پاورچین نوعی کش ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

آیا شما هم در حال برنامه ریزی برای استفاده از پاورچین ها روی بریس ها یا براکت های خود هستید؟ شما هم احتمالاً از ارتودنتیست خود راجع به آنها به عنوان یک گزینه درمانی ممکن چیزهایی شنیده اید. پاورچین ها چیزی غیر از رشته های متصل به هم نیستند که براکت های فلزی بریس ها را کنار یکدیگر نگه می دارند. آنها یک زنجیر تشکیل می دهند (به همین دلیل نام “چین” (در زبان انگلیسی به معنای زنجیر) برای آنها انتخاب شده است) که بر حسب نیاز روی دندان های فک بالا یا پایین قرار می گیرند. آنها اساساً از مواد الاستیکی ساخته شده اند، گرچه در برخی موارد آنها می توانند فلزی هم باشند. انعطاف پذیری و تأثیرگذاری از جمله مزایای کلیدی آنها است. در این مقاله به بررسی آنها از تمام جهات خواهیم پرداخت.

پاور چین

پاور چین

 

انواع پاورچین ها

پاورچین ها به چهار شکل وجود دارند:

  • زنجیرهای نزدیک به هم/ پیوسته continuous chain
  • زنجیرهای دارای پیوند کوتاه یا رشته های کوتاه short filament
  • زنجیرهای دارای پیوند متوسط یا رشته های متوسط medium filament
  • زنجیرهای دارای پیوند بلند یا رشته های بلند long filament

این پاورچین ها بسته به نحوه قرار گیری آنها در قوس دندانی و نیز مرحله درمان، کاربردهای متعددی دارند که از قرار زیر هستند:

  • بستن فاصله نهایی یا به استحکام رساندن قوس دندانی
  • رو به داخل بردن دندان نیش
  • بستن دیاستم یا فاصله بین دندان ها
  • اصلاح چرخش دندان ها
  • بستن فاصله به جا مانده از کشیدن دندان
  • جابجایی انتخابی میدلاین (خط میانی دندان های جلو)

پاور چین ها در طرح های مختلف مانند خاکستری، بی رنگ و شفاف، و رنگی وجود دارند. آنها به شکل زنجیرهای بلند در اندازه های مختلف چند متری وجود دارند.

پاور چین

پاور چین

 

کاربردهای پاور چین ها

انتخاب پاور چین ها باید بر اساس هدف و موقعیت بالینی باشد. در مواردی که فاصله بین دندان ها 1 میلی متر یا بیشتر باشد، لازم است از پاورچین های پیوسته یا ممتد استفاده کرد، در حالی که فواصل زیاد نیازمند استفاده از پاور چین های با فواصل زیاد بین زنجیرها هستند. این چین ها قادرند 75%- 100% بیشتر از طول واقعی خود کش بیایند. پیش از این توصیه می شد چین های ترکیبی، برای انتقال حداکثر فشار باید بیشتر از یک سوم طول خود کشیده شوند. با این حال، تحقیقات اخیر این اقدام بالینی را زیر سؤال برده اند.

به منظور پیشگیری از آلودگی قرقره چین به بزاق، ارتودنتیست باید ابتدا راجع به تعداد زنجیرهای میانی لازم تصمیم بگیرد و بر اساس آن، با استفاده از یک ابزار استریل، مقدار بلندتری از قرقره ببرد. چین نباید مستقیماً از قرقره داخل دهان استفاده شود، زیرا موجب آلودگی آن با بزاق می شود.

پاور چین

پاور چین

 

اعمال فشار و تبدیل فشار

اکثر پاورچین ها 50%- 70% از فشار اولیه خود را در طول چند روز نخست پس از بارگذاری داخل دهان از دست می دهند، و این برای محصولات تولیدکنندگان مختلف متفاوت خواهد بود. این تا میزان زیادی به شرایط نگهداری و مدت زمان تولید محصول بستگی دارد. بهتر است سطح اولیه فشار چین مورد استفاده با ابزارهای اندازه گیری فشار بررسی شود. مشخص شده است فشار اولیه ظرف دو روز نخست داخل دهان به نصف می رسد و پس از آن مقدار فشار برای سه هفته بعد بسیار اندک خواهد بود.

پاور چین

پاور چین

 

مزایای پاورچین ها

پاور چین ها به دلایل مختلفی به عنوان تکنیک انتخاب شده ارتودنتیست ها و نیز بیماران استفاده می شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

آنها قادرند فاصله بین دندان ها را ببندند.

