چرا بریس ها باعث ایجاد لکه روی دندان ها می شوند؟

در اين نوشته می خوانيد :

بریس ها روشی متداول برای صاف کردن دندان های نامرتب هستند. متأسفانه، گاهی اوقات برداشتن بریس ها از روی دندان ها می تواند چیزی بیشتر از دندان های صاف شده را نشان دهد. ممکن است متوجه شوید که تغییر رنگ نیز وجود دارد و بریس باعث ایجاد لکه دندان شده است. هنگام استفاده از بریس ها، تمیز کردن کامل پلاک از روی دندان ها دشوارتر است. پلاک یک لایه چسبناک است که پس از خوردن یا آشامیدن روی دندان ها ایجاد می شود. ایجاد پلاک در پشت سیم بریس ها و اطراف براکت ها که به دندان ها می چسبند، شایع است.

در نهایت، این پلاک ممکن است به جرم ضخیم یا تارتار تبدیل شود که می تواند رنگ قهوه ای یا زرد داشته باشد. اغلب دندان هایی که تحت تأثیر جرم یا رسوب قرار می گیرند می توانند باعث دمینرالیزیشن شوند. دمینرالیزیشن می تواند مینای دندان ها را از بین ببرد و اغلب لکه های سفیدی به جا می گذارد. دمینرالیزیشن اگر درمان نشود، می تواند باعث ایجاد حفره شود.

می توان از ایجاد لکه و دمینرالیزیشن ناشی از بریس ها جلوگیری کرد. اگر از ابزار ارتودنسی استفاده می کنید، پیروی از یک رژیم منظم پاکسازی دندان می تواند خطر تغییر رنگ دندان ها را کاهش دهد. با این حال، اگر به تازگی براکت های خود را برداشته اید و لکه هایی را مشاهده می کنید، همچنان ممکن است آن را محو یا حذف کنید. دمینرالیزیشن نوع جدی تری از تغییر رنگ است، اما قابل درمان است و قبل از تبدیل شدن به حفره نیز قابل متوقف شدن است.

چه چیزی باعث تغییر رنگ یا لک شدن دندان ها هنگام استفاده از بریس ها می شود؟

چه چیزی باعث تغییر رنگ یا لک شدن دندان ها هنگام استفاده از بریس ها می شود؟

چه چیزی باعث تغییر رنگ یا لک شدن دندان ها هنگام استفاده از بریس ها می شود؟

به طور طبیعی، به دنبال خوردن و آشامیدن روی دندان های شما پلاک ایجاد می شود. پلاک حاوی باکتری است و هنگامی که روی دندان ها ایجاد می شود، می تواند باعث تغییر رنگ قهوه ای یا زرد شود. بهترین راه برای از بین بردن پلاک از روی دندان ها، هر روز مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بین دندان ها است. چکاپ و پاکسازی تخصصی منظم توسط دندانپزشک نیز مهم است.

آیا لکه های سفید ناشی از بریس ها دائمی هستند؟

با گذشت زمان، پلاک های ایجاد شده ممکن است شروع به تخریب دندان ها کنند. این می تواند بعد از خوردن غذاهای حاوی قند اتفاق بیفتد که باعث می شود باکتری های موجود در پلاک اسید آزاد کنند. این اسیدها به مینای دندان های شما حمله کرده و باعث نرمی دندان و ایجاد لکه های سفید می شوند. دمینرالیزیشن در صورت عدم درمان، باعث ایجاد حفره می شود.

چگونه از شر لکه های ناشی از بریس ها خلاص شویم؟

اگر به تازگی بریس های خود را برداشته اید و متوجه لک های رنگی یا سفید روی دندان های خود شده اید، زیاد نگران نباشید. چنین تغییر رنگی بسیار شایع است. هنوز هم در بیشتر موارد بهبود ظاهر امکان پذیر است. دندانپزشک می تواند یک طرح درمان مناسب برای شما توصیه کند. برخی از گزینه های درمانی متداول عبارتند از:

سفید کردن دندان

انواع مختلفی از محصولات و روش های سفید کننده خانگی و داخل مطب وجود دارند، از خمیر دندان گرفته تا نوارها، ژل ها و موارد دیگر. در مورد اینکه چه چیزی برای دندان های شما بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید. محصولات سفید کننده بعد از برداشتن بریس ها بیشترین تأثیر را دارند. با این حال، اگر بریس دارید، استفاده از خمیر دندان سفید کننده با مسواک برقی می تواند به جلوگیری از لک شدن کمک کند.

رمینرالیزیشن

در حالی که امکان رشد مینای از دست رفته وجود ندارد، می توان جلوی دمینرالیزیشن و لکه های سفیدی که اغلب همراه با آن هستند را گرفت. مسواک زدن منظم، حذف قند از رژیم غذایی، کاهش مصرف میوه و لبنیات و مصرف مکمل های ویتامین و پروبیوتیک می توانند به بازسازی مجدد دندان ها کمک کنند.

ترمیم کامپوزیت

اگر بریس های شما به دندان های شما آسیب وارد کرده باشد، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما ممکن است ترمیم کامپوزیت را توصیه کند. این شامل چسباندن رزین همرنگ دندان به دندان های شما است تا رنگ و شکل آن طبیعی تر و سالم تر به نظر برسد.

