مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

در اين نوشته می خوانيد :

اگر می خواهید ظاهر لبخند خود را بهبود دهید، چند راه وجود دارد که دندانپزشک شما می تواند به شما کمک کند.

ونیرها و روکش های دندانی فرایندهای ترمیمی هستند که می توانند ظاهر و عملکرد دندان های شما را بهبود بخشند. اما مهم است که بدانیم هر یک از آنها چه فرایندی دارند، تا بتوان تصمیم درستی گرفت. ما به بیان جزئیات تفاوت بین این دو راهکار خواهیم پرداخت، توضیح خواهیم داد که آنها چگونه عمل می کنند، چقدر هزینه دارند و مزایا و معایب منحصر به فرد آنها چه چیزهایی هستند.

روکش و ونیر دندان چیست؟

با توجه به اینکه ونیرها و روکش ها هر دو تکنیک های ترمیمی هستند که برای اصلاح مشکلات دندان استفاده می شوند، می توان به راحتی آنها را با یکدیگر اشتباه گرفت. بر اساس گزارش مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، ونیرها جلوی دندان را می پوشانند در حالی که روکش ها از کل دندان محافظت می کنند. تفاوت عمده در مسائلی است که آنها برطرف می کنند.

روکش ها: برای آسیب های عمده دندان استفاده می شوند.

روکش کلاهکی به ضخامت حدود 2 میلی متر است که در بالای دندان موجود قرار می گیرد و تمام سطوح آن را در بر می گیرد. از روکش ها برای ترمیم مشکلات ساختاری دندان استفاده می شود. این ترمیم می تواند تمام پرسلن، پرسلن ذوب شده روی یک آلیاژ فلزی (PFM) یا یک آلیاژ تمام فلزی باشد.

روکش یک ترمیم دندان است که بیشتر یا تمام سطوح دندانی که درون دهان قرار دارد را می پوشاند. روکش ها معمولاً زمانی استفاده می شوند که بخش بزرگی از دندان از بین رفته یا به دلیل پوسیدگی، تروما یا نقائص رشدی شکسته شده باشد. همچنین می توان از روکش ها برای احیاء بایتی استفاده کرد که فرو ریخته است.

ونیرها: بهترین برای ترمیم ملایم تر دندان ها

از سوی دیگر، ونیرهای دندانی، پوسته های نازک دندان- مانند از جنس پرسلن یا مواد دیگر به ضخامت حدود 1 میلی متر هستند که از مواد پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته شده اند، و برای پوشش سطح جلوی دندان ها طراحی شده اند. آنها برای بهبود ظاهر لبخند بیمار، اصلاح مشکلاتی مانند تغییر رنگ، شکاف ها، ترک ها یا ناهماهنگی های جزئی استفاده می شوند.

ونیر معمولاً فقط سطح جلوی دندان را می پوشاند و ظاهر دندان را بهبود می بخشد و برای اصلاح مشکلات اساسی مانند شکستگی دندان یا پوسیدگی شدید دندان استفاده نمی شود. آنها به اندازه روکش ها تهاجمی نیستند، زیرا برای آماده سازی بیشتر دندان اصلی شما دست نخورده باقی می ماند.

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

روکش های دندانی در مقایسه با ونیرها: فرایند ساخت آنها به چه صورت است؟

چه برای روکش ها به دندانپزشک مراجعه کنید چه برای ونیرها، برنامه ریزی کنید که برای تکمیل این فرایند باید چند مرتبه مراجعه کنید. هر دو فرایند شامل مراحل متعددی می شوند، و بسته به کار خاصی که قرار است انجام دهید، اغلب ممکن است دو یا حتی سه مرتبه مراجعه به دندانپزشک ضروری باشد.

در اینجا مراحل معمول در هر یک آمده اند:

روکش ها: دندانپزشک ممکن است دندان شما را بتراشد.

مراحل ساخت روکش ها شباهت زیادی به ونیرها دارد. در اینجا برای شما توضیح می دهیم که چه انتظاری باید داشته باشید:

  • ابتدا، فرد برای ترمیم دندان، تحت هر گونه فرایند لازم برای ترمیم دندان قرار خواهد گرفت، مانند پر کردن یا درمان ریشه.
  • سپس دندان برای دریافت روکش آماده خواهد شد. این اغلب شامل تراشیدن سطح و گاهی اوقات کناره های دندان به منظور اطمینان یافتن از تناسب دندان برای دریافت روکش است.
  • پس از آن، از دندان قالب گرفته می شود. این قالب برای ساخت روکش دائمی استفاده خواهد شد.
  • سپس به فرد روکش موقت داده می شود.
  • پس از آماده شدن روکش دائمی، فرد برای نصب به مطب باز خواهد گشت. روکش جدید از نظر تناسب مناسب بررسی می شود و سپس در جای خود چسبانده می شود.

ونیرها: از دندان شما قالبی ساخته می شود.

