چرا بعد از الاینرهای شفاف ممکن است دندان ها کمی کج باشند؟

در اين نوشته می خوانيد :

الاینرهای شفاف با ارائه یک روش راحت، آسان و مؤثر برای صاف کردن دندان ها با استفاده از یک سری الاینرهای سفارشی و شفاف، انقلابی در درمان ارتودنسی ایجاد کرده اند. با این حال، برخی از بیماران متوجه می شوند که پس از اتمام درمان با الاینرهای شفاف، دندان های آنها هنوز کاملاً صاف نیستند و دارای کجی یا فشردگی بسیار جزئی هستند. چندین دلیل احتمالی وجود دارد که باعث می شود دندان ها بعد از الاینرهای شفاف کاملاً صاف نباشند.

علل احتمالی کج ماندن نادر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

شدت مال اکلوژن اولیه

شدت مال اکلوژن اصلی (ناهمراستایی دندان ها) نقش عمده ای در میزان صافی ایفا می کند که با الاینرهای شفاف می تواند انجام شود. افرادی که بین دندان های خود فاصله جزئی یا مشکلات فشردگی دارند، معمولاً با درمان الاینرهای شفاف، بهبود عالی در تراز دندان های خود را مشاهده می کنند. با این حال، افرادی که مال اکلوژن های دندانی پایه شدیدتری دارند که شامل اورجت بزرگ، اوربایت عمیق، قوس دندانی خمیده یا فشردگی قابل توجه است، در پایان ممکن است درمان با مقداری کجی یا فشردگی طولانی مدت مواجه شوند. هرچه مشکل اولیه اساسی تر باشد، دستیابی به نتایج ایده آل تنها با استفاده از الاینرهای پلاستیکی متحرک دشوارتر است.

محدودیت های حرکات الاینر

در حالی که الاینرهای شفاف در بیشتر موارد در جابجا کردن دندان ها بسیار مؤثر هستند، محدودیت هایی در انواع حرکاتی وجود دارند که می توانند انجام دهند. به طور خاص، چرخش، انحراف نوک و کج شدن دندان ها حرکاتی هستند که به راحتی با استفاده از الاینرهای شفاف انجام می شوند. با این حال، حرکت قابل توجه بدنه دندان ها (جابجابب کل دندان از جمله ریشه ها به صورت عمودی و یا افقی) با الاینرهای شفاف چالش برانگیزتر است. علاوه بر این، سایر حرکات پیچیده ارتودنتیک مانند بستن یا باز کردن فضاهای بزرگ بین دندان ها یا وسیع کردن یا جمع کردن قابل توجه قوس های دندانی به طور کامل، صرفاً با استفاده از الاینرهای متحرک می تواند دشوار باشد. هر حرکتی که در طول درمان اولیه با الاینرهای شفاف به طور کامل قابل انجام نباشد، ممکن است در نهایت باعث باقی ماندن فشردگی یا تراز ناقص دندان های بیمار شود.

علل احتمالی کج ماندن نادر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

علل احتمالی کج ماندن نادر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

عدم وجود توازی ایده آل ریشه ها

برای اینکه دندان ها در ایده آل ترین و پایدارترین هم ترازی ممکن قرار گیرند، ریشه های دندان ها باید به گونه ای قرار بگیرند که کاملاً موازی یکدیگر باشند. این موازی بودن ریشه ها به لنگر انداختن صحیح دندان ها درون استخوان فک کمک می کند. با این حال، الاینرهای شفاف فقط می توانند برای حرکت دادن تاج دندان نیرو اعمال کنند و هیچ توانایی برای تغییر محل ریشه یا تأثیر گذاشتن روی نحوه قرار گیری دندان درون استخوان فک ندارند. به این معنا که ریشه ها در نهایت ممکن است کمی کج یا نامرتب باقی بمانند، حتی زمانی که تاج دندان ها صاف به نظر می رسند، که باعث ایجاد کجی جزئی در تاج ها می شود.

مشکلات مربوط به قرار گیری دندان پس از درمان

به طور طبیعی دندان ها پس از هر نوع درمان ارتودنسی می توانند جای بگیرند و به مرور زمان کمی جابجا شوند زیرا دندان ها به دنبال موقعیتی ثابت درون استخوان فک هستند. مرحله حبس دندان ها پس از الاینرهای شفاف معمولاً شامل استفاده از نگهدارنده ها به صورت تمام وقت طولانی مدت برای 6 ماه اول و سپس شبانه برای کمک به نگه داشتن دندان ها در موقعیت های جدیدشان است. با این حال، زمانی که استفاده از نگهدارنده ها متوقف شود یا به صورت پیوسته استفاده نشوند، مقداری جای گیری یا جابجایی جزئی اجتناب ناپذیر است. این نحوه قرار گیری می تواند امکان خارج شدن جزئی دندان ها از موقعیت خود را فراهم کند و منجر به عود فشردگی جزئی شود.

