ها خواهد کرد. الاینرها برای بهداشت دهان و غذا برداشته می شوند اما بقیه روز و شب از آنها استفاده خواهد شد. الاینرها باید به طور مرتب تمیز شوند تا از انباشته شدن ذرات و باکتری ها نیز جلوگیری شود. یک روتین بهداشتی دهان و دندان نیز باید رعایت شود.
  • چکاپ ها انجام می شوند. پس از دریافت الاینرها، در طول مراجعاتی که به مطب دارید چکاپ های لازم توسط اتودنتیست انجام خواهند شد.
  • درمان به پایان می رسد. پس از تکمیل درمان و خارج کردن آخرین تری الاینر، دندان ها در موقعیت صحیح خود قرار خواهند گرفت. فرزند نوجوان شما (به صورت مجازی یا حضوری) بررسی می کند تا مطمئن شود که بایت و لبخند طبق برنامه ریزی درآمده اند یا خیر.
  • فرزند شما از نگهدارنده استفاده خواهد کرد. فرزند نوجوان شما از الاینرهای نگهدارنده (در ابتدا به صورت تمام وقت) استفاده می کند تا مطمئن شود که دندان ها به موقعیت قبل از درمان باز نمی گردند. در نهایت، نگهدارنده ها فقط باید به صورت پاره وقت استفاده شوند.
مزایای الاینرها برای نوجوانان

مزایای الاینرها برای نوجوانان

مزایای الاینرها برای نوجوانان

برای بسیاری از نوجوانان، الاینرهای شفاف انتخاب واضحی برای اصلاح مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی هستند. در واقع، نوجوانان ممکن است نسبت به افراد بزرگسال تجربه بهتری با الاینرها داشته باشند. محققان معتقد هستند که نوجوانان در مقایسه با افراد همسن خود از مزایای زیر بهره مند می شوند:

  • زمان های درمان کوتاه تر: هر چه الیاف پریودنتال لیگامان ریشه های دندان ها ضعیف تر باشند به معنای حرکت سریع تر دندان است. در نتیجه، افراد نوجوانان اغلب زمان بندی درمان را به طور چشمگیری کوتاه می کنند.
  • درد کمتر: دندان های افراد نوجوان به طور طبیعی حرکت می کنند. به نظر می رسد اعمال نیرو در مقایسه با ناراحتی افراد بزرگسال درد کمتری ایجاد می کند.

سایر مزایای الاینرهای شفاف برای نوجوانان شامل موارد زیر هستند:

  • کمتر از بریس ها قابل مشاهده هستند: یکی از قانع کننده ترین مزایایی که الاینرها به نوجوانان ارائه می دهند، این است که دندان های خود را اصلاح می کنند و بدون بریس های فلزی ناخوشایند لبخند می زنند.
  • قابل جابجایی بودن برای رویدادهای خاص: در حالی که الاینرها باید به صورت تمام وقت استفاده شوند تا الزامات طرح درمان را برآورده کنند، اما برای رویدادهای خاص مانند عکس های جشن مجلس یا مصاحبه های دانشگاه قابل برداشتن هستند.
  • در غذا خوردن یا بهداشت دهان و دندان تداخلی ایجاد نمی کنند: در حالی که بریس ها می توانند خطر پوسیدگی دندان و تحریک لثه ها را افزایش دهند (مناطق بین ابزار و دندان ها می توانند به کانون باکتری های مضر و ذرات غذا تبدیل شوند)، الاینرهای شفاف برای خوردن و تمیز کردن دندان ها برداشته می شوند.
  • راحتی در منزل: درمان با بریس ها می تواند شامل تعداد زیادی قرار ملاقات های تنظیم و چکاپ باشد که می توانند در برنامه شلوغ نوجوان کار دشواری باشد. الاینرهای شفاف این امکان را برای فرزند نوجوانان شما فراهم می کنند تا درمان خود را با حداقل مراجعات تحت نظارت ارتودنتیست تکمیل نماید.
  • استقلال و مسئولیت پذیری: برای اینکه الاینرهای نوجوانان به درستی عمل کنند، باید آنها را طبق توصیه ارتودنتیست خود استفاده کنند. این می تواند برای نوجوانان توانمند کننده باشد و همچنین می تواند به آنها کمک کند تا در مورد بهداشت دهان و دندان و مراقبت از خود فعال تر باشند.
  • مداخله ارتودنتیک زود هنگام: حتی مشکلات جزئی ارتودنتیک نیز می توانند منجر به بروز عوارض بعدی شوند. مسائلی مانند فشردگی و فاصله می توانند باعث شوند تمیز کردن دندان ها دشوارتر شود یا از انباشته شدن باکتری جلوگیری کند، خطر پوسیدگی، حفره ها و مشکلات لثه را افزایش دهد. دندان های نامرتب همچنین می توانند باعث فرسایش و تحریک شوند که مینای دندان را ضعیف کرده و منجر به آسان تر وارد شدن آسیب به دندان ها می شود. ناهماهنگی حتی می تواند منجر به کشیدگی فک و بروز مشکلاتی مانند TMJ و سردرد شود. اصلاح مشکلات ارتودنتیک در مراحل اولیه، زمانی که رشد فک و دهان هنوز آسان تر است، می تواند از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض در آینده جلوگیری کند.
  • والدین در هر مرحله از طرح درمان باید مشارکت داشته باشند. آنها در بیشتر موارد باید این طرح را تأیید کنند و والدین اغلب برای مراقبت هایی که فرزندان آنها نیاز دارند، هزینه می کنند.