عموماً، وقتی برای صاف و یکدست کردن دندان های کج و ناصاف خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید، ارتودنتیست کار خود را با صاف کردن دندان ها با کمک بریس ها یا براکت ها آغاز می کند. به محضی که دندان ها صاف شوند، معمولاً گام بعدی بستن فاصله بین دندان ها است. این جایی است که پاورچین ها به کمک می آیند. در حالی که صاف کردن دندان ها این اطمینان را بوجود می آورد که دندان ها در یک خط مستقیم هستند، پاور چین های به هم پیوسته ابزارهایی هستند که کار بستن فاصله بین دندان ها را انجام می دهند. این چین ها اجازه می دهند دندان ها صاف و یکدست باقی بمانند، همگی در وضعیتی که باید باشند قرار می گیرند، در حالی که فواصل بزرگ بین آنها بسته می شود. این یکی از حیاتی ترین مراحل درمان ارتودنسی است و به لطف پاور چین ها به راحتی انجام می شود.

 

پاور چین

پاور چین

 

پاورچین ها بسیار پر استفاده هستند

به شکل سنتی، لیگاچورها یا گره های سیمی فلزی در کنار براکت ها برای صاف کردن دندان های کج استفاده می شوند. با این حال، در سال های اخیر، پاورچین ها با به شهرت رسیدن، آنها را از رونق انداخته اند. بسیاری از ارتودنتیست ها ترجیح می دهند از پاور چین ها استفاده کنند زیرا قادرند دندان ها را جابجا کنند و فاصله بین آنها را در زمانی بسیار کوتاه تر ببندند. دلیل استفاده از آنها این است که پاور چین ها بیشتر از لیگاچورهای فلزی به دندان ها فشار وارد می کنند. ارتودنتیست ها این ابزار را توصیه می کنند، مخصوصاً اگر قرار باشد کار خود را با یک یا چند دندان از دست رفته آغاز کنند.

آنها هیچ فشاری به بودجه شما وارد نمی کنند.

تنها به این دلیل که این ابزار نقاط مثبت زیادی دارد، به این معنا نیست که پاور چین ها هزینه زیادی به شما تحمیل می کنند. بسته به وضعیت دندان های شما، ارتودنتیست توصیه های لازم را در ابتدای درمان به شما خواهد کرد. هزینه ها در درمان شما گنجانده و محاسبه می شوند و با توجه به وخامت شرایط شما، متفاوت خواهند بود. پاورچین ها ممکن است تنها اندکی پر هزینه تر از لیگاچورهای سنتی باشند. با این حال، وقتی به مزایا فکر می کنید، هزینه اضافی توجیح می شود. در صورت وجود فواصل بزرگتر بین دندان ها، گاهی اوقات پاور چین ها تنها گزینه ممکن هستند.

پاورچین ها از تنوع بالایی برخوردارند.

مانند بسیاری افراد، ممکن است شما نیز در استفاده از بریس ها تردید داشته باشید، زیرا تصور می کنید قرار است در طول درمان مدام براکت های فلزی داخل دهان خود را پنهان کنید. اگر به این چیزها فکر می کنید، به روزهایی فکر کنید که قرار است لبخندی زیبا داشته باشید. خوشبختانه، پاورچین ها در رنگ ها و شکل های مختلفی ارائه می شوند. گرچه نمی توانید شکل پاورچین ها را انتخاب کنبد، زیرا انتخاب آنها به طرح درمان ویژه شما، و نیز نیازمندی های دندان های شما بستگی خواهد داشت، اما انتخاب رنگ آنها می تواند با شما باشد. رنگی را انتخاب کنید که شخصیت شما را منعکس کند و حتی وقتی روی دندان های شما هستند و با آنها بیرون می روید به آن افتخار کنید.

پاور چین ها برای تمام سنین مفید هستند.

یکی از جنبه های چندکاره بودن پاور چین ها این است که افراد در تمام سنین می توانند از آنها استفاده کنند. درمان ارتودنسی عموماً در سنین پیش از نوجوانی آغاز می شود، زمانی که کج و ناصاف بودن دندان ها نمود ظاهری پیدا می کند. با این حال، به این معنا نیست که اگر بزرگسال یا میانسال هستید، برای شما مناسب نیستند. غیر از ناصاف بودن دندان ها، می تواند دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که افراد بزرگسال به بریس ها نیاز دارند، از جمله بیماری یا آسیب و صدمه. صرف نظر از سن، پاور چین ها برای همه افرادی فراهم هستند که می خواهند مشکل قرار گیری دندان های خود را بر طرف کنند و صاحب لبخندی زیبا شوند.