مسائل دندانی زمینه ای تشخیص داده نشده

در برخی موارد، ممکن است مسائل مربوط به رشد یا ساختار دندانی وجود داشته باشند که می تواند با کج شدن دندان ها ارتباط داشته باشد، اما در مراحل اولیه ارزیابی الاینرهای شفاف و برنامه ریزی درمان شناسایی نشده باقی بمانند. نمونه ها مینای ناقص دندان، شکل غیر عادی دندان، دندان های اضافی، دندان های انکیلوز شده یا ریشه های دارای شکل غیر عادی هستند. این نوع ناهنجاری های دندانی می توانند میزان صاف کردن ممکن را محدود کنند، حتی با الاینرهای سفارشی کاملاً اندازه و درمان کامل الاینرهای شفاف.

همکاری ضعیف به پروتکل های درمانی الاینرهای نامرئی

از آنجا که الاینرهای شفاف توسط بیمار متحرک و قابل جابجایی هستند، این سیستم برای دستیابی به نتیجه مطلوب، به شدت به همکاری عالی بیمار وابسته است. بیمارانی که به مدت بیش از 22 ساعت در روز از الاینرهای خود استفاده نمی کنند یا به طور مکرر قرار ملاقات خود را از دست می دهند، ممکن است با فشردگی بیشتر، یا نتایج کمتر از ایده آل مواجه شوند. تعداد روزهایی که استفاده از الاینرها نادیده گرفته شده است، یا الاینرها برای دوره های کوتاه تر از آنچه توصیه شده است استفاده شده اند، این امکان را برای دندان ها فراهم می آورد تا به موقعیت اصلی خود بازگردند و زمان لازم برای تکمیل درمان طولانی تر شود. این امر احتمال کج شدن دندان ها یا فشردگی بعد از درمان را افزایش می دهد.

مشکلات مربوط به قرار گیری دندان پس از درمان

مشکلات مربوط به قرار گیری دندان پس از درمان

ارزیابی کجی باقی مانده پس از الاینرهای شفاف

اگر بعد از اتمام درمان اولیه الاینرهای شفاف متوجه شدید که هنوز دندان های کج، فشرده یا ناهموار دارید، سعی کنید نترسید. چند گام کلیدی وجود دارند که می توانید برای بهبود وضعیت بردارید:

  • با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید – یک قرار ملاقات تعیین کنید تا ارتودنتیست معالج شما پس از اتمام درمان دندان های شما را به طور کامل ارزیابی کند. آنها قادر خواهند بود علت خاص، مکان و شدت هر گونه فشردگی یا کج بودن باقی مانده را ارزیابی کنند. یک متخصص ارتودنسی دانش و تجربه لازم برای تشخیص اینکه چرا دندان های شما به طور کامل طبق برنامه مشخص شده صاف نشده اند را دارد.
  • سفارش تری های اصلاح تراز اضافی را در نظر بگیرید – بر اساس توصیه متخصص ارتودنسی، سفارش مجموعه ای اضافی از تری های سفارشی الاینرهای شفاف می تواند به رفع هر گونه مشکل کج بودن طولانی مدت کمک کند. این درمان اصلاحی ممکن است چندین ماه دیگر طول بکشد، اما اغلب می تواند تراز را از دور اول درمان بیشتر بهبود بخشد.
  • درباره ترمیم های دندانی بحث کنید – برای برخی موارد پیچیده با فشردگی باقی مانده، ترمیم های کوچک دندانی مانند باندینگ دندان، شکل دادن به مینای دندان، یا ونیرهای اعمال شده روی دندان هایی که با دقت انتخاب شده اند، می توانند به اتمام کامل فرآیند صاف کردن دندان ها پس از الاینرهای شفاف کمک کنند.
  • برخی از عیوب را بپذیرید – این دیدگاه واقع بینانه را داشته باشید که حتی بریس های سنتی به ندرت دندان های کاملاً صاف را برای همه بیماران ایجاد می کنند. اگر فشردگی باقی مانده بسیار جزئی است و بر عملکرد یا زیبایی شناسی تأثیر نمی گذارد، پذیرفتن لبخند بهبود یافته شما ممکن است صرفاً پس از سنجیدن گزینه های جایگزین، گزینه معقولی باشد.
  • حفظ نتایج را با جدیت اجرا کنید – در مورد استفاده از هر گونه نگهدارنده یا انجام سایر اقدامات برای جلوگیری از عود طبق دستور متخصص ارتودنسی بسیار کوشا باشید. این در حفظ پیشرفت های قابل توجهی که با دور اول درمان الاینرهای شفاف بدست آورده اید به شما کمک خواهد کرد.