آیا همه نوجوانان دارای شرایط لازم برای استفاده از الاینرها هستند؟

آیا الاینرها برای نوجوانان بیشتر از افراد بزرگسال عمل می کنند؟

آیا الاینرها برای نوجوانان بیشتر از افراد بزرگسال عمل می کنند؟

در طول معاینه اولیه برای دریافت الاینرهای شفاف، برخی از والدین متوجه می شوند که فرزندان آنها گزینه خوبی برای این نوع درمان نیستند. این نسبتاً نادر است، اما اتفاق می افتد. فرزند نوجوان شما ممکن است به دلایل زیر برای دریافت الاینرها آمادگی نداشته باشد:

  • سن: کودکان حتی در سنین پایین مانند 8 سالگی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند. اما به طور کلی، بهتر است یک نقطه شیرین بین کودکی و بزرگسالی پیدا کنید. افراد بسیار جوان ممکن است هنوز برای درمان آماده نباشند.
  • دندان های مولر از دست رفته: الاینر ها به تکیه گاه نیاز دارند و دندان های مولر این نقش را ایفا می کنند. اگر دندان های کودک شما هنوز نروییده باشند، ممکن است لازم باشد صبر کنید.
  • انتخاب های ضعیف در سبک زندگی: افراد نوجوان ممکن است در ورزش، الاینرهای خود را بشکنند و برخی از نوجوانان ممکن است تری های خود را گم کنند یا به صورت تصادفی آنها را گم کنند. افراد بزرگسال باید حتماً توضیح دهند که تری ها چقدر مهم هستند و فرزندان خود را در مسیر درمان نگه دارند. اما کودکانی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند ممکن است به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشند.

کودکان همیشه در حال رشد و تغییر هستند و گاهی مشکلات با رشد از بین می روند.

نکاتی برای موفقیت الاینرها در نوجوانان

الاینرها و نوجوانان می توانند دست در دست هم ادامه دهند. لبخند آنها با یک ردیف براکت و سیم فلزی پوشانده نمی شود و می توانند ابزارها را برای تمیز کردن مناسب دندان های خود خارج کنند. نوجوانان همچنین ممکن است از فرصتی که در لحظات بسیار مهم، از جمله ارائه کلاس درس، الاینرها را بیرون بیاورند، قدردانی کنند.

والدینی که برای نوجوانان خود الاینرها را انتخاب می کنند، می توانند چند گام بردارند تا اطمینان حاصل کنند که این روند تا حد امکان روان است.

  • برنامه ریزی کنید. فرزند نوجوان شما باید با استفاده از ابزارها در اکثر روز موافقت کند. در مورد لحظاتی توافق کنید که کودک شما می تواند هر روز تری ها را جدا کند. و اگر فرزندتان استثنا می خواهد، ابتدا درباره آن به عنوان خانواده بحث کنید.
  • آشکارا درباره موانع بحث کنید. اگر کودک شما مرتباً از الاینرها استفاده نمی کند، با تیم درمان او صحبت کنید. آیا درد مشکل ساز است؟ آیا بایت ناراحت کننده است؟ مشکلات را به سرعت برطرف کنید.
  • پیشرفت را جشن بگیرید. هر هفته، فرزند شما یک سری الاینر را با دیگری عوض می کند. این یک قدم در مسیر یک لبخند بهبود یافته است. پیشرفت درمان را با گرفتن عکس دنبال کنید.
  • تقویت انگیزه. برای برخی از نوجوانان پایبندی به یک طرح الاینر آسان نیست. این یک مبادله آزادی الان با مزایای آتی است. اگر فرزند شما دلسرد می شود، مدل های لبخند آتی فرزند خود را به او نشان دهید. یادآوری هدف مورد انتظار در پایان درمان می تواند فرزند شما را در مسیر درست قرار دهد.

مشارکت باز بین والدین، متخصصین ارتودنسی و نوجوانان منجر به سریع ترین و مؤثرترین تجربه الاینر می شود.

سؤالات متداول درباره الاینرهای دندانی برای کودکان و نوجوانان

آیا نوجوانان مناسب استفاده از الاینرها هستند؟

آری، نوجوانان گزینه هایی عالی برای درمان با الاینرهای پلاستیکی شفاف هستند. الاینرهای نامرئی نه تنها به سرعت و با خیال راحت لبخند شما را تراز می کنند، بلکه زمانی که در جای خود قرار می گیرند به سختی قابل توجه هستند.

