آیا مشکلات دندانی می توانند باعث گاستریت یا ورم معده شوند؟

گاستریت یک بیماری شایع است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که پوشش محافظ معده ملتهب یا فرسوده شود. این وضعیت این امکان را برای اسید معده و آنزیم های گوارشی فراهم می کند تا بافت حساس زیر آن را تحریک کنند. در موارد خفیف، گاستریت ممکن است باعث بروز ناراحتی موقت یا سوء هاضمه شود. اما به طور بالقوه می تواند منجر به بروز عوارض جدی تری مانند زخم معده یا در موارد شدید منجر به خونریزی شود.

گاستریت می تواند حاد و کوتاه مدت، یا اگر ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد می تواند مزمن باشد. عوامل متعددی در این امر دخیل هستند، اما یکی از علل بالقوه ای که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته است، سلامت نامناسب دهان و دندان است. ارتباط بین مشکلات دندانی مانند بیماری لثه، پوسیدگی ها، و بوی بد دهان و خطر بالاتر گاستریت در حال کشف است. اما آیا داشتن مشکلات دندانی واقعاً مستقیماً باعث التهاب معده می شود؟ بیایید شواهد پیرامون این ارتباط در حال ظهور را مرور کنیم.

بهداشت دهان و میکروبیوم روده

دستگاه گوارش انسان دارای بیش از 700 گونه باکتری است که در مجموع به تریلیون ها سلول می رسند. این اکوسیستم میکروبی پیچیده در مجموع به عنوان میکروبیوم روده شناخته می شود. در حالی که اکثر این میکروب ها درون روده بزرگ هستند، میلیون ها از آنها نیز داخل دهان زندگی می کنند. میکروبیوم دهان حاوی برخی باکتری های مفید است که از دندان ها و لثه ها محافظت می کنند. اما گونه های خاصی وجود دارند که در صورت رشد بیش از حد می توانند مشکلاتی ایجاد کنند.

باکتری های داخل دهان درون بیوفیلم های پلاکی رشد می کنند که روی دندان ها تشکیل می شوند. دو مورد از متداول ترین مقصران بیماری های دندانی استرپتوکوکوس موتانس Streptococcus mutans و پورفیروموناس ژنژیوالیس Porphyromonas gingivalis هستند که اسیدی تولید می کنند که مینای دندان ها را فرسوده می کنند و باعث ایجاد حفره می شوند. پورفیروموناس ژنژیوالیس باعث التهاب مزمن می شود که در بیماری پریودنتال پیشرفته به لثه ها، لیگامان ها و استخوان محافظ دندان آسیب می رساند.

بزاق به عنوان یک سیستم حمل و نقل عمل می کند و پیوسته برخی از میکروب های دهان را از گلو و دستگاه گوارش شستشو می دهد. باکتری های دهان در معده هم افراد سالم و هم افراد مبتلا به گاستریت یافت شده اند. اما افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، تمایل دارند سطوح بالاتری از باکتری های بالقوه التهابی را درون خود جای دهند و باعث افزایش این احتمال می شود که مقادیر زیادی از میکروب های بیماری زای پلاک می توانند مستقیماً در مخاط معده کلنی (اجتماع) تشکیل داده یا آن را تحریک کنند.

شواهد مرتبط با بیماری دهان و گاستریت

شواهد اولیه حاکی از ارتباط بالقوه بین سلامت دهان و التهاب معده عبارتند از:

• مطالعات همبستگی: مطالعات متعدد ارتباط بین بیماری لثه، پلاک دندانی، بوی بد دهان و بروز بیشتر گاستریت را پیدا کرده اند. داشتن 8 دندان پوسیده درمان نشده یا بیشتر نیز با افزایش احتمال گاستریت مرتبط است.
  • اتصالات هلیکوباکتر پیلوری: این باکتری ساکن در معده اصلی ترین عامل گاستریت در سراسر جهان است. نشان داده شده است که بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال دارای میزان بیشتری از هلیکوباکتر پیلوری در پلاک دندانی هستند. باکتری ممکن است بین دهان و معده پخش شود.
  • باکتری های دهان در روده: تجزیه و تحلیل ها تشکیل کلنی بزرگتر را با میکروب های دهان مانند پورفیروموناس ژنژیوالیس و فوزوباکتریومFusobacterium در روده و معده بیماران مبتلا به گاستریت در مقایسه با افراد سالم نشان می دهند.
  • اثرات درمان دندانی: به نظر می رسد درمان موفق بیماری لثه و کاهش پلاک دندانی باعث کاهش التهاب روده و علائم گاستریت در برخی از بیماران می شود.
  • مدل های حیوانی: مطالعات جوندگان نشان می دهند که کاشت مستقیم پورفیروموناس ژنژیوالیس در معده می تواند باعث ایجاد آسیب شناسی گاستریت- مانند شود.

با این حال، بیشتر شواهد تاکنون به همبستگی هایی محدود است که علیت مستقیم را ثابت نمی کنند. مکانیسم های قابل قبولی پیشنهاد شده اند، اما مطالعات بالینی که سلامت دهان را به عنوان محرک قطعی برای گاستریت جدا کنند، وجود ندارند.

