آیا کمبود فلوراید سلامت دهان و دندان شما را به خطر می اندازد؟

در اين نوشته می خوانيد :

از زمان شروع همه گیری کووید 19، در سال 2020، برخی از جوامع ایالات متحده با کمبود سدیم فلوراید مواجه بوده اند، ماده معدنی که بسیاری از شهرداری ها برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی به آب اضافه می کنند. در دسامبر 2021، شهر آلپنا، میشیگان، به ساکنان هشدار داد که فلوراید کافی فقط تا پایان ماه ژانویه آینده دارد. در ژوئیه 2022، چندین شهر در شهرستان وستچستر، نیویورک، اضافه کردن فلوراید را به دلیل مشکلات زنجیره تأمین متوقف کردند. و در نوامبر 2022، هشت شهر و شهرستان در ماساچوست گزارش دادند که فلوراید آنها تمام شده است و مجبور شدند اضافه کردن آن به آب شهری را متوقف کنند. بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) برخی از مواد فلوراید مورد استفاده در ایالات متحده از چین می آیند و گلوگاه های حمل و نقل دریافت این ماده افزودنی به جوامع را به تأخیر انداخته است. تا ژانویه 2023، شهر ناتیک ماساچوست اعلام کرد که حدود چهار ماه سدیم فلوراید را خریداری کرده و قصد دارد فلورایدسازی را در بهار دوباره آغاز کند، اما مقامات شهری گفتند که هزینه این ماده افزودنی نسبت به سال های گذشته سه برابر شده است.

فلوراید برای اولین بار در دهه 1940 به یک منبع آب عمومی اضافه شد.

بر اساس مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، در سال 1945، گراند راپیدز، میشیگان، اولین شهرداری بود که به آب خود فلوراید اضافه کرد. این آزمایش مبتنی بر مطالعات علمی بود که نشان می دادند فلوراید می تواند با مقاوم تر کردن مینای دندان در برابر اسیدهایی که توسط باکتری ها آزاد می شوند و می توانند به مینای دندان آسیب برسانند، از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

محققان اثرات فلورایده کردن آب در گرند راپیدز را برای بیش از یک دهه زیر نظر گرفتند و دریافتند که منجر به کاهش بیش از 60 درصدی میزان حفره های دندانی در بین کودکان شهر شده است. در سال 1950، انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه کرد که همه جوامع فلوراید را به منبع آب اضافه کنند و از آن زمان بسیاری از کشورها این کار را انجام داده اند.

کمبود فلوراید و مشکلات دهان

کمبود فلوراید و مشکلات دهان

توقف فلورایده کردن منجر به افزایش پوسیدگی دندان در جوامع می شود.

بر اساس CDC سه نوع فلوراید وجود دارد که می توان به سیستم های آب عمومی اضافه کرد: اسید فلورسیلیک، فلوراید سدیم، و فلوئوروسیلیکات سدیم. اکثر جوامع از اسید فلورسیلیک استفاده می کنند، اما برخی از جوامعی که از فلوراید سدیم استفاده می کنند کمبودهایی را مشاهده می کنند.

ADA، انجمن مدیران دندانپزشکی ایالتی، و منطقه ای با نگرانی از اینکه کمبود فلوراید می تواند به برخی از برنامه های فلوراید پایان دهد، اخیراً توصیه ای به همه ایالت ها ارسال کرده اند و گفته اند که انتظار می رود این کمبودها موقتی باشند. این کمبود گرچه ممکن است منجر به تعلیق نسبتاً کوتاه مدت فلورایده کردن آب جامعه شود، اما نباید به عنوان توجیهی برای پایان دادن به برنامه فلورایده کردن آب جامعه استفاده شود. هزینه های طولانی مدت قطع فلورایده کردن بسیار بالاتر هستند.

تحقیقات نشان می دهند که پوسیدگی دندان در جوامعی که فلورایده کردن آب را متوقف می کنند، افزایش می یابد.

مطالعه ای که در 28 ژانویه در مجله تحقیقات سیاست سلامت اسرائیل منتشر شد، نشان داد که در حالی که حذف فلوراید آب روی کل جمعیت تأثیر می گذارد، افرادی که درآمد کمتر، سلامت دهان و دندان های ضعیف تر و موانع قابل توجهی برای مراقبت از دندان های خود دارند، نسبت به افرادی که درآمد بالاتری دارند، اثرات بدتری را تجربه می کنند.

تحقیقات این آژانس نشان می دهند که مزایای آب فلوراید دار برای کودکان 5 تا 18 ساله هم در پیشگیری از پوسیدگی و هم در کاهش شدت حفره های دندانی بسیار مهم است. این مهم است، زیرا حفره های شدید می توانند منجر به عفونت و از دست دادن دندان شوند.

کمبود فلوراید و مشکلات دهان

کمبود فلوراید و مشکلات دهان

آیا آب شهری شما دارای فلوراید است؟

می توان از ادارات بهداشت عمومی برای گزارش وجود یا عدم وجود فلوراید در منبع آب استفاده کرد. مصرف کنندگان می توانند وب سایت را بررسی کنند تا ببینند آیا آب آنها در حال حاضر دارای فلوراید است یا خیر، یا می توانند با شرکت آب محلی تماس بگیرند تا بپرسند.

افرادی که در مورد سطح فلوراید موجود در آب خود مطمئن نیستند باید با پزشک اطفال یا دندانپزشک اطفال خود صحبت کنند و بپرسند که آیا مکمل هایی مانند قطره هایی که می توانند در آب ریخته شوند- ممکن است برای محافظت از دندان های کودکان نیاز باشند.

اگر آب شما فاقد فلوراید است چه باید کرد؟

توصیه های کلیدی برای افرادی که به هر دلیلی با کمبود فلوراید آب مواجه هستند این است که راه هایی برای مراقبت بهتر از دندان های خود پیدا کنند. اگر در حال حاضر دو مرتبه در روز مسواک می زنید، سه مرتبه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

اگر می دانید که فلورایده کردن آب آشامیدنی در منطقه شما وقفه دارد، این نشانه ای برای مراقبت بهتر از دندان هایتان است.

کودکان و بزرگسالان در جوامعی که با کمبود فلوراید مواجه هستند باید حتماً برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند و بپرسند که آیا معاینه اضافی در طول کمبود فلوراید ضروری است یا خیر.

چند ماه بدون فلوراید بودن به طور کلی یک بحران نیست، اما اگر کمبود برای مدت طولانی تری ادامه یابد، برخی از دندانپزشکان می توانند تصمیم بگیرند که فلوراید درمانی را که در مطب دندانپزشکی یا در خانه انجام می شود، اضافه کنند یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code