معایب پاور چین ها

گرچه در طول دوره درمان با براکت ها، استفاده از پاور چین ها برای دندان های شما گزینه برتر و انتخابی محسوب می شود، اما هیچ ابزاری خوب مطلق نیست. جنبه های خاصی هستند که قبل از انتخاب بریس ها باید از آنها آگاه باشید.

در آغاز استفاده از آنها مقداری ناراحتی خفیف وجود خواهد داشت.

در ابتدا، وقتی ارتودنتیست بریس ها را برای شما کار می گذارد، ممکن است ناراحتی خفیفی تجربه کنید که ناشی از فشار خارجی است که به دندان ها وارد می شود. این دردها هرگز آنقدر شدید نیستند و معمولاً ظرف چند روز پس از دریافت آنها از بین می رود. در طول این دوره، می توانید انتظار مقداری سوزش اطراف دندان هایی که زیر آنها هستند را داشته باشید، که با رعایت توصیه های ارتودنتیست خود می توانید آن را کاهش دهید. از مصرف هر گونه غذایی که ارتودنتیست توصیه کرده است خودداری کنید، تا راحت تر با درد و ناراحتی های موجود کنار بیایید.

پاورچین ها مراقبت بیشتری نیاز دارند.

در مقایسه با لیگاچورهای سنتی، پاورچین ها الزاماً نیاز به مراقبت بیشتر ندارند، اما مواقعی هستند که ممکن است شاهد انباشته شدن مقدار زیادی ذرات غذا اطراف الاستیک ها باشیم. این اصلاً نگرانی بزرگی نیست، زیرا با رعایت درست بهداشت در طول درمان می توان از بروز این مشکل پیشگیری کرد. با همه انواع بریس ها، بهداشت ضعیف دهان می تواند منجر به بروز عفونت و افزایش طول درمان شود.پاور چین ها هم استثناء نیستند. همیشه از مناسب ترین مسواک ها برای پاکسازی دندان های خود استفاده کنید. ترکیب واترپیک و مسواک می تواند حتی بهتر باشد، زیرا بهتر می توان به قسمت هایی دسترسی پیدا کرد که با مسواک به تنهایی، دسترسی به آنها دشوار خواهد بود. اگر طرح درمان شما نیاز به مراقبت اضافی دارد، ارتودنتیست دستور العمل های لازم را به شما ارائه خواهد داد.

از دست رفتن حالت کشسانی پاور چین ها

نکته دیگری که هنگام دریافت پاورچین ها باید از آن آگاه باشید این است که از آنجا که آنها از مواد پلاستیکی ساخته شده اند، ممکن است به مرور زمان حالت الاستیک خود را از دست دهند. این ویژگی برجسته تر است، زیرا این چین ها دندان های شما را به هم نزدیک تر می کنند، در نتیجه فاصله ای که در ابتدا وجود داشته است به مرور زمان از آن کاسته می شود. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، نیازی به نرگانی نیست. هر بار که به ارتودنتیست مراجعه می کنید، ارتودنتیست بررسی می کند پاورچین به چه شکل هستند و در صورت لزوم، آنها را با پاورچین های جدید تعویض می کند. به خاطر داشته باشید، این احتمال خیلی زیاد است که ممکن است این اتفاق در هر مراجعه به ارتودنتیست تکرار شود. هر بار که پاورچین جدیدی دریافت می کنید، ممکن است چند روزی درد و ناراحتی تجربه کنید زیرا پاورچین های جدید فشار تازه ای به دندان ها وارد می کنند. این درد عموماً چندان شدید نیست و می تواند زمانی کنترل شود که برای نخستین مرتبه پاورچین ها را دریافت کردید.

مراقبت های دهانی در طول استفاده از پاورچین ها

معمولاً حدود شش هفته طول می کشد تا پاور چین ها مؤثر واقع شوند، گرچه هر مورد منحصر بفرد است. مراقبت صحیح از دهان در طول این دوره از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از خوردن غذاهای سفت و چسبناک بپرهیزید زیرا می توانند موجب پاره شدن پاور چین شوند و این می تواند موجب ایجاد حالت تعلیق در روند درمان و نیاز به مراجعات بیشتر به ارتودنتیست شود.

استامینوفن و ایبوپروفن بهترین داروهای مسکنی هستند که دریافت آنها از داروخانه نیاز به نسخه پزشک ندارد.

از آنجا که تمیز کردن اطراف براکت ها با وجود الاستیک، لیگاچورف یا پاور چین روی آنها دشوارتر است، شاید رعایت بهداشت دهان و  دندان ها مهمترین جنبه مراقبت های دهانی باشد. غذا و پلاک های دهانی به راحتی می توانند اطراف آنها انباشته شوند، بنابراین پاکسازی دائم آنها ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code