مکانیسم های بیولوژیکی احتمالی

اگر بهداشت نامناسب دهان با التهاب معده ارتباط داشته باشد، توضیح بیولوژیکی ممکن چیست؟ محققان چند روش مختلف را پیشنهاد کرده اند که باکتری های دهان می توانند به عنوان محرک معده عمل کنند:

• کلنی سازی مستقیم: نسبت بیشتری از میکروب های دهانی که در معده افراد مبتلا به گاستریت یافت می شوند نشان می دهد که این باکتری ها با انتقال از دهان به روده می توانند جان سالم به در ببرند. آنها پس از رسیدن به آنجا، ممکن است به سلول های معده متصل شوند و عوامل التهابی را آزاد کنند. هلیکوباکتر پیلوری نیز می تواند قبل از انتشار به معده در پلاک ها ته نشین شود.
  • تغییر pH معده: برخی از باکتری های خاص دهانی مواد شیمیایی تولید می کنند که هنگام بلعیده شدن pH معده را کاهش می دهند. اینها شرایط مساعدی را برای کلنی سازی توسط میکروب های مقاوم به اسید ایجاد می کنند. محیط معده که به صورت مزمن اسیدی است نیز برای پوشش معده مستقیماً سوزش آور است.
  • تحریک ایمنی: میکروب های دهان و اندوتوکسین های آنها که به معده می رسند می توانند باعث ترشح سیتوکین های التهابی شوند. این واکنش ایمنی نامناسب، حتی بدون کلنی سازی مستقیم یا تغییرات pH ، می تواند با التهاب مزمن معده ارتباط داشته باشد.
  • تأثیر تغذیه ای: ویتامین B12 تولید شده توسط باکتری های دهان به حفظ یکپارچگی مخاط معده کمک می کند. باکتری های عامل بیماری پریودنتال در تولید B12 اختلال ایجاد می کنند. کمبود B12 حاصل، باعث می شود که پوشش معده در برابر فرسایش آسیب پذیرتر شود.
  • تأثیر هورمونی: باکتری های دهان ممکن است از طریق تغییرات در فاکتورهای قدرت بیماری زایی گرلین، لپتین و هلیکوباکتر پیلوری روی التهاب معده تأثیر بگذارند. اما این مکانیسم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

تعامل بین میکروبیوم های دهان و معده با بسیاری از پرسش های بی پاسخ پیچیده است. اما چندین مسیر قابل قبول وجود دارند که بهداشت ضعیف دهان می تواند باعث تحریک می شود یا تحریک شدن معده را فعال می کند.

آیا درمان دندانپزشکی می تواند ورم معده را بهبود بخشد؟

اگر باکتری های دهان می توانند ورم معده را بدتر کنند، منطقی است که بهبود بهداشت دهان و کنترل بیماری های دندانی می تواند التهاب معده را کاهش دهد. با این حال، شواهد بالینی برای آزمایش این فرضیه هنوز مقدماتی هستند:

• چند مطالعه کوچک گزارش می دهند که تمیز کردن شدید دندان ها و درمان آنتی باکتریال باعث کاهش سطح پپسین و هلیکوباکتر پیلوری در پلاک دندان و کاهش التهاب روده در کوتاه مدت شده است.
  • گزارش های موردی بیماران مبتلا به گاستریت با بیماری مشخص دندانی را توصیف می کند که پس از دریافت درمان های گسترده دندانی بهبود یافته اند.
  • برعکس، کارآزمایی دیگری نشان داده است که درمان بیماری لثه طی 8 هفته هیچ تأثیری روی سلامت معده بیماران آلوده به هلیکوباکتر ندارد.
  • هیچ مطالعه تصادفی در مقیاس بزرگ هنوز درمان بیماری های دندانی را روی پیامدهای تأیید شده گاستریت بررسی نکرده است.

تحقیقاتی که به صورت ویژه مداخلات بهداشت دهان و دندان را جدا می کنند محدود هستند. اما به طور کلی، مطالعات متعدد نشان می دهند که اقداماتی مانند پاکسازی تخصصی، حذف پلاک و برخی آنتی بیوتیک های خوراکی باعث کاهش انتقال باکتری های معده از دهان می شوند. گرچه غیرقابل انکار نیست، اما بعید است که بهینه سازی سلامت دهان گاستریت را بدتر کند. برای برخی از افراد، در ترکیب با سایر درمان های معده، ممکن است مزایای کمکی داشته باشد. برای ارزیابی بهتر درمان های دندانپزشکی بالقوه کاهش دهنده گاستریت، آزمایش های بالینی بزرگ تر ضروری هستند.

آیا گاستریت می تواند روی سلامت دهان و دندان تأثیر بگذارد؟

پرسش دیگر این است که آیا ابتلا به گاستریت بیماران را مستعد تسریع ابتلا به بیماری های دندانی می کند؟ چند مکانیسم ممکن وجود دارند:

• گاستریت مزمن می تواند باعث کمبود ویتامین B12 شود و بر سلامت لثه و بهبودی دندان تأثیر منفی بگذارد.
  • رفلاکس مکرر اسید معده به داخل دهان به تدریج مینای دندان را فرسوده می کند.
  • سیتوکین های پیش التهابی تولید شده طی گاستریت فعال ممکن است التهاب پریودنتال را تشدید کنند.
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری در صورت وجود به طور همزمان در دهان و معده، می تواند خطر انباشته شدن پلاک دندانی و گاستریت را هر دو محل افزایش دهد.

