در صورت خارج شدن دندان از حفره چه باید کرد؟

در اين نوشته می خوانيد :

هر ساله در میان کودکان و افراد بزرگسال بیش از 5 میلیون دندان از حفره خارج می شوند. دندانپزشکان به دندانی که با ضربه از حفره خارج شده باشد دندان “avulsed” شده می گویند. اگر به دلیل تصادف یا هر حادثه دیگری یک دندان خود را از دست بدهید، الزاماً به این معنا نیست که برای همیشه از دست رفته است. انجام اقدام صحیح و مراقبت های اورژانسی مناسب می توانند دندان را حفظ کنند به گونه ای که می تواند مجدداً با موفقیت کاشته شود و چندین سال دوام داشته باشد. ما برای شما توضیح می دهیم اگر دندان شما از حفره خارج شود چه کارهایی باید انجام دهید و چگونه می تواند مجدداً کاشته شود.

کنده شدن دندان

کنده شدن دندان

پس از خارج شدن دندان از حفره در نتیجه ضربه چه باید کرد؟

وقتی دندان در نتیجه ضربه خوردن از حفره خارج شده باشد، اعصاب، عروق خونی، و بافت های حمایت کننده نیز آسیب می بینند. اعصاب و عروق خونی می توانند ترمیم شوند، به همین دلیل است که همه دندان هایی که از حفره خارج می شوند نیاز به درمان ریشه خواهند داشت. با این حال، وقتی دندان مجدداً در جای خود قرار گرفت، استخوان می تواند مجدداً به ریشه دندان متصل شود. احتمال نجات دندان در کودکان کم سن تر بیشتر است، اما دندان های افراد بزرگسال نیز قابل نجات دادن هستند. تنها دندان های دائمی باید مجدداً کاشته شوند. مهم است پس از ضربه وارد شدن به دندان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، حیاتی است از وارد آمدن آسیب های بیشتر به دندان پرهیز شود. این توصیه ها را دنبال کنید تا احتمال نجات دندان را افزایش دهید:

  • دندان را با احتیاط حمل کنید. سعی کنید به ریشه آن دست نزنید (بخشی از دندان که زیر لثه است). به راحتی می تواند آسیب ببیند.
  • اگر دندان آلوده است، آن را از قسمت بالایی (تاج) بگیرید و با شیر شستشو دهید. اگر هیچ شیری ندارید، آن را با آب بشویید. روی آن را دستمال یا هر الیاف دیگری نکشید. این کار می تواند به دندان آسیب وارد کند.
  • دندان را مرطوب نگهدارید. آن را داخل یک لیوان شیر بیندازید. اگر نمی توانید این کار را انجام دهید، آن را داخل دهان خود، بین گونه و لثه قرار دهید. کودک کم سن ممکن است نتواند دندان را بدون هیچ خطری داخل دهان خود نگهدارد بدون آنکه آن را قورت دهد. در عوض از او بخواهید بزاق دهان خود را داخل یک فنجان بریزد و دندان را داخل آن قرار دهید. اگر امکان انجام این کار نیز وجود ندارد، دندان را داخل یک لیوان آب قرار دهید. مهم ترین کار مرطوب نگهداشتن دندان است.
  • سعی کنید دندان را در جای خود بلغزانید. در برخی موارد، می تواند درست در جای خود لغزانده شود. مطمئن شوید آن را در سمت صحیح قرار می دهید. سعی کنید از فشار وارد کردن به دندان به داخل حفره خودداری کنید. اگر به راحتی و بدون فشار در جای خود قرار نگرفت، تنها آن را (داخل شیر، بزاق، یا آب) مرطوب نگهدارید و هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندان دست نخورده است (به طور کامل از استخوان و لثه خارج شده است) همیشه نگهداشتن آن ایده خوبی است.

کنده شدن دندان

کنده شدن دندان

وقتی به دندانپزشک مراجعه می کنید او چکار می کند؟

بازگرداندن دندان در جای خود، گاهی اوقات می تواند کار ساده ای باشد. در مواقع دیگر، می تواند پیچیده باشد، مانند زمانی که دندان یا استخوان شکسته است. دندانپزشک شما از آب برای شستشوی ذرات باقی مانده از داخل حفره استفاده خواهد کرد. سپس دندان را در جای خود قرار می دهد. مهم ترین کار این است که دندان هر چه سریع تر مجدداً کاشته شود. به صورت ایده آل، این کار باید ظرف یک ساعت پس از ضربه وارد شدن به دندان انجام شود.

دندانپزشک ممکن است بلافاصله درمان ریشه را انجام دهد، یا ممکن است تصمیم بگیرد صبر کند. بهترین اقدام بستگی به مدت زمانی دارد که دندان خارج از دهان بوده است و نیز عوامل دیگر. در هر صورت، دندانپزشک دندانی که از حفره خارج شده است را با یک تکه سیم نرم و یا مواد کامپوزیتی به دندان های طرفین آن اسپلینت می کند.از آن برای نگهداشتن دندان در جای خود به مدت چند روز استفاده می شود. دندانپزشک شما تصمیم خواهد گرفت چند روز اسپلینت باید باقی بماند.

اگر استخوان اطراف دندان نشکسته باشد، ریشه معمولاً ظرف حدود 3 یا 4 هفته محکم به استخوان متصل می شود. آسیب های بیشتر به منطقه معمولاً نیازمند 6 تا 8 هفته زمان بهبود نیاز دارند.

دندانپزشک شما ظرف 3 تا 6 ماه دندان را مجدداً معاینه خواهد کرد. مگر آنکه علائم و نشانه های عفونت وجود داشته باشند، جلسه بعد همزمان با چکاپ سالانه شما خواهد بود. دندانپزشک طی چند سال آینده به صورت دوره ای دندان های شما را معاینه خواهد کرد تا مطمئن شود که دندان ها با موفقیت مجدداً کاشته شده اند.

کنده شدن دندان

کنده شدن دندان

اگر این مشکل برای دندان شیری پیش بیاید چطور؟

اگر کودک شما یک دندان شیری را از دست داد، پس از آرام کردن او، اگر می توانید دندان را بیابید و مجدداً آن را جایگذاری کنید. برای کنترل خونریزی، یک تکه گاز استریل روی حفره دندان قرار دهید و از کودک بخواهید بایت خود را روی آن فشار دهد. شما باید با دندان های شیری مانند دندان های دائمی برخورد کنید، همان دستور العمل هایی که در بالا ارائه دادیم. هر چه سریع تر کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید و دندان را نیز همراه خود ببرید. اگر نتوانستید دندان را بیابید، ممکن است داخل دهان کودک گیر کرده باشد. دندانپزشک شما می تواند با گرفتن یک عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس دهان او را از نظر آسیب های دیگر بررسی کند.

از دست دادن دندان های شیری یک بخش کاملاً طبیعی از روند رشد است، اما از دست دادن خیلی زود آنها طی یک تصادف یا حادثه می تواند موجب بروز مشکلاتی شود. دندان های شیری که به داخل لثه فشرده می شوند می توانند به دندان های دائمی که زیر آنها واقع شده اند آسیب وارد کنند. از دست دادن یک دندان قبل از آماده بودن آن برای بیرون آمدن می تواند موجب جابجا شدن دندان های دیگر به سمت جای خالی آن شود که روند رشد دندان دائمی زیر آن را با مشکل مواجه خواهد کرد. دندانپزشکان با جایگذاری ابزار فضا نگهدار داخل دهان کودک شما تا زمانی که دندان دائمی آماده بیرون آمدن باشد، می توانند از بروز این اتفاق پیشگیری کنند. فضا نگهدار ابزار فلزی است که در جای دندان از دست رفته قرار می گیرد تا جای آن را باز نگهدارد تا فضای کافی برای درست بیرون آمدن دندان دائمی زیر آن وجود داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code