میکروابریژن

این شامل سنباده زدن لایه بالایی مینای دندان برای اصلاح رنگ دندان شما با پومیک یا الماس است. معمولاً در بهبود ظاهر دندان بسیار مؤثر است و برای لکه های سفید و لکه های رنگی مؤثر است.

ونیرها

در موارد شدید تغییر رنگ، دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی ممکن است ونیرها را برای پوشاندن آنها توصیه کند. اینها پوسته های نازک و همرنگ دندان هستند که به سطح جلویی دندان ها چسبانده می شوند.

چگونه از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟

چگونه از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟

چگونه از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای مقابله با تغییر رنگ دندان ها ناشی از بریس ها، در وهله اول اجتناب از آن است. در اینجا چند نکته مفید برای مراقبت از دندان ها هنگام استفاده از بریس ها آورده شده است:

مسواک زدن

دندان های خود را به طور منظم و با دقت با خمیر دندان حاوی فلوراید و یک مسواک نرم مسواک بزنید. هنگامی که از بریس استفاده می کنید، مسواک زدن دندان ها برای از بین بردن پلاک هایی که می توانند ایجاد شده و باعث تغییر رنگ شوند، بسیار مهم است. در حالی که باید حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید، هنگام استفاده از بریس ها بهتر است بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. مسواک برقی با سر ارتودنسی را در نظر بگیرید که در تمیز نگه داشتن دندان های دارای بریس کارآمدتر است.

شستشو

اگر نمی توانید بعد از غذا مسواک بزنید، همیشه دهان خود را با آب یا دهانشویه فلورایده شستشو دهید. بعد از شستشو دندان ها و بریس های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد غذایی از روی دندان ها، سیم ها و براکت ها پاک شده اند.

نخ دندان کشیدن

هر روز نخ دندان بکشید. فلاس تریدر می تواند به شما کمک کند تا به اطراف براکت ها و سیم های خود دسترسی پیدا کنید. همچنین برای دسترسی به آن مکان های دور از دسترس ممکن است یک مسواک کوچک دریافت کنید. به گفته متخصصان دندانپزشکی، استفاده از نخ دندان همراه با مسواک زدن، بهتر از مسواک زدن به تنهایی، پلاک را برای 1 تا 3 ماه کاهش می دهد.

ویزیت های روتین دندانپزشکی

برای حفظ سلامت دندان های خود، باید دندان های شما مرتباً توسط دندانپزشک پاکسازی و معاینه شوند. اگر دندانپزشک شما متوجه ایجاد پلاک در زیر یا اطراف بریس های شما شود، می تواند هر ناحیه مشکل سازی را شناسایی کند.

دستورالعمل های ارتودنتیست خود را به دقت دنبال کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است مجبور شوید برای مدت طولانی از بریس های خود استفاده کنید، که خطر تغییر رنگ دندان های شما را افزایش می دهد.

جلوگیری از تغییر رنگ و لکه دندان با بریس ارتودنسی

جلوگیری از تغییر رنگ و لکه دندان با بریس ارتودنسی

رژیم غذایی

از خوردن غذاهای زیر که می توانند به بریس های شما گیر کرده یا بشکنند و با تشکیل پلاک و پوسیدگی دندان ارتباط داشته باشند، خودداری کنید:

  • غذاها و نوشیدنی های شیرین و نشاسته ای مانند آبنبات و نوشابه
  • غذاهای چسبناک مانند آدامس و تافی
  • غذاهای ترد یا سفت مانند هویج خام یا آجیل

اگر می خواهید از تغییر رنگ بریس ها جلوگیری کنید، گزینه دیگر استفاده از انواع دیگر ابزارهای ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها است. بریس های نامرئی که پلاستیک شفاف هستند و بر اساس دندان های شما قالب زده می شوند، گزینه ای محبوب هستند. شما برای غذا خوردن آنها را داخل دهان قرار می دهید و بیرون می آورید. همچنین می توان یک محصول سفید کننده را در داخل بریس های نامرئی اضافه کرد. یکی از مزایای اصلی بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین این است که به دندان های شما نمی چسبند. تا زمانی که بریس های نامرئی خود را تمیز نگه دارید، نباید مانند آنچه در بریس های فلزی متصل به دندان های شما اتفاق می افتد، باعث ایجاد پلاک شوند.

تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از افراد پس از ترکیب بریس های نامرئی با سفید کردن دندان ها، از ظاهر دندان های خود رضایت بیشتری دارند. این با استفاده از بریس های نامرئی به تنهایی مقایسه می شود.

سخن پایانی

در حالی که بریس ها معمولاً کار خوبی برای صاف کردن دندان های ما انجام می دهند، اما گاهی اوقات پس از برداشتن ممکن است تغییر رنگ از خود به جای بگذارند. حتی راه های مختلفی برای به حداقل رساندن یا از بین بردن ظاهر لکه ها در صورتی که روی دندان های شما تأثیر بگذارند وجود دارد.

با این حال بهترین راه برای خلاص شدن از شر لکه های ناشی از بریس ها، اجتناب از آن در وهله اول است. همانطور که به دنبال جایگزین هایی برای بریس های فلزی می باشید، رعایت یک روتین منظم مسواک زدن و تمیز کردن دندان می تواند به کاهش خطر ایجاد لکه روی دندان های شما در هنگام استفاده از بریس ها کمک کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code