اغلب ممکن است نیاز باشد چند مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید تا فرآیند چسباندن ونیرها تکمیل شود. روند انجام آن به این صورت خواهد بود:

. برخی از انواع جدید روکش ها نیازی به تراش دادن سطح دندان ندارند. ممکن است برای این کار نیاز به بی حسی موضعی داشته باشید، زیرا ممکن است ساییدن آن دردناک باشد.

  • برای اینکه ونیر به درستی کار کند، دندان شما باید مینای کافی روی آن داشته باشد تا ونیر به آن بچسبد. تحت یک بی حس کننده موضعی مانند نووکائین، اندازه دندان های فرد به حداقل کاهش می یابد (این شامل تراشیدن حدود نیم میلی متر از مینای جلوی دندان ها است) و از دندان های آماده شده قالبی گرفته می شود.
  • ونیرهای موقت روی دندان های فرد قرار می گیرند در حالی که لابراتوار ونیرهای اصلی را آماده می کند (این در برخی موارد ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد).
  • هنگامی که ونیرها از لابراتوار ارسال شدند، سطح دندان ها برای چسباندن ونبر زبر می شود سپس روی دندان ها قرار می گیرند و از نظر تناسب و ظاهر بررسی می شوند.
  • اگر فرد از ظاهر ونیرهای راضی باشد، ونیرها به دندان های زیرین چسبانده می شوند.
  • در یک گردش کار سنتی، دو مراجعه طبیعی است، با این درک که اگر ترمیم ها نیازهای زیبایی شناختی پزشک یا بیمار را برآورده نکنند، باید به لابراتوار بازگردانده شوند و بیمار به قرار ملاقات دیگری نیاز دارد.
  • با برخی از روش ها می توان فرآیند چسباندن ونیرها را در دو نوبت تکمیل کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به سه جلسه نیاز داشته باشند.
مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مزایا و نقاط ضعف ونیرها و روکش های دندانی

مانند هر فرایند دیگری، ونیرها و روکش ها هر دو مزایا و معایب خود را دارند. در حالی که نتیجه نهایی هر دو روش ترمیم دندان است، هر کدام مزایا و معایبی دارند.

روکش: ظاهر و احساس طبیعی دارد.

روکش ممکن است یک راه حل عالی برای برخی از مسائل دندانی مانند حفره های بزرگ و عمیق یا سایر شرایطی باشد که باعث می شوند انجام درمان ریشه ضروری شود. روکش ها اگر روی یک دندان سالم قرار گیرند و به درستی ساخته و نگهداری شوند، می توانند سال ها دوام بیاورند. با این حال، نقطه ضعفی که دارند این است که روکش برای دندان نسبتاً تهاجمی است زیرا نسبت به ونیر، به برداشتن ساختار دندانی بیشتری نیاز دارد و به نگهداری نیاز دارند. ساختار دندان زیر روکش ها هنوز هم می تواند دچار ایجاد حفره شود و به طور متوسط ​​هر 5 تا 10 سال یک مرتبه باید آنها را تعویض کرد، گرچه اگر درست ساخته و از آنها مراقبت شود، می توانند عمر طولانی تری داشته باشند.

مزایا معایب
تا حدی تحت پوشش بیمه دندانپزشکی قرار می گیرد. بدون بیمه می تواند بسیار گران باشد.
دندان را احاطه می کند تا از پوسیدگی جلوگیری کند. ممکن است به مرور زمان نیاز به تعویض داشته باشد.
به نظر می رسد، عمل می کند و مانند یک دندان طبیعی است. اغلب یک خط تیره در خط لثه قابل مشاهده است.

ونیرها: گزینه هایی با شکل و اندازه سفارشی.

ونیرها می توانند لبخند شما را بسیار جذاب جلوه دهند، با دندان هایی با اندازه یکنواخت، که براق و خوش فرم هستند. به این ترتیب، مزیت اصلی ونیرها زیبایی آنها است. از سوی دیگر، آنها به نگهداری و معاینات منظم توسط دندانپزشک شما نیاز دارند. عمر متوسط ​​روکش ها حدود 10 سال است، اما با مراقبت های خوب خانگی، می توانند عمر طولانی تری داشته باشند.

مزایا معایب
می تواند به طور قابل توجهی ظاهر لبخند شما را بهبود دهد. می تواند بسیار گران باشد.
این فرایند کمتر از روکش درد دارد. تحت پوشش بیمه دندانپزشکی نیست.
گزینه های زیادی برای رنگ، شکل، سفارشی سازی دارد. می تواند در طول زمان به تعویض نیاز داشته باشد.
مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه هزینه های ونیر و روکش دندان

ونیر و روکش هر دو می توانند گران باشند. یک تفاوت عمده بین این دو روش این است که حداقل بخشی از هزینه روکش معمولاً توسط بیمه دندانپزشکی پوشش داده می شود.

مانند بسیاری از فرایندهای دندانپزشکی، هزینه روکش ها می تواند بر اساس عواملی مانند برند روکش هایی که دندانپزشک شما استفاده می کند، هزینه زندگی در منطقه و تخصص دندانپزشک کمی متفاوت باشد. از آنجا که روکش ها از نظر ماهیت کاملاً زیبایی در نظر گرفته می شوند، ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرند، و شما باید هزینه آن را خودتان به عهده بگیرید.

روکش: 1000 تا 4000 دلار برای هر دندان

یک روکش می تواند بین 1000 تا 4000 دلار برای هر دندان هزینه داشته باشد. این هزینه می تواند بر اساس روش، موقعیت جغرافیایی مطب و همچنین محل دندان متفاوت باشد. دندان های جلو اغلب کمی بیشتر به کار نیاز دارند، زیرا مهم است که ظاهر درست داشته باشید.

ونیرها: 1500 تا 5000 دلار برای هر دندان

ونیرها می توانند از 1500 تا 5000 دلار به ازای هر دندان هزینه داشته باشند، بسته به محل انجام فرایند، هزینه های لابراتوار مرتبط با آن، و بسته به مقدار کاری که نیاز خواهد بود، می توان آنها را به صلاحدید دندانپزشک تغییر داد.

در حالی که این هزینه همیشه تحت پوشش بیمه دندانپزشکی قرار نمی گیرد، برخی از مطب های دندانپزشکی برنامه های پرداختی را ارائه می دهند که می توانند به کاهش بار مالی این فرایند کمک کنند.

روکش های دندانی در مقایسه با روکش ها: مقایسه ای کنار هم

آیا نمی دانید کدام روش برای شما مناسب است؟ دندانپزشک شما یک منبع عالی برای کمک به شما در تصمیم گیری نهایی است. در اینجا یک نمودار مقایسه مفید وجود دارد که می تواند در مقایسه ونیرها و روکش های دندان در کنار هم به شما کمک کند.

روکش ونیر
موارد استفاده مشکلات ساختاری دندان. باعث بهبود ظاهر دندان می شود.
هزینه 1000 تا 4000 دلار برای هر دندان. 1500 تا 5000 دلار برای هر دندان.
مزایا می تواند عمر دندان های در معرض خطر را افزایش دهد. می تواند ظاهر لبخند را بهبود بخشد.
معایب تهاجمی تر. بیمار باید پایه لثه/ دندان محکم داشته باشد تا گزینه خوبی برای دریافت آنها باشد.

چگونه می دانید کدام یک برای شما مناسب است؟

اگر دندان شما دارای یک پر شدگی بزرگ، درمان ریشه، یا بسیار فرسوده یا ترک خورده است، احتمالاً روکش بهترین گزینه است.

اگر دندان شما اساساً سالم است و ترمیم آن برای اهداف زیبایی است، روکش ممکن است بهترین گزینه باشد. ونیرها همچنین می توانند برای اصلاحات جزئی شکل استفاده شوند.

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

سؤالاتی که باید از دندانپزشک خود بپرسید

در ابتدا می خواهید بدانید که ونیر یا روکش شما چقدر هزینه دارد، و در صورت لزوم، بیمه شما چقدر از این هزینه را پرداخت می کند. شما همچنین می خواهید در مورد تجربه دندانپزشک خود در مورد هر دو روش بدانید. سایر پرسش های شما از دندانپزشک به نیازهای خاص شما بستگی دارند، اما برخی از پرسش ها که ممکن است بخواهید بپرسید شامل موارد زیر هستند:

  • آیا گزینه های دیگری مانند دندان مصنوعی یا ایمپلنت وجود دارد؟
  • انتظار دارید ونیر یا روکش من چقدر دوام داشته باشد؟
  • آیا در صورت عدم تناسب روکش، هزینه اولیه مراجعات بعدی را پوشش می دهد؟
  • آیا لازم است محافظ دهان استفاده کنم؟
  • آیا مراقبت خاصی برای روکش یا ونیر توصیه می کنید؟
مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

مقایسه روکش دندان و ونیر یا لمینت

سخن پایانی

ونیرها و روکش ها می توانند لبخند و عملکرد دندان های شما را بهبود بخشند. هر دو روش پرهزینه هستند، بخصوص زمانی که بیشتر از یک دندان درگیر باشند. ونیرها زمانی استفاده می شوند که بخواهید بهبود زیبایی داشته باشید، مانند پوشاندن دندان های کج یا شکسته، بویژه دندان های جلو.

روکش زمانی استفاده می شود که دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد یا شکسته باشد یا نیاز به درمان ریشه داشته باشد. همچنین ممکن است روکش ها زمانی مناسب تر باشند که به قرار دادن بریس روی دندان های مجاور نیاز داشته باشید.

انجام معاینات منظم دندانپزشکی و رعایت بهداشت خوب دندان برای حفظ روکش یا تاج دندان و بقیه دندان های شما حیاتی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code