نوجوانان اغلب نسبت به ظاهر خود بسیار حساس هستند، به این معنا که آنها ممکن است بیشتر از آنچه والدین خود تصور می کنند علاقه مند به درمان ارتودنسی باشند. اما آنها ممکن است نگران این باشند که براکت های فلزی سنتی چقدر خجالت آور به نظر می رسند. بریس های نامرئی راه حل فوق العاده ای برای این مشکل هستند.

علاوه بر این، الاینرهای شفاف به مراجعه کمتری به متخصص ارتودنسی نیاز دارند. فعالیت های بعد از مدرسه، معاشرت با دوستان و سایر رویدادهای مهم، کمتر احتمال دارد که با مراجعات طولانی تر به متخصص ارتودنسی قطع شوند.

نوجوانان چه مدت باید از الاینرهای نامرئی استفاده کنند؟

درمان با الاینرهای شفاف معمولاً تقریباً به اندازه درمان با بریس های فلزی سنتی طول می کشد، بنابراین نوجوان شما ممکن است تا یک سال از الاینرها استفاده کند. با این حال، کل زمان درمان مورد نیاز بر اساس نیازهای فردی متفاوت خواهد بود. با الاینرهای شفاف، زمان درمان ممکن است تا 4 ماه کوتاه باشد.

یک متخصص ارتودنسی سابقه نوجوان شما در مورد ارتودنسی، میزان نیازهای دندان های او به همترازی و هر گونه تغییر احتمالی آتی در تراز دندانی را ارزیابی خواهد کرد تا مشخص نماید که آیا نوجوان شما همراه با الاینرهای خود به یک نگهدارنده نیاز دارد یا خیر.

استفاده کودکان از الاینرهای شفاف چه خطراتی می تواند داشته باشد؟

افرادی که الاینر نامرئی دارند، آنها را به مدت 20 تا 22 ساعت در هر روز درمان استفاده می کنند. نوجوان شما ممکن است از استفاده از الاینر خسته شود و آن را بیرون بیاورد، بنابراین ممکن است از هم تراز کردن دندان های خود با هر ابزاری بهره کامل را نبرد. این می تواند باعث طولانی تر شدن درمان شود، الاینر بعدی در سری آسیب بیشتری ببیند و الاینر را در معرض خطر گم شدن یا آسیب دیدن قرار دهد. در حالی که شما می توانید یک الاینر گم شده یا آسیب دیده را جایگزین کنید، باید به نوجوان خود اعتماد کنید تا در صورت وقوع این اتفاق به شما اطلاع دهد. یک الاینر گم شده یا نادیده گرفته شده باعث می شود که درمان بیشتر از آنچه در ابتدا پیشنهاد شده بود طول بکشد.

آیا الاینرها برای نوجوانان بیشتر از افراد بزرگسال عمل می کنند؟

الاینرها به اندازه افراد بزرگسال برای نوجوانان مؤثر هستند. هر دو گروه خواستار بدست آوردن لبخندی زیبا بدون بریس هایی هستند که جلب توجه کنند. پیشرفت در فناوری ارتودنسی به این معنا است که دندان ها می توانند سریع تر از همیشه جابجا شوند و در جای درست خود قرار گیرند و زمان درمان مورد نیاز را کاهش دهند.

برای نوجوانان، الاینرها حتی نسبت به بریس ها گزینه بهتری هستند، زیرا کمتر به چشم می آیند و استفاده از آنها در دهان امن تر است. به عنوان مثال، نوجوانانی که در ورزش های پر برخورد شرکت می کنند، اگر در حین تمرین یا در بازی صدمه ببینند، کمتر احتمال دارد به گونه ها یا زبان آنها آسیب وارد کنند تا اینکه بریس های فلزی داشته باشند.

الاینرهای شفاف همچنین برای نوجوانانی بهتر هستند که در هنرهای نمایشی فعالیت می کنند، زیرا به طور بالقوه می توانند الاینرها را برای اجرا بیرون بیاورند. همانطور که گفته شد، الاینر ها معمولاً مانع صحبت کردن یا نواختن آلات موسیقی نمی شوند.

سخن پایانی

الاینرهای شفاف می توانند گزینه خوبی برای کودکان با مال اکلوژن خفیف باشند. با این حال، در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی و همچنین بررسی سایر گزینه های درمانی مهم است. مهم است که گزینه مناسب را برای فرزند خود انتخاب کنید، نه فقط جذاب ترین را.

بریس های سرامیکی یک جایگزین عالی برای افرادی هستند که به دنبال ظاهری ظریف تر هستند و یا نگران توانایی خود در عادت کردن با درمان الاینرهای متحرک هستند.

فرقی نمی‌کند بریس های سنتی را مد نظر داشته باشید یا درمان الاینرهای شفاف را، فقط به دنبال یک متخصص ارتودنسی باشید که آموزش، تجربه و دانش تخصصی را دارد تا مجموعه کاملی از گزینه های درمانی را به شما ارائه دهد و به شما و فرزندتان این اطمینان را بدهد که بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code