گزینه هایی برای صاف کردن بیشتر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

در صورتی که کجی آزار دهنده تا حدی ادامه یابد که برای عملکرد یا زیبایی دهان رضایت بخش نباشد، چندین گزینه برای ادامه روند صاف کردن دندان ها فراتر از درمان استاندارد الاینرهای شفاف وجود دارند:

درمان اضافی الاینرهای شفاف

اگر درمان اصلی تمام حرکات مورد نظر را به طور کامل انجام نداد، انجام یک دور دیگر از الاینرهای شفاف، با قالب های جدید و مجموعه تازه ای از الاینرها، می تواند کمک کننده باشد. الاینرهای اضافی می توانند بر روی مناطق مشکل خاصی تمرکز کنند که به توجه بیشتری نیاز دارند. در برخی موارد، اتچمنت ها، الاستیک های بین دو قوس دندانی، زمان های طولانی تر درمان، یا سایر پیشرفت ها ممکن است برای نتایج بهینه ضروری باشند. مطالعات نشان می دهند که الاینرهای نامرئی اضافی می توانند تراز دندان ها را در حدود 70% موارد تجدید نظر بهبود بخشند.

بریس های ثابت

در برخی موارد که الاینرهای شفاف نمی تواند مال اکلوژن های پیچیده را به طور کامل اصلاح کنند، ممکن است بریس های ثابت به عنوان پیگیری توصیه شوند. بریس های سنتی با براکت ها و سیم ها، این امکان را برای ارتودنتیست ها فراهم می آورند تا از نیروهای تخصصی برای انجام حرکاتی اعمال کنند که الاینرهای متحرک به تنهایی نمی توانند آنها را انجام دهند. درمان با بریس های ثابت ممکن است بیشتر طول بکشد اما بالاترین سطح کنترل را برای تکمیل چالش برانگیزترین موارد ارائه می دهد.

درمان ارتودنسی محدود

بریس های ثابتی که برای مدت کوتاهی قرار گرفته اند و فقط روی دندان ها یا نواحی خاصی تمرکز دارند که بیشتر به صاف کردن نیاز دارند، گزینه ای دیگر هستند. این روش کمتر تهاجمی، براکت ها و سیم ها را فقط در جایی که بیشتر مورد نیاز است قرار می دهد، بدون آنکه بندهای کامل روی هر دندان قرار بگیرند. این می تواند بهبود هدفمند در زیبایی و عملکرد لبخند را ارائه دهد.

گزینه هایی برای صاف کردن بیشتر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

گزینه هایی برای صاف کردن بیشتر دندان ها پس از الاینرهای شفاف

الاینرهای نامرئی از کمپانی های دیگر

در حال حاضر چندین شرکت وجود دارند که درمان الاینرهای شفاف مشابه اینویزیلاین را ارائه می دهند. مواد الاینرهای مختلف و الگوریتم های حرکت دندانی که توسط شرکت های دیگر استفاده می شوند، ممکن است برای برخی مواردی مفید باشند که با اینویزیلاین بهبود کامل نداشته اند.

ترمیم های زیبایی

ونیرهای دندانی، باندینگ یا روکش هایی که روی دندان های کج انتخابی قرار می گیرند می توانند بدون ارتودنسی زیبایی لبخند را بیشتر بهبود بخشند. با این حال، این یک رویکرد تهاجمی تر است که به تغییر دائمی دندان ها نیاز دارد. همچنین نسبت به گزینه های درمان ارتودنسی اضافی، هزینه بیشتری دارد.

حفظ لبخند زیبا پس از درمان الاینرهای شفاف

چه اصلاحات ارتودنسی بیشتری را دنبال کنید یا نه، حفظ نتایج و سلامت دهان و دندان باید بعد از درمان الاینرهای شفاف در اولویت باشد:

  • از نگهدارنده ها طبق تجویز استفاده کنید – با استفاده از نگهدارنده ها یا سایر روش های نگهدارنده دقیقاً مطابق دستور ارتودنتیست خود کاملاً سازگار باشید. نگهدارنده ها دندان ها را در موقعیت های جدید خود ثابت نگه می دارند و از جابجایی یا عود فشردگی جلوگیری می کنند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید – هر 6 ماه یک مرتبه برای معاینه و پاکسازی دندان با دندانپزشک عمومی خود تماس بگیرید. به این ترتیب این امکان برای آنها فراهم می شود تا سلامت دهان و دندان شما را تحت نظر داشته باشند و هر گونه مشکل احتمالی دندانی را قبل از اینکه نتایج ارتودنسی شما را تضعیف کنند، زود تشخیص دهند.
  • از دندان های خود در برابر ضربه محافظت کنید – هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید یا از عاداتی مانند جویدن یخ، خودکار، ناخن یا سایر اشیاء سفت که می توانند باعث ترک برداشتن یا لق شدن دندان ها شوند، اجتناب کنید. تروما می تواند باعث جابجایی یا کج شدن مجدد دندان ها شود.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید – دندان های خود را دو مرتبه در روی مسواک بزنید و یک مرتبه در روز به طور کامل نخ دندان بکشید. از پاک کننده های توصیه شده برای نگهدارنده های خود استفاده کنید. بهداشت خوب از پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مسائلی جلوگیری می کند که می توانند روی همراستایی دندان های شما تأثیر بگذارند.
  • نوشیدنی های لکه دار کننده دندان ها را محدود کنید – قهوه، چای، شراب قرمز و سایر نوشیدنی های لکه دار کننده دندان می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها و نگهدارنده ها شوند. این نوشیدنی ها را در حد اعتدال بنوشید و برای به حداقل رساندن تماس آنها با دندان ها از نی استفاده کنید.

با نگهداری و مراقبت سخت دندانپزشکی، شانس بسیار خوبی برای حفظ لبخند جدید، صاف تر و زیباتر خود برای سال های آینده خواهید داشت! در صورت مشاهده هرگونه تغییر نگران کننده، به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

حفظ لبخند زیبا پس از درمان الاینرهای شفاف

حفظ لبخند زیبا پس از درمان الاینرهای شفاف

سؤالات متداول

رفع فشردگی باقی مانده با درمان بیشتر با الاینرهای شفاف چقدر طول می کشد؟

بازه زمانی دقیق به میزان کجی باقی مانده و ناحیه ای از دهان بستگی دارد که کجی در آن قرار دارد. اما به طور کلی، اکثر موارد تجدید نظر الاینرهای شفاف به 6 تا 18 سری اضافی از الاینرها در یک دوره 6 تا 12 ماهه نیاز دارند. فشردگی باقی مانده بیشتر گاهی اوقات ممکن است به 12 تا 24 ماه درمان اضافی نیاز داشته باشد.

آیا برای تسریع زمان درمان با الاینرهای شفاف می توانم کاری انجام دهم؟

همکاری فوق العاده با سیستم استفاده 22 ساعته از الاینرهای شفاف برای نتایج به موقع بسیار مهم است. برخی از بیماران همچنین احساس می کنند که درمان های مکمل مانند AcceleDent یا Propel می توانند به تسریع حرکات کلی دندانی کمک کند. این گزینه ها را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید.

آیا تری های الاینر شفاف سایر شرکت ها از اینویزیلاین برای تکمیل کجی باقی مانده دندان ها بهتر هستند؟

هر شرکتی رویکرد خاص خود را دارد، با تفاوت های جزئی در مواد و پروتکل ها که ممکن است برای برخی موارد بهتر از موارد دیگر مناسب باشد. مارک های محبوب الاینرهای شفاف می توانند صاف کردن موفقیت آمیزی را برای کجی خفیف تا متوسط ​​ارائه دهند. با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید که کدام برند ممکن است برای نیازهای خاص شما بهترین نتیجه را داشته باشد.

آیا برخی از کجی ها که بعداً در زندگی عود می کنند به این معنی هستند که درمان اصلی الاینرهای شفاف من شکست خورده است؟

نه الزاماً. فشردگی جزئی یا عود همپوشانی در طول دهه های پیری شایع است، زیرا دندان ها به طور طبیعی تمایل دارند به تدریج در طول زمان جابجا شوند. مرحله حفظ پس از الاینرهای نامرئی برای ثابت نگه داشتن اصلاحات تا زمانی که امکان دارد، حیاتی است. استفاده مداوم از نگهدارنده و بهداشت عالی دهان و دندان به به حداکثر رساندن طول عمر نتایج الاینرهای شفاف شما کمک می کند.

اگر قبلاً فقط در فک بالا بریس داشته ام، آیا الاینرهای شفاف می توانند فقط دندان های کج فک پایین من را اصلاح کنند؟

آری، الاینرهای شفاف اغلب برای صاف کردن موفق یک قوس دندانی، بدون درمان هر دو فک بالا و پایین استفاده می شوند. این می تواند فشردگی یا فاصله جزئی تا متوسط در قوس دندانی پایین ​​را برطرف کند، حتی اگر درمان ارتودنسی سنتی سال ها پیش فقط در قوس دندانی بالا انجام شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code