تأثیر کلی دندانی گاستریت در مقایسه با سالم بودن معده به خوبی تعیین نشده است. اما برخی از روابط دو سویه که در آنها هر شرایط می تواند روی دیگری تأثیر بگذارد، از نظر بیولوژیکی قابل قبول است. برای روشن شدن اینکه اختلالات معده چگونه ممکن است در طول زمان با سلامت دهان و دندان ارتباط داشته باشد، تحقیقات بیشتری نیاز است.

نتیجه گیری و پیشنهادات

شواهد به طور فزاینده ای نشان می دهند که بهداشت ضعیف دهان و بیماری های دندانی به شدت با احتمال گاستریت بالاتر ارتباط دارند. منطق این است که باکتری های مضر دهانی که از طریق بلع به روده می رسند ممکن است مستقیماً پوشش معده را تحریک کرده و با التهاب ارتباط داشته باشند. مطالعات اولیه همچنین نشان می دهند که درمان دندانپزشکی احتمالاً می تواند انتقال باکتری های دهان- معده را کاهش دهد و شاید به مدیریت گاستریت برای برخی از بیماران کمک کند.

با این حال، شواهد مطلقی وجود ندارند مبنی بر اینکه حذف بیوفیلم های دندانی و رسیدگی به حفره ها، بیماری لثه و بوی بد دهان می تواند مستقیماً گاستریت را درمان یا از آن پیشگیری کند. سلامت دهان و دندان تنها بخشی از پازل پیچیده گاستریت است. گام های کلیدی مانند ریشه کن کردن هلیکوباکتر پیلوری، اجتناب از محرک هایی مانند NSAIDها و الکل، و کاهش استرس، احتمالاً اثرات قوی تری برای رفع التهاب فعال معده دارند.

به طور کلی، به بیماران مبتلا به گاستریت توصیه می شود که اقدامات بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان ها را رعایت کنند. ترک سیگار نیز مفید است. در حالی که اثبات نشده است، اما کنترل بیوفیلم های دهانی ممکن است برای کاهش یک محرک احتمالی گاستریت مفید باشد. برای تعیین اینکه آیا درمان فشرده دندانی باید به توصیه اصلی برای درمان گاستریت تبدیل شود یا خیر، تحقیقات دقیق تری نیاز هستند. در این میان، تمرکز بر مداخلات مؤثر شناخته شده، برای مدیریت این اختلال گوارشی شایع و اغلب چالش برانگیز، همچنان عنصر کلیدی باقی می ماند.

سوالات پر تکرار درباره ارتباط میکروب های دهان و التهاب معده

آیا حفره های دندانی می توانند مستقیماً باعث بروز گاستریت شوند؟

بعید است که حفره های دندانی(پوسیدگی ها) به تنهایی مستقیماً باعث گاستریت شوند. با این حال، حفره های درمان نشده باعث انباشته شدن پلاک بیشتر با باکتری های مضری می شوند که می توانند معده را تحریک کنند. پر کردن سریع حفره ها این خطر را کاهش می دهد.

آیا برطرف کردن تمام مشکلات دندانی باعث خلاص شدن از شر گاستریت می شود؟

بر اساس شواهد فعلی، در بیشتر موارد درمان های دندانی به تنهایی نمی توانند ورم معده را درمان کنند. در حالی که بهبود سلامت دهان و دندان ممکن است کمک کند، اما عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، کاهش استرس و حذف هلیکوباکتر پیلوری معمولاً مهم تر هستند.

آیا داشتن گاستریت من را در معرض خطر بیشتری برای مشکلات دندان قرار می دهد؟

برخی تحقیقات نشان می دهند که گاستریت ممکن است در پیشرفت بیماری لثه و فرسایش مینای دندان در اثر رفلاکس مکرر اسید نقش داشته باشد. بنابراین مشکلات دندانی ممکن است با گاستریت همزمان بیشتر باشند.

در صورت ابتلا به گاستریت، آیا قبل از انجام کارهای دندانپزشکی باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا به صورت ویژه، آنتی بیوتیک را برای فرایندهای دندانپزشکی در بیماران مبتلا به گاستریت توصیه نمی کند. سابقه پزشکی کامل خود را با دندانپزشک و متخصص گوارش خود در میان بگذارید.

بهترین روش های روتین بهداشت دهان و دندان برای بیماران مبتلا به گاستریت چیست؟

دو مرتبه در روز مسواک بزنید، یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید، از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده کنید، مسواک خود را به طور منظم تعویض کنید، هر 6 ماه یک مرتبه پاکسازی تخصصی را انجام دهید، هر گونه حفره دندانی یا بیماری لثه را به سرعت درمان کنید، از سیگار کشیدن خودداری کنید و غذاهای شیرین را